Mi a különbség tulajdonképpen a lóerő és nyomaték között?
Ez az én turbó dízel autóm és ezzel a szívó benzinel hasonlítottam össze:
Lóerőben minimális a különbség a kettő között
A tdci ba 260nm nyomaték van a szívó benzinnbe 159 ennek ellenére a 0-ról 100-ra gyorsulásnál 1 tized másodperc a különbség a kettő között a tdci javára.
Akkor tulajdonképpen az a 100 nm plusz nyomaték mit csinál? Azthittem a nyomatéktol függ a gyorsulás
4-es jól leírta, hogy a gyorsulás a pillanatnyi teljesítménytől függ. De nézhetjük ugyanezt nyomaték és áttétel szempontjából is:
1.6 Ti-VCT (125 LE)
Teljesítmény 125 LE / 6000 rpm
Nyomaték 159 Nm / 4000 rpm
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10.9 mp
1.8 TDCi
Teljesítmény 116 LE / 3800 rpm
Nyomaték 250 Nm / 2000 rpm
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10.8 mp
Ahhoz, hogy a két autó azonos sebességet érjen el a csúcsteljesítménynél, a dízel áttétele kb. 6000/3800=1,58-szor nagyobb kell legyen. Ettől a keréken mért nyomatéka 1,58-szor kevésbé hatásos, mint a benzinesé, azaz 250 Nm/1,58=158Nm.Itt tűnik el a nagyobb nyomaték előnye.
Még azt kell tudni, hogy turbós motorok nyomatékgörbéje hamar felmegy az alacsonyabb fordulatszám-tartományban is. Ezért a hétköznapi használatban, ahol a közepes a jellemző fordulatszám, jobb gyorsulás-érzetet keltenek.
A keréken ébredő forgatónyomatékkal egyenesen arányos a gyorsulás.
Csakhogy az amit te nézel, az nem a kerék, hanem a motor maximális nyomatéka és az is csak egy adott fordulatszámon.
A 0-100-ra gyorsulási idő sok dologtól függ, pl. áttétel, fokozatok kiosztása, fokozatváltás gyorsasága, nyomatékgörbe, autó tömege, légellenállás, stb.
Pl. ugyanaz az autó valószínűleg jobban fog gyorsulni egy 7 fokozatú DSG-vel, mint egy 3 fokozatú nysa váltóval.
Kb. olyan mintha a lábhossz alapján akarnád eldönteni, hogy melyik futó fut gyorsabban.
Igazából fura, hogy a nyomatékgörbere van mindenki ráizgulva.
A teljesítménygörbét kell nézni. Ha széles a teteje, akkor egy rugalmas, bármikor odalépve harapós motor. Ha csak csúcsos, akkor van az hogy állandóan váltogatni kell, ha gyorsulni akarsz.
#14: Fizikából jár az egyes.
A nyomatékgörbe egyértelműen meghatározza a teljesítménygörbét és fordítva.
Ha a nyomatékgörbe "minden pontját" megszorzod (fordulatszám x 2pi)-vel, akkor megkapod a teljesítménygörbét.
Mérőpadon is a forgatónyomatékot és a fordulatszámot mérik, a teljesítményt ezekből számolják.
Abban nyilvánul meg, hogy a benzinest alsó hangon 3-4 ezerig pörgeted, ha mondjuk (nem lendületből) előzni szeretnél, a dízel viszont már ~2 ezres fordulaton tudni fogja ugyanazt a teljesítményt. Mondjuk amikor a benzinessel ötösből hármasba váltasz, ugyanolyan körülmények között, ugyanakkora motorral rendelkező dízellel elég négyesbe.
Nagyjából hasonló arányban vezettem ezidáig benzines és dízel autó(ka)t, és számomra komfortosabb a dízel, mert a hétköznapi használat során ritkán szoktam négyezerig húzatni a motort, emiatt a benzines kevésbé tűnik dinamikusnak a mindennapokban. Persze mint mondtam, ki lehet hozni bármelyik benzinesből ugyanazt az erőt, mint az azonos hengerűrtartalmú dízelből, csak ~2 ezerrel magasabb fordulaton.
#19
Vagy csak, mint említettem, nem húzatom négyezerig, ha nem indokolt.
De ezt pontosan ugyanígy leírtam az előbb is, a hétköznapi, lazább használat során, 2-3 ezres váltásokkal dinamikusabb egy dízel.
Nem azt mondtam, hogy nem tudok ugyanúgy gyorsulni a benzinessel, mint a dízellel, csak hogy a benzinesnek nagyobb fordulatra van szüksége ugyanahhoz a gyorsuláshoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!