Mikor az autó motorja még hideg, akkor a kíméletes használatnál csak a fordulatszám a lényeg vagy a sebesség is?
A hideg motort ugye nem szabad se magas, se alacsony fordulatszámon használni, viszont azt nem tudom, hogy kell-e figyelni a sebességre. Mert ha megyek optimális 2000-es fordulaton 50-nel, akkor kisebb a legellenállás, kisebb sebességgel viszi a kocsi súlyát a motor, míg ha szintén 2000-es fordulatszámmal, de már 90-nel megyek, akkor nagyobb lesz a motor terhelése a nagyobb legellenállás és a súly nagyobb sebességgel való cipelése miatt.
Remélem, nem túl hülye a kérdésem és köszi előre a válaszokat! 🙂
Akkor kis pontosítás:
Közepes fordulatszámon, közepes terheléssel. Nem mindegy, hogy egy meredek utcában lefele vagy felfele mész 40 km/h sebességgel, 2000 fordulaton. (A sebesség és a fordulatszám hasraütéssel megállapítva)
Nyilván nagyob terhelést jelent 40-nel menni, mint 90-nel.
Ugyanakkor szerinted akik falvak szélén laknak és városba járnak dolgozni, azok 40-nel mennek végig a főúton, míg középen nem lesz a vízhőm. mutató? :D
Hajtsad nyugodtan, az a lényeg, hogy amíg nem meleg a víz, addig ne használd szélsőséges körülmények között. Ne forgasd tiltásig, ne hagyd lefulladni, ne menj vele 150-nel.
Kedves Ékezetes billetyűzet
Úgy tűnik, nem ment át. Azt akartam leírni, hogy a sebesség és a fordulatszám önmagában kevés az üzemállapot leírásához. Egy meredek emelkedőn nagyobb a terhelés, mint ugyan ott a másik irányban.
Amíg hideg, a fordulatszám a lényeg, ne válts fel túl hamar ("húzasd ki"), hogy minél hatékonyabban jusson mindenhova olaj. Pont ezért ne nyomd majdnem tiltásig, hogy amíg nem eléggé olajozott és nincs üzemi hőmérsékleten, ne terheld feleslegesen. A légellenállásos dolgot nem is értem. Légellenállás összefügg azzal, mekkora sebességhez adott fokozatban mekkora gázt kell nyomnod, hogy fenntartsd a sebességed. Mellesleg ha szembeszél van, az is hozzáadódik a leküzdendő ellenállásokhoz. A súly meg annyit befolyásol, hogy azonos nyomatékkal mekkora lesz a gyorsulás. Az a baj, hogy elméleti oktatáson nem fognak annyi fizikát tanítani, amennyit amúgy a közoktatásban meg kellett volna tanítaniuk, hogy ezek egymással mind összefüggnek. Igen, a motor nyomatéka is az autó teljesítményével.
De röviden-tömören: nem, a sebességre nem kell figyelned. Sőt, elárulok egy titkot, én jó sokáig fordulatszámmérő nélküli autót vezettem, és soha nem volt vele probléma, mert ezt amúgy érzi is az ember, hogy mikor melegszik be a motor, és mikor mi a kínzás neki.
"A sebesség valóban nem szempont. A szempont a terhelés."
Na, itt elvesztettem a fonalat.🙂Ha a sebesség nem szempont, akkor gondolom, mindegy, hogy megyek sík úton 2000-es fordulaton 50-nel 3-4. fokozatban vagy szintén sík úton szintén 2000-es fordulaton 90-nel 5. fokozatban. Viszont 90-nél le kell küzdeni a nagyobb légellenállást, ami nagyon terhelést jelent, ami már szempont. De az egész a sebességből indult ki...
Most akkor mi van? 🫡🤨 Azt hiszem, belezavarodtam egy kicsit a dologba.🫤
4-es válaszoló:
A légellenállást és a súlyt azért vettem ide, mert ha azonos fordulatszám mellett nagyobb sebességgel megyek, akkor ugye nagyobb légtömeget kell leküzdeni és ugyanazt a súlyt nagyobb sebességgel hajtani a motornak, vagyis az is terhelés neki. Hiába ugyanaz a fordulatszám, ha 90-nél több levegőt kell leküzdenie, mint 50-nél
Amúgy igen, oktatáson nem tanítanak olyan nagy fizikai dolgokat, legalábbis nekem nem volt, mikor 20 éve megszereztem a jogsit. Maximum átvettük a motor és még pár alkatrész szerkezeti felépítését/működését és ennyi. Érdekelnek az autók, de a fizikát, mint tantárgyat kifejezetten utáltam az iskolában és nem is voltam jó belőle.😮💨
Amiket írok, azt a józan paraszti ész és a logika alapján írom. Bár az is igaz, hogy a fizika és a logika (vagy legalábbis ahogy logikusnak látja valaki) nem feltétlen ugyanaz.
Na, akkor pár alapdolog. Motor leadott teljesítménye egyenletesen haladva egyenlő húzóerő szorozva sebesség. A kívánt húzóerő az a gördülési ellenállás, légellenállás stb. összege. Továbbá a motor leadott teljesítménye az fordulatszám szorozva nyomaték. Csak ugye a teljesítmény meg a nyomaték is a fordulatszám függvényében változik, erősen nemlineáris, minden fajta motornak megvan a maga karakterisztikája (fajta alatt értem azt is, hogy Otto vagy Diesel, meg azt is, hogy hány henger milyen elrendezésben).
DE. Attól, hogy 90-nel mész tegyük fel 2000-es fordulaton (a szám nekem irreleváns, én fülre meg érzetre lövöm be - érzet = ha a gázpedált jobban nyomom vagy feljebb engedem, érezzem a változást a sebességben), az azt jelenti, hogy a gép 2000-es fordulaton le tudja küzdeni a 90-nél levő légellenállást. Ha 50-nel mész 2000-es fordulaton stabil sebességgel, akkor is leküzdi. A gép ugyanúgy jár, csak a jármű mozog másképp, meg ha gyorsítani/motorfékezni akarsz, akkor más lehet a gázpedál hatása adott sebességnél adott fokozatban.
De a lényeg az, hogy a motor ugyanúgy jár, és 90-nél csak legfeljebb annyival nehezebb bemelegednie, hogy a nagyobb menetszél jobban hűti. Annak kisebb a hatása, mint annak, hogy télen is meg nyáron is használod az autót. Nehogy 50-nel menjél lakott területen kívül azért, mert nem üzemmeleg a motor, az hülyeség, csak ne legyen túl alacsony a fordulat kb. az indulás utáni 2-5-10 percben, amíg nincs rendes olajnyomás. Nagyon túlkomplikálod.
"Bár az is igaz, hogy a fizika és a logika (vagy legalábbis ahogy logikusnak látja valaki) nem feltétlen ugyanaz." Ezt inkább nem is kommentálnám, de nem tudok elmenni mellette. De, a fizika totálisan logikus, különben dobhatnánk a kukába. Nem tudom, hogy érdekelhet a műszaki része a járműveknek, ha ilyen baromságot mondasz.
"DE. Attól, hogy 90-nel mész tegyük fel 2000-es fordulaton (a szám nekem irreleváns, én fülre meg érzetre lövöm be - érzet = ha a gázpedált jobban nyomom vagy feljebb engedem, érezzem a változást a sebességben), az azt jelenti, hogy a gép 2000-es fordulaton le tudja küzdeni a 90-nél levő légellenállást. Ha 50-nel mész 2000-es fordulaton stabil sebességgel, akkor is leküzdi. A gép ugyanúgy jár, csak a jármű mozog másképp"
Na, eme bekezdés alapján értettem meg most. 🙂 Ha 90-nel és 2000-rel megyek, akkor is ugyanúgy leküzdi a környezeti hatásokat, mintha 50-nel és 2000-rel mennék! Vágom. 😎 Tehát nem lényeg a motor terheltsége szempontjából a sebesség/légellenállás, csakis a fordulatszám.
Viszont akkor még azt nem értem, hogy ugyanazzal a fordulatszámmal megyek 50-nel és 90-nel is, akkor 90-nél miért lesz több a fogyasztás? Persze, a légellenállás miatt. De ugyanazzal a fordulattal leküzdi mindkét sebességnél a légellenállást. Ahogy te is írtad, a gép ugyanúgy jár. Mégis többet fogyaszt 90-nél. Szóval most meg ezt a részét nem értem, amiről eddig úgy gondoltam, hogy értem.🤨🫤
Utolsó bekezdés: a zárójeles részt nem véletlen írtam oda... A fizika és a logika lehet ugyanaz. De ahogy valaki logikusnak látná, az már más. Én - mivel szar voltam fizikából és a száraz tantárg soha nem érdekelt - a magam logikája alapján próbáltam megközelíteni a dolgot.
A műszaki rész amúgy meg attól függetlenül érdekelhet, hogy a fizikához síkhülye vagyok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!