Miért van ennyi tűzeset a villanyautóknál? Kiforratlan még a technológia és a sietség megy a minőség és a biztonság rovására?
#1
Nem, nem ez a kérdés, a százalékokkal ámítást hagyjuk meg a biztosítóknak és az EV-lobbistáknak. A kérdés továbbra is az hogy ez a szuperhipermodern technológiát képviselő szerkezetek miért nem elég biztonságosak. Nem vagyok szakértője a témának, ezért írtam ki a kérdést.
Pedig az arany az ami mutatoja annak, hogy ez milyen biztonsagot takar.
Barmilyen eszkozt, berendezest keszitenek ami barmilyen korulmenyek kozott balesetet vagy kart okozhat, kockazatertekelnek. A kockazatelemzes magaban foglalja a biztonsagi szabvanyoknak valo megfelelest. A szabvanyokban kategorizalva vannak a kockazato fokozatok, amiket valoszinuseggel szamszerusitenek. Ha egy gyulladasos eset bekovetkezesenek valoszinusege 10000:1 akkor tizezerbol egy auto ki fog gyulladni.
Ez mindig igy volt, mindig igy lesz. Azt hogy ezeket a valoszinusegeket jol hataroztak meg vagy sem, az ido fogja megmutatni. Mikor egy termeket piacra dobnak ami mondhatni uj, a szabvanyokban megfogalmazott szamok, valoszinusegek muszaki szamitasok es becslesek alapjan kerulnek meghatarozasra. Minel regebben tomeggyartasban van egy termek, annal tobb empirikus uton szerzett infoval tudnak kalkulalni. Ez a kockazati tenyezok meghatarozasara es a muszaki tervezesre, gyartastechnologiara is hatassal lehet.
Egyebkent a li akku felepitese miatt erzekeny. A rovidzarlatos lesz a celle, ha fizikailag serul a cella vagy ha kivulrol hot kap a cella, mind ahhoz vezet, hogy tulhevul. A cella katodja ho hatasara beindult kemiai folyamatok kozben reszben oxigenre bomlik. A tulhevules altal a gyulladasi homerseklet is rendelkezesre all. A folyekony elektrolit eleve egheto anyag. Ha ez a folyamat beindul a cellan belul ongyulladas jon letre. Oltani 3 okbol nehez. Egyreszt a litium vizzel reakcioba lep, ezert oltas kozben a viz kb olyan mint ha gazolajjal oltanad az ego dizelmotort. Masreszt tobb erosrn mergezo gaz szabadul fel a cellabol nagy koncentracioban, ezert az olto szemelyzet veszelyben van. Harmadreszt az akkupak 5-600 voltos feszultsegu, ami szinten neheziti az oltast.
Roviden, ha serul vagy tulmelegszik a cella, a belsejeben kontrollalatlan kemiai folyamat megy vegbe, ami egessel jar. Az hogy ezt mi inditja be, reszletkerdes.
Laikus fejjel belegondolok, akkor azt mondom hogy kene a francnak egy idozitett bomba. De tulajdonkeppen a telefontol kezdve TV taviranyot at a furogepig, mindenben litium akku van. Azert nem olyan gyakori a problema. Mellesleg a benzin es az uzemanyagtankban felgyulemlett benzingoz is megerne egy miset. Meg sem futunk elelole. Pedig az is veszelyes.
Az elektromosoknak 0,3%-a kap lángra, a robbanómotorosoknak 1,05%-a, szóval jóval biztonságosabbak az elektromosok, ha a nem elektromos száz év fejlesztés után is nagyobb százalékban ég ki:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!