Gokartot vezetni tud akárki, vagy nem olyan egyszerű?
Itt most nem azokra a gokartokra gondolok amelyek elérhetőek a kis pályákon, hanem a nagyobb teljesítményűekre amikkel a világbajnokságokon mennek. Ha jól tudom ezeken már van sebességváltó is.
Ezek gyorsabbak is gondolom. Nehezebb őket vezetni is, vagy egy-két kör után azokkal is úgy lehet menni, mint a bérgokartokkal.
Párszor gokartoztam már és elég hamar belejöttem szerintem.
"igazán vezetni" nem is nagyon kell tudni. Minek? Biztonságosan el kell jutni A-ból B-be. Ehhez sokkal fontosabb a figyelem, a defenzív közlekedés és a bizalmi elv lankadatlan gyakorlása, mint az, hogy "hű, ha most csak az egyik kerék alatt hirtelen tükörjéggé változna az út, mi lenne a helyes technikai megoldás."
Meg az ilyen "igazán vezetéshez" a tréningek is inkább támpontot adnak, de nézz meg bármilyen motorversenyzőt vagy forma1 pilótát, a többség kisgyerekként kezdte a szülők pénzén. Felnőttként kezdve is lehet fejlődni, de soha nem fogsz eljutni a félprofik szintjére sem. Hozzáteszem, nem is kell, senki nem 30 évesen találja ki, hogy pl. kaszkadőr akar lenni.
Szerintem pedig számít, hogy ki hogy tud vezetni, mert lehet, hogy csak egyszer lesz szükség a tudásra, de akkor megmentheti az életed. Vagy a jó vezetéstechnika elsajátítása sok balesettől megóvhat anélkül, hogy tudnád.
19 vagyok, két éve vezetek.
"Vagy a jó vezetéstechnika elsajátítása sok balesettől megóvhat anélkül, hogy tudnád." A jó vezetéstechnika azt jelenti, hogy tudod. Lehet, hogy ösztönből cselekedsz, de utólag tudod, mit csináltál. És amúgy ez a többségben nincs meg, pont ezért gyártanak ma már azért sokkal strapabíróbb, ütközőzónákban okosan felépített autókat légzsákkal, biztonsági övvel és még lehetne sorolni.
Motorkerékpárosoknak, na, nekik kötelezővé tennék néhány tréninget, mert ott nem evidens egy elkerülés vagy vészfékezés technikája, és a szigorított rutinvizsga ezeket már számonkéri, de azért az még kevés.
De átlag úrvezetőnek autóban erre szinte soha nincs szüksége, és a pillanat hevében a többség talán rosszul is dönt. Ami autóban azért nem büntet "annyira", mint motoron. Versenypályás gokart meg tök más tészta, ott lehet feszegetni a határokat, mert azért ritkán halhatsz bele a hülyeségedbe, még motorral is, mert nem akármilyen felszerelésben engednek oda és úgy van kialakítva a pálya és környéke.
"normális autóval is tudnak menni elég gyorsan és egyúttal biztonságosan is" - figyelj, normális autóval bárki tud gyorsan menni. Az, hogy mekkora sebességgel veszed be a kanyart, sok mindentől függ, de ez rutinnal alakul ki, hogy a 40-es táblás kanyart te 60-nal is be tudod venni sávon belül. (Csak ugye minek. Én tudok Budán olyan kanyart, aminél 30-as tábla van, 60-nal röhögve bevehető a legbénábbak által is, csakhogy a kanyar után egyből van egy lámpa, és ha az piros és csak két autó áll előtte, és nem ismered a helyet, akkor ha nem 30-cal mész, beléjük szaladsz, mert nem tudtad, hogy ott van egy lámpa, és a takarásban lehet álló autó. Tehát itt megint nem a vezetéstechnika segít rajtad, hanem a szabályok betartása és a figyelem.) Meg hát én mindig azt mondom, mindenki olyan gyorsan menjen, amilyen messzire lát. Meg van ugye szabva, hogy pl. veszélyt jelző vagy akármilyen táblák településen, lakott területen kívül vagy autóúton-autópályán hány méterre vannak az aktualitástól kirakva. Autópályán ez 250-500 méter. Na, ha te 130 helyett 180-nal mész, azt akkor tedd, ha nem 500, hanem 1000 méterről is látod a táblát. Felőlem mehet valaki 200-zal, de ha féklámpát lát a messzi távolban, mérje fel, mikor kell elvenni a gázt és mennyire kell fékezni, kicsit lassult a sor vagy konkrétan meg is áll. Ez megint csak a rutinnal alakul ki, és semmi köze a vezetéstechnikához annak, hogy valaki személyautóval közúton tud biztonságosan gyorsan menni. Egyébként megsúgom, aki azt állítja magáról, hogy tud, az többnyire valószínűleg valamennyire tud, de nem annyira, amennyivel menni szokott.
“Akkor elmondható, hogy akik ezeket vezetik, normális autóval is tudnak menni elég gyorsan és egyúttal biztonságosan is?”
Mivel gyorsabb a reakcióidejük és van tapasztalat bizonyos szituációkra ezért mondhatni biztonságosabban tudnak vezetni, mint pl egy 50-60 éves anyuka vagy mama.
Egy 30 éves sofőrnek sem biztos, hogy jobb a reakcióideje, ha nincs szokva az olyan helyzetekhez, amik megkövetelik a gyorsabb reflexeket.
Szerintem is ebből a szempontból lehet tetten érni, hogy több olyan helyzettel találkoznak ahol gyorsan kell döntsenek, reagálniuk kell az autó/gokart minden rezdülésére. Ja, és nincs semmi abs, semmi kipörgésgátló, ami gondolom nem kicsit nehezíti a dolgokat.
Kedves Kérdező, már a szóhasználatod is téves, sofőrnek azt hívjuk, aki a vezetéssel keresi a kenyerét. A taxist, a buszost, a kamionost, drágább helyek a limuzin vezetőjét. Te ha leteszel egy B jogsit, nem sofőr leszel, hanem úrvezető.
És valóban nem az évektől függ. Vagyis hát nem csak az évektől. Van, akinek olyan az érzée hozzá, meg van olyan térlátása stb. hogy igaz, már nincs rutivizsga, de amikor először ült volán mögött, reflexből ment neki minden, meg van, aki 10 éve vezet és még mindig korrigálnia kell, ha párhuzamosan tolatva próbál parkolni. De ezt megint nem befolyásolja az, hogy a gokart pályán mekkora ász. Szerintem még mindig a tölgyfát rázod, és azt hiszed, barack hullik az öledbe, ha elég sokáig próbálkozol. És megint felmerül bennem az a kérdés, hogy amúgy van legalább B jogsid, vezettél már közúti forgalomban személyautót? Mert egyre biztosabb vagyok benne, hogy fogalmad sincs arról, amit kérdezel. Én Ladát is vezettem már, '90-es évek gyártású Toyotával töltöttem éveket, most modernebb Honda van (modernnek számít, hogy már nem kazettás, hanem CD-s a magnója?), mellette motorozok, a mostani motoromon semmi elektronika, nincs ABS, karburátoros, szívatóval indul. És őszinte leszek, a motorral sem baleseteztem soha, de volt olyan helyzetem, ahol könnyen lehetett volna baleset. Csak amikor megijedtem, nem kuplung+fékeztem, hanem a gázra rántottam rá, ahogy krossztréningen tanították.
De mindennek semmi köze egy versenypályás gokarthoz! Autót is vezettem már 20 centi hóban, amikor még nem volt értelme a hóláncnak, de tudtuk, hogy ha elakadok egy kanyarban, akkor be kéne tolni, de abban a hóban az nehéz lenne. Ez az a tél volt amikor a belügy küldte az sms-eket hogy üljél át másik autóba. Én akkor is elvezettem párhónapos jogosítvánnyal a kocsit a20 centi hóban. Pont elég technikát pofázott az anyósülésről az apám ahhoz, hogy ne akadjunk el, ne faroljunk ki és ne legyen baleset. Szerintem te végletesen túlkombinálod ezt a kérdést, és ha lenne legalább egy B jogsid, akkor legalább az elméleti tanfolyamon hallottál volna mellékesen annyi okosságot, hogy nem kérdeznél hülyeségeket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!