Mikor az autó motorja még hideg, akkor a kíméletes használatnál csak a fordulatszám a lényeg vagy a sebesség is?
A hideg motort ugye nem szabad se magas, se alacsony fordulatszámon használni, viszont azt nem tudom, hogy kell-e figyelni a sebességre. Mert ha megyek optimális 2000-es fordulaton 50-nel, akkor kisebb a legellenállás, kisebb sebességgel viszi a kocsi súlyát a motor, míg ha szintén 2000-es fordulatszámmal, de már 90-nel megyek, akkor nagyobb lesz a motor terhelése a nagyobb legellenállás és a súly nagyobb sebességgel való cipelése miatt.
Remélem, nem túl hülye a kérdésem és köszi előre a válaszokat! 🙂
Az sajnos a fizikatanáraid és az oktatási rendszer hibája, ha neked száraznak tűnt a fizika. Ezt őszintén sajnálom. Mert ez nem oké, de sajnos egyre többen ezt mondják.
A fogyasztást nem a sebesség befolyásolja, vagy legalábbis közvetlenül biztos nem. Vezérműlánc/szíj, váltó állapota, gumik állapota nagyobb sebességnél több súrlódást visz a rendszerbe. Attól is függ, pontosan hogyan méred ezt a fogyasztást, meg hogyan vezetsz. A fogyasztás egyébként megjegyzem, nem akarok hasból számot mondani, de jó nagy százalékban a jobb lábadtól függ. Nem a sebességtől, hanem a dinamikától. Ha padlógáz-padlófék módon vezetsz, akkor sokkal többet fogyaszt, mintha óvatosan nyomod neki. De ezt nem tudod valid módon összehasonlítani, mert városban ritkán mész stabilan 50-nel, amekkora városban ezt lehetne, ott kapsz lámpát, és/vagy kanyarodsz közben, 90-nel meg tök egyenes úton mennél, de bekapsz egy kanyargós szakaszt 60/70 korlátozással, vagy 2x1 sávos úton kamiont, egyből lassítasz, aztán előzöl stb. tehát sosem mész stabilan egy sebességgel annyit, hogy értelme legyen fogyasztást egymáshoz hasonlítgatni (egyébként én Budapesten többet fogyasztok, mint országúton, de országúton többet, mint vidéki megyeszékhelyen). Ami értelmes összehasonlítás lenne, az az, hogy mész autópályán vagy autóúton nyílegyenesen órákat tempomattal. De az meg azért nem jó, mert nem lesz azonos fordulatszám, hiszen mindegy, hogy 90, 100 vagy 120, ha stabil a sebesség, úgyis a legmagasabb fokozatba váltasz. Megint csak azt tudom mondani, hogy túlkomplikálod. Amúgy röhögni fogsz, külföldi autópályán minden sebességkorlátra nagyon figyelünk, mégis apám ugyanazon az autópályaszakaszon ugyanazzal az autóval 1 literrel nagyobb fogyasztást csinál, mint én.
Terhelés nagyjából az, hogy mennyire kell lenyomnod a gázpedált. Ahhoz, hogy folyamatosan 90-nel haladj, jobban le kell nyomnod a gázpedált (=nagyobb a terhelés), mintha folyamatosan 50-nel haladnál. Mivel a légellenállás a sebesség négyzetével arányosan nő.
Hideg motorral azok a helyzetek kerülendők, amikor nagyon be kell nyomnod a gázpedált: pl. (alacsony fordulatszámon) erős gyorsítás vagy meredek emelkedő, esetleg az autó végsebességének megközelítése.
Az indokolatlanul magas fordulatszám szintén kerülendő, mert az több súrlódást jelent, úgy hogy nincs még rendes kenés.
Tehát nagyjából úgy vezess hideg motorral, hogy a gázpedált ne kelljen a felénél jobban benyomni és a fordulatszám ne menjen a felső tartományba.
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__87..
Itt is az utolsó válaszoló:
"Józan paraszti ésszel átgondolod, és rájössz, hogy minél nagyobb a légellenállás annál nagyobb erőt kell kifejteni ugyanakkora teljesítményhez, ami növeli a fogyasztást."
Vagyis:
Nagyobb sebesség -> nagyobb légellenállás -> nagyobb erőkifejtés -> nagyobb fogyasztás
Utolsó, ahogy te is írtad, 90-nél nagyobb a terhelés, mint 50-nél. Jobban kell nyomni a gázt, szóval egyértelműen nagyobb terhelést kap. Viszont ez a terhelés ezek szerint csak fogyasztásnál számít? A hideg motort nem viseli úgy meg, mint a túl magas fordulatszám vagy a hirtelen gázadás? Fura, pedig az ellenkezőjét gondolná az ember. 🫤
11:
Hát én a 90-es években jártam általánosba, a 90-es évek végén és 2000-es évek elején középbe. Ezek szerint már akkor szar volt a rendszer.
"A fogyasztást nem a sebesség befolyásolja, vagy legalábbis közvetlenül biztos nem."
Sok mindentől függ valóban a fogyasztás. Ahogy írtad, szíjak, gumik állapota (végülis magának a kocsinak az állapota), függ a sofőrtől is. Viszont eddig én úgy tudtam, hogy köztudott, hogy a sebességtől is.
De be is linkeket az előző hozzászólásban. Ha belegondolunk, valóban logikus. Gyorsabban megyek, nagyobb lesz a légellenállás, nagyobb lesz a terhelés (ami terhelésre hideg motornál nem kell figyelni ezek szerint, ellentétben a túl nagy vagy túl kis fordulatszámmal vagy a hirtelen gázadással), így több lesz a fogyasztás.
Tehát ha jól értem és próbálom összegezni: hideg motornál csak a megfelelő fordulatszámra kell figyelni, a nagy sebességre nem, mert bár nagyobb lesz a terhelés, de az a terhelés nem annyival nagyobb, hogy károsítsa a motort. Ettől függetlenül amiatt a nagyobb terhelés/erőkifejtés miatt a fogyasztás viszont nő.
Amúgy meg igaz, hogy városban hiába megyek 50-nel, ha a szirszar lámpák/gyalogosok/zebrák miatt meg kell állni, aztán gyorsítani megint. Ez dob a fogyasztáson.
De tegyük fel, kihalna Budapest egy vírustámadás miatt, mint a filmekben, majd az elnéptelenedett városban tartósan mennék 50-nel 2000-es fordulaton. Aztán ki főútra, 90-nel szintén 2000-es fordulaton. (Tudom, hogy a 2000 neked csak egy szám, mert fordulatszámmérő nélküli kocsid volt sokáig, csak ez jobban hangzik, mintha azt írnám, hogy X vagy Y fordulatszám. 🙂)
Szóval megyek 50-nel tartósan az elnéptelenedett Budapesten, majd ugyanazzal a fordulatszámmal 90-nel főúton. Nagyobb fogyasztásomnak kéne legyen 90-nél, mert nagyobb lesz a légellenállás, a több levegőt leküzdő karosszériát nagyobb erőkifejtéssel kell mozgatnia a motornak, és mivel több erőt fejt ki, ezért több benzint kér. Számomra így a logikus. Valamilyen szinten a kocsi is úgy működik, mint az ember. Ha nyári melegben sétálok, akkor ugyan szomjas leszek, de nem olyan hamar. Ha pedig elkezdek futni, vagy netán sprintelni, akkor már sokkal hamarabb leszek szomjas.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!