Aki otthon cserél olajat, a leeresztő csavart nyomatékkulccsal az előírt nyomatékra húzzátok meg?
Van nyomatékkulcsom, de érzésre szoktam meghúzni. Úgy értem azt, hogy érzésre, hogy minden csavart a méretének és a körülötte levő anyagoknak megfelelően. Pl. az olajleeresztő csavaron (legalábbis az én autómban) van egy tömítőgyűrű. Azt érezni lehet, amikor egy kicsit ellapul. Néha megnézem, hogy mennyi lenne az előírás és az hány kp erőt jelent a csavarkulcs hossza alapján. (Viszont néhány dolgot, mint pl. a hengerfejcsavarokat, szigorúan előírás szerint kell megtekerni.)
Egyébként még a jó szerelők nagy része is mindent tiszta erőből megtép. Pl. a gyertyát nálam 15Nm-el kell meghúzni és a szerelő után 300 Nm kellett, hogy kilazítsam. Pedig nem volt berozsdásodva és a csúszó és álló surlódás között nincs ekkora különbség.
Az emberi hanyagság, és butaság érzéssel lehúzni egy olajleeresztő csavart.
Mindig új alátétet teszünk, a felfekvő felületek tiszták, és sérülésmentesek, egyenesek legyenek.
Csavart nyomatékra húzunk le, hogy a 13. olajcserénél ne szakadjon meg a mehet az "teknőben". Többet kifúrtam már, és új menetet vágtam bele, a kézzel lehúzás szakmaiatlan, és veszélyes. Túlhúzva, aláhúzva sem jó!
Ezelőtt 30-40-50 évvel nem volt nyomatékkulcs mégis tudtak normálisan szerelni az autószerelők.
Nekünk elég sok szerszám van itthon, kb. minden is... nyomatékkulcs is de még életemben nem használtam, pláne nem olajleeresztő csavarnál ahol nincs is jelentősége.
Ott a rézalátét, érzéssel meghúzod és kész.
#5
"Az emberi hanyagság, és butaság érzéssel lehúzni egy olajleeresztő csavart."
Hiába állítod ezt, a tapasztalat nem ezt mondja.
20-szor húzták és húztam meg érzésre az olajleeresztőt a mostani autómon. Mindig ott voltam az olajcserénél szakszervizben is, magánműhelyes szerelőnél is. Egyetlen esetben sem használt senki nyomatékkulcsot. És soha nem folyt az olaj és nem szakadt ki a menet.
Nem vitatom, hogy el lehet szakítani és kellett menetet javítanod. Pl. az is lehet az ok, hogy rosszul kapatták be a csavart.
De annak ellenére, hogy a gyár minden csavarra ad nyomatékot, az olajleeresztő csavarnál bőven van tartalék a megfelelően meghúzott állapot és a roncsolás között. És ha valaki nem fakezű, hanem valóban észszerű erővel húzza meg a csavart, meg tud maradni ezek között a határok között.
Általában 15-30 Nm egy ilyen alkatrész szokásos meghúzási nyomatéka.
Be kell olajozni. Két kézzel megfogva kb. 10 cm a hatásos erőkar. Azaz az erő N-ban a nyomaték 10-szerese. Kilopondban számértékileg ugyanannyi. 15-30 kilopond (aszerint, hogy mi van a szűrőházra írva). Pontosan kell rákapatni a menetre. Érezni kell, hogy mikor ül fel. És utána közepes erővel meghúzni. Kulccsal -értelemszerűen- az erőkartól függően.
"Be kell olajozni."
Pontosabban az olajszűrők tömítését kell beolajozni, ha olyan van az autón. Ha olajszűrőházban cserélhető papírbetét van, akkor az olajszűrőház menetét nem kell olajozni. A tömítését aszerint, hogy mi van előírva. Azt lehet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!