Szerintetek mennyire lenne hatékony a bicikliseknek is kötelező jogosítvány?
Az autós oldalakon elég gyakran feljön a kérdés. Őszintén, nekem vannak kétségeim. Nekünk autósoknak kötelező a KRESZ, könnyebben beazonosíthatóak vagyunk rendszám alapján, de még így is előfordul, hogy nem nagyon törődünk a szabályokkal. A szabályszegéseket is gyakran nem igazán szankcionálják (a gyorshajtást kivéve).
A bicikliseknél is jó eséllyel nem azért sok a kihágás, mert ne ismernék a szabályokat, hanem mert még az autósoknál is kevesebb a visszatartó erő, hogy ne úgy közlekedjenek, mint valami holdkóros.
Ti mit gondoltok, mi lehetne a megoldás?
Biciklis rendszám?
Nem nagyon kellene emlegetni ezt , mert ha rájönnek hogy mennyi bevételük származna belőle akkor biztos kötelezővé tennék.
Már pedig a fidesz az megmagyarázná hogy ez is rezsi csökkentés.
#9: ezzel teljesen egyetértek, a 1.5 évesem már tudja, hogy meg kell állni a járda szélén, meg is áll, ugyan néha hibázik még, de majd belejön.
Ezen kívül már ovodában el kellene kezdeni az oktatást, igazából legkésőbb általános 4. végére már mindenkinek kéne, hogy stabil KRESZ tudása legyen (legalább gyalog és kerékpár témakörben).
Értem én, hogy a Kincskereső kisködmönt már kívülről kell ilyenkor tudni, meg már 2 éve idegennyelvet tanul a gyerek, de esetleg ennek is bele kéne férni a kötelező tanagyagba.
#5, #6: Valóban nem alapjog az autó, nem véletlen, hogy csak oktatás és vizsga után lehet vele közlekedni. Nem egészen értem, miben különbözik a kerékpár ilyen szempontból.
Igen, kevésbé veszélyes, de pont ugyanúgy nem alapjog, és jelen pillanatban teljesen szürkezóna, egyáltalán nincs szabályozva. A szülővárosomba (kisebb város Debrecen mellett) ha megyek, mindig ledöbbenek, hogy nem csak az öregek/gyerekek hanem felnőtt emberek is úgy bicikliznek, hogy világukat nem tudják. Nem bírja normálisan egyenesben tartani a kormányt, indexelés max. ezer évente egyszer, képes úgy a járdán jönni, hogy mellete az út teljesen üres...stb.
#3: Igen, ha más nem, azoknak, akik munkaeszköz/sporteszköz, és azért jellemzően nagyobb tempóval közlekednek, nekik nem ártana hogy könnyebben azonosíthatóak legyenek.
#4: Tudtommal az elektromos rollerekre már úton a szabályozás, ez azért pozitív.
#2, #8, #9, #12: Én is így gondolom, hogy az igazi, hosszútávú megoldás ez lenne. KRESZ oktatás fiataloknak, akár professzionális gyakorlati oktatással kiegészítve (ez a kerékpáros egyesületeknek is plusz bevételt jelenthetne).
Emellett jöhetne valami "soft propaganda" kampány, amiben a szabályos közlekedést népszerűsítik. Főleg influencereken, hírességeken keresztül, mert van egy olyan érzésem, hogy ők érik el leginkább a népet.
A jogosítvány megléte és a bicikli miért magától értetődően zárja ki egymást az értelmezésedben 100%-osan?
Én pl. sokszor járok biciklivel ha csak a városban van dolgom és nem kell semmit és senkit vinnem. A mostani 8-10 fok körüli reggelek még teljesen kényelmesek így. Pedig közben két autóm is áll a garázsban. Egyik sem öreg tragacs és nem azért megyek biciklivel mert nincs jogosítványom, vgy mert ne tudnám őket megtankolni.
22 éve vezetek, mégis napi rendszerességgel előfordul, hogy nekem kell a biciklin vészfékeznem, mert a biciklisávon haladva az autósok rendszeresen jobbra elém kanyarodnak. Egyszerűen nem néznek bele a jobb tükörbe. Őket akkor még egyszer kellene kötelezni a jogosítványuk megszerzésére? De olyat is tapasztalok elég sűrűn, hogy a szembe sávból kanyarodik elém. Látja hogy jövök, elméletileg tudja, hogy nekem van elsőbbségem, de nem érdekli, ő a nagyobb, majd a biciklis lefékez, megáll, hogy ő bekanyarodhasson.
De az is igaz, hogy a biciklisek között is láttam már kirívó esetet. Pl totál piroson szándékosan átmegy biciklivel, nem érdekli. Gondolod ez csak azért van, mert nem tudja hogy nem szabad? És ha valóban nincs jogosítványa és elvégeztetünk vele kötelező jelleggel egy Kresz tanfolyamot, akkor többet nem fogja megtenni? Én nem hinném! Sokszor nem az ismeretek hiánya okozza a gondot, hanem a hozzáállás. Tudomásul kellene venni hogy az autózás és ugyanúgy a biciklizés is egy közösségi játék. Tekintettel és figyelemmel kell lenni a másikra is. És nem az a szabály, hogy én marhára sietek és ez mindent felülír, a többi le van szarva! Sokan sajnos így közlekednek. És ez független attól, hogy autóval, vagy biciklivel teszik.
#15 Igazad van, a kettő nem zárja ki egymást, igazából csak az a kérdés, hogy a bicikliseknek mekkora hányada vezet is?
Sajnos a hozzáálláson tényleg sokat kellene változtatni, de szerintem megfelelő narratívával, hirdetésekkel, oktatással lehetne javulást elérni.
"Nekünk autósoknak" Fel kellene már ismerni, hogy nincs autós meg biciglista meg gyalogos. Ezek mind mi vagyuk, te vagy. Tény, hogy bringán a naponta autózó is lazán veszi a szabályokat. Te is.
Készült már erről felmérés valahol, a bringások kb. kétharmadának van jogosítványa, tehát vissza az első bekezdéshez.
De ami objektíve teljesen felesleges: a sok éve tartó vita a biciglis-jogosítványról. Nincs és nem is lesz, mert a 68-as nemzetközi közlekekedési egyezmény nem teszi lehetővé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!