Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » 1-es csak elindulásra van?

1-es csak elindulásra van?

Figyelt kérdés

Több embertől is hallottam már, hogy az egyes sebességi fokozat csak elindulásra van. Na de mi a helyzet akkor, ha én egy rossz minőségű úton megyek fel, ahol lassabban közlekedek?

Szerintem nem jó az, ha 2-esben erőltetem a motort 1000-1200 rpm-el. Akkor már inkább az egyes, ahogy én is szoktam, 2000-es fordulattal kb. Nem hiszem, hogy a motor képben van mikor van elindulás, meg mikor nem. A fordulatszám számít, de javítsatok ki ha nem így van :D. Nem egészséges erőltetni a motort alacsony fordulatszámon.

Dízeles autóm van egyébként.


Nektek mi a véleményetek a fent leírtakról? Ti milyen fokozatban közlekedtek rosszabb minőségű utakon, ahol kb 10-15km/h-val mentek maximum?



2022. aug. 25. 11:33
1 2 3
 11/30 anonim ***** válasza:
96%
Fater nekem is ezt mondta amikor tanultam vezetni, és hamar rájöttem, hogy nem igaz. Erős dízellel lehet csak ezt megcsinálni.
2022. aug. 25. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/30 anonim ***** válasza:
100%

#10 a témát nem te zárod, ez egy fórum. Elmontad a (téves) véleményedet, és a gusztustalan erőszakos stílusoddal megpróbálod tényként beállítani. Szóval a téma nincs zárva, csak a pontozások megint bizonyították, hogy ezen a fórumon a téves információk birtokosai vannak többségben, mert megint a jó válaszokat pontozták le.

Adig is a sok alacsony fordulatra m...turbáló mesélje el, hogy menne fel kettesben egy emelkedő, homokos, bakhátas földúton. Ahol a motornak kezd nyomatéka lenni (2000-2500), ahhoz kettesben már 30 fölötti tempó tartozik.

Ugyanígy, földút, lejtő, gödrök kerülgetése: ti biztos 2-ben folyamatosan a féket taposva ereszkedtek le, mert az 1-es, 4000-es fordulat folyamatosan már "szétpörgeti" a motort...

2022. aug. 25. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/30 anonim ***** válasza:
100%

Alacsony fordulat hátránya:


Alacsonyabb olajnyomás. Ez még nem olyan alacsony, hogy bejelezzen a lámpa a műszeregységen (általában amikor az bejelez, akkor már késő), de nem optimális. Fontos megjegyezni, hogy ez az alacsony fordulaton való használat egy lassú gyilkos, nem egyik napról a másikra fog ennek a hatása előjönni.


Alacsony fordulaton a belsőégésű motor az egyik legrosszabb munkapontjában üzemel, ami miatt magas a fajlagos tüzelőanyag fogyasztás. Továbbá az is növeli a fogyasztást, hogy a rosssz munkapont miatt nagyobb terhelést kell adni a motornak, hogy a kívánt teljesítményt produkálni tudja (jobban nyomod a gázpedált/nagyobbat nyit a fojtószelepen az ECU). Ez szintén növeli a fogyasztását a motornak. A probléma továbbá itt még az, hogy a nagyobb terhelés nagyobb nyomást eredményez az égéstérben. A nagyobb nyomás miatt nagyobb lesz az az erő, ami a dugattyú tetejére hat, és azt lenyomja. Ezt nevezzük dugattyúerőnek. A dugattyúerő felbontható normál erőre valamint a hajtórúdra ható erőre. Itt jelen esetben a legnagyobb gondot a normálerő okozza, mivel ez a hengerfalnak nyomja a dugattyú gyűrűket, ami miatt megnő a kopás (plusz ebbe még az alacsonyabb olajnyomás is belejátszik). Az eredménye ennek rövid távon 0, hosszabb távon viszont fel fog lépni a hengerfal hordósra kopása, ami komplett motorfelújítást von maga után.


További hátrány, hogy alacsonyabb fordulaton nagyobb a belsőégésű motoroknál a vibráció. Ezt a mai modern autóknál nem nagyon érezni a speckó motortartó bakok, kettőstömegű lendkerék, drágább autóknál kiegyenlítő tengely stb használata miatt. A vibráció mondanom sem kell, nem tesz jót egy alkatrésznek sem.


Valamint nem utolsó sorban az alacsony fordulaton nagy terheléssel való vezetés miatt elég könnyen el lehet koptatni a hajtórúd csapágyakat, ami szintén komplett motorfelújítást von maga után.

Remélem kielégítő válasz volt ez kedves #10-es válaszoló.

2022. aug. 25. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/30 anonim ***** válasza:
85%

Én értem az alacsony fordulatszámos dolgot, h nem jó meg minden, olajnyomás, kettőstömegű stb... viszont a taxis (aki saját autóval nyomja az is) ugyan miert vált el minden fokozatot es megy 1000-1250-es fordulatszámon 50-nel? Mindeközben belerak parszazezret a gépbe...

Nagyjából köves földúton tudom elképzelni a max 10-15 km/h-s tempót, ott lehet en is egyesben mennék, de kb ennyi.

2022. aug. 25. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/30 anonim ***** válasza:
90%

"n értem az alacsony fordulatszámos dolgot, h nem jó meg minden, olajnyomás, kettőstömegű stb... viszont a taxis (aki saját autóval nyomja az is) ugyan miert vált el minden fokozatot es megy 1000-1250-es fordulatszámon 50-nel? Mindeközben belerak parszazezret a gépbe..."


Általánosítasz. Azért, mert néhány taxis szintén ebben a tévhitben van, és így is vezetnek az nem jelenti azt, hogy mindegyik így vezet (hozzá teszem, jó pár leharcolt szar taxi van, de van azokból is olyan, ami szép állapotú 600+ ezer km-rel is akár, és azok nem azok, amiket elváltanak 1500-nál, hidd el). Személy szerint én ilyen taxissal nem is találkoztam még, de újkorától így használt taxi motorját 200 ezer km körül megbontva lennének érdekes dolgok.

Szóval ezt a mondatot én nem tudom hova tenni, és ha már leírtam egy kicsit más oldalról megközelítve, akkor inkább olyasmi választ várnék, ami megcáfolja az általam leírtakat hasonló módon, ahogy én tettem (és nem úgy, hogy Pityu bácsi az F Astrába alapjáraton közlekedve bele rakott 3 millió km-t, és semmi baja, mint ahogy pont ez a taxis példa is képbe jött most).


"Utána olvastam egy kicsit honnan ered ez az idiótaság, hát nem meglepő módon semmi valós magyarázatot nem találtam."


Pont ez a mondat miatt akartam "valós" magyarázatot adni, amit meg is tettem az előző hozzászólásommal. :)


"Ha te pörgetni akarod az autódat, tedd azt, csak kérlek téves hülyeséget ne terjessz."


Ezzel a mondattal teljesen egyet értek abban az értelemben, hogy mindenki azt csinál a saját autójával, amit akar, és azzal is, hogy ne terjesszünk hülyeséget. De a hülyeség jelen esetben az, hogy az alacsony fordulaton való közlekedés a jó. Azt meg, hogy benzin motornál a fordulat 1800-2000 és 2500-3000 között van minden, csak nem pörgetés.


Hogy a kérdésre válaszoljak, igen, 15-20 km/h körül főleg rossz/köves úton én 1-esben megyek, ugyan olyan fokozat, mint a többi (elvégre ki lett fizetve ez is, vagy nem? :D), ez pedig, hogy 1-es elindulásra van csak elavult információ, és nem igaz már régóta. Régebben is csak azért volt ez bevett szokás, mert az 1. fokozat nem volt szinkronizálva.

2022. aug. 25. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/30 anonim ***** válasza:
100%
Nem. Felénk több utca is van, ahol 10-nél gyorsabban képtelenség menni az autó épségben maradása mellett, úgyhogy ott 1-esben, alapjáraton megyek. Ha ennél egy fokkal jobb az út (15-20 körüli sebesség), csak akkor teszem kettesben és szintén alapjárat.
2022. aug. 26. 00:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/30 NTBS ***** válasza:
100%
Nem.
2022. aug. 27. 21:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/30 anonim ***** válasza:
100%

Sokan kínozzák sajnos alacsony fordulaton a motort, arra a tévhitre alapozva, hogy akkor kevesebbet fogyaszt. Azonban pl. egy benzines jármű a 2500-3500ford/perc fordulatszám tartományban üzemel optimálisan, diesel üzemű motorok esetén ez kb. a 1500-2500 ford/perc. tartományt jelenti.

Ezeken a tartományokon belül van az hogy alacsonyabb fordulathoz kevesebb üzemanyagszükséglet tartozik.


A helyzet az, hogy ennél alacsonyabb fordulatszám esetén gyakorlatilag minimális a vonóerő, vagy az csak nagyobb gázadás esetén jelenik meg, az égéstérbe az optimálisnál jócskán több tüzelőanyag befecskendezése árán.

Ilyen üzemállapotban nagyobb mechanikai igénybevételt szenvednek el a hajtókarok és a dugattyúk, de a hengerfal kopása is fokozódik, továbbá megnő a az adott motorkonstrukció termikus igénybevétele. A rendszeres ilyen használat elősegíti a repedések megjelenését, később a forgó-mozgó alkatrészek törését okozva, ill. idő előtt a jármű hajlamos lehet a túlzott olajfogyasztásra.


Az olajnyomáshoz annyit, hogy a jelzőlámpa már kb. 0,3bar nyomásnál kialszik, miközben a szükséges üzemi olajnyomás 3-5bar.

Hasonlóan pl. a fagyálló hőfokát sem tudjátok hogy konkrétan mennyi (leszámítva ha valaki pl. OBD élődiagnosztikában járatos) csak azt hogy kék lámpa még hideg, a piros meg már meleg. Ha az olajnyomás pl. csak másfél bar az már rég rossz, de nem lesz piros olajlámpa...


A vizpumpát meg a motor hajtja általában a hosszbordás szíjon keresztül. Alacsony fordulat esetén kisebb a vizpumpa folyadékszállítása, így a hűtés hatékonysága is kisebb. Egy alacsony fordulat melletti, kellően és tartósan való terhelés esetén a hűtés könnyen elégtelenné vállhat...

2022. aug. 27. 23:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/30 anonim ***** válasza:
100%
3000-is simán húzatom. LPG Swift, 1,3. A busszal nem, mert automata és akármilyen padlónál elvált 1800 körül
2022. aug. 28. 17:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/30 anonim ***** válasza:
100%

"én dízet üresen 1500 alá nem engedném..."

Elindulásnál ezt hogy oldod meg? Pörgeted a motort gázadással és leugrasz a kuplungról, vagy folyamatosan csúsztatod, hogy ne essen a mutató 1500 alá? Nálam a váltássegéd már 1750-es fordulatnál reklamál, hogy váltsak fel. Amit ha olyan a helyzet (gyorsítás, emelkedő) nyilván felülbírálok. 1250-es fordulatnál maximális nyomaték több mint 91%-a rendelkezésre áll, 1500-on meg már maximum van, szerintem ezért lehet így beállítva.

2022. aug. 28. 20:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!