Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogyan működnek a Retarder...

Bab51 kérdése:

Hogyan működnek a Retarder fékek buszokon/kamionokon?

Figyelt kérdés

Folyamatosan hallom és látom a Retarder fékeket használatban különféle buszokon, de nem tudom hogyan működnek és mikor rákerestem, egy hatalmas dokumentumot találtam vagy egy tucat különféle tartós fékrendszerről ezért inkább ide fordulok.


Nem kell részletesen belemenni, csak a lényegre vagyok kíváncsi, köszönöm!



2022. ápr. 7. 18:40
 1/10 anonim ***** válasza:
100%

Az intarder a seb. váltóval van egybe épitve és ez egy hidrodinamikus szerkezet. A folyadék fékezi a turbinához hasonló kereket.

A retarder pedigab kardánra van építve és elektromosan fékezi.

Persze ez se jó szó hogy fék, mert inkább lassitó berendezés, vagyis megpróbálja nem felgyorsulni a járművet.

Közben pedig a rendes fék nem működik tehát nem kopik és nem melegedik.

Én ennyit tudok , de dolgoztam mindkét féle kamionnal.

Az intarder az piszok jó és hatásos mert bevan kötve a hűtőrendszerbe és nem melegszik túl , például csehen végig lehetett úgy menni rakottan hogy nem kellett lábfékkel fékezni.

Nyilván ha szükséges megállni akkor kell a lábfék mert ezekkel nem lehet állóra fékezni a járművet.

2022. ápr. 7. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
90%

A retarder a köznapi megnevezése az üzemi fékrendszeren kívüli lassítófékeknek.


Elektromos retardert ( ami közúton elsőként terjedt el ) ma már nem gyártanak, mert drága.


Az hidrodinamikus "retarderekből" két féle elterjedt: az egyik ami az automataváltóba van építve ( a ZFnél Intarder elnevezéssel fut ) a másik ami a váltóházon kívül kapott helyet ( ilyet használ pl a Scania, Volvo és a manuális kapcsolású ZF váltókon is ilyenek voltak az automaták elterjedése előtt ).


Ezek ugyanúgy működnek, mint az az összes hidrodinamikus hajtómű ( pl a személyautók automataváltóiban a konverter): két egymással szemben lévő turbinalapát között dolgoztatják az olajat, ami hővé alakítja a mozgási energiát.


A harmadik gyakori megoldás: a dekompressziós motorfék. Ilyennel készül az összes amerikai kamion, a Volvokban alapfelszereltség VEB néven, a Mercedesben is alap mióta nem V hanem újra soros motorokat használnak ( gyakorlatilag 6 hengeres, áttervezett Detroit-Diesel motorok vannak a Mercedesekben) és a DAFokon.

Ezek a szelepnyitások módosításával egy kompresszort csinálnak a motorból, ami felemészti a mozgási energiát.


A youtubeon mindről tanálsz animációt:


elektrodinamikus retarder:

https://www.youtube.com/watch?v=5FMoUEmSsdE


hidrodinamikus retarder:

https://www.youtube.com/watch?v=EKa97RYxE_Q


Jakebrake:

https://www.youtube.com/watch?v=HkfjCJClWVA

2022. ápr. 7. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%

Nekünk ezt kellett megtanulni róla bü tanfolyamon:


Lassító fékek

(Üzemi fék kímélése, túlmelegedés elkerülése, környezetkímélés)

Kipufogó fék (Bubu) Lábbal, vagy kézzel működtetjük.

A lábszelep lenyomásával 2 munkahengert hozok működésbe, sűrített levegő segítségével. Az egyik munkahenger egy fojtószelepet mozgat, ami elzárja a kipufogógáz útját, így megnövelve a motor belső ellenállását. A másik munkahenger 0 töltésre állítja az adagolót. Magasabb fordulaton, erőteljesebb lesz a fékhatás. Csúszós úton ne használjuk, mert mivel a használata közben a kerék hajtja a motort, ha a kerék megcsúszik, a motor leáll. (megszűnik a levegőtermelés, töltés, szervó) Régebbi konstrukcióknál a működésének ellenőrzése álló helyzetben is elvégezhető volt, hiszen ha működésbe hoztam a jármű álló helyzetében, a motor leállt. A modernebb járművekben már automatikusan kikapcsol bizonyos fordulatszám alatt, így alapjáraton nem is kapcsol be. Ez a legolcsóbb/legegyszerűbb lassító fék.

Retarderek:

Örvényáramú retarder: az alváz hossztartói közé szerelnek fel 8db (4 pár) elektromágneses tekercset. A tekercsek előtt és mögött egy-egy lágyvasból készült öntött tárcsát forgat a kardántengely. Az egymással szemben lévő tekercseket tudjuk páronként bekapcsolni, így 4 fokozatban tudjuk állítani a fékezőhatás erősségét.

Előnye, hogy ezt a legegyszerűbb utólagosan beépíteni. Kis fordulaton nagyobb a fékező hatása, mint a hidrodinamikus retardernek.

Hátránya, a viszonylag nagy tömege, a melegedéssel és fordulatszám csökkenéssel a fékezőerő is csökken.

Általában léghűtéses, de létezik vízhűtéses is!

Hidrodinamikus retarderek.

valamilyen folyadékra van szükség, leggyakrabban olaj

2 lapátkoszorú van egymással szemben. Az egyik fixen a retarder házhoz van rögzítve, a másik forog, melyet beépítéstől függően a kardántengely, vagy a sebességváltó, vagy a motor főtengelye hajt. A 2 tárcsa közé olajat (vagy más folyadékot) pumpálnak, ami lassítja a forgó tárcsát. Több olaj-erősebb fékező erő. Ennek köszönhetően fokozatmentesen állítható. Ha nincs szükség a lassításra, sűritett levegőt engednek a térbe, mely az olajat visszaszorítja a tárolótartályba. Hűtést igényel, emiatt a jármű hűtőrendszerét ehhez mérten kell méretezni.

Utólagos beszerelése nagyon körülményes.

Különböző módokon lehet beépíteni.

Primer beépítésről beszélünk, ha a motor elé, vagy a motor és sebességváltó közé kerül beépítésre, vagy újabban a váltóházba, de még a váltó fogaskerekei elé. Ez esetben a motor főtengelyének fordulatszámával fog megegyezni a forgórész fordulatszáma.

Szekunder beépítés esetében vagy a sebességváltóra, vagy a sebességváltó és a hátsó futómű közé szerelik, ez esetben a forgórész fordulatszáma nem a motor főtengelyének fordulatszámával, hanem a kardántengely fordulatszámával fog megegyezni.

A két előzőleg tárgyalt esetben in-line és off-line beépítésről is beszélhetünk. In-line beépítésnél a hajtáslánccal egy vonalba építik be, tehát a retarder fordulatszáma megegyezik a főtengely, vagy a kardántengely fordulatszámával. Off-line beépítésnél viszont közbe építenek egy gyorsító áttételt, melynek köszönhetően a retarder fordulatszámát a főtengely, vagy kardántengelyhez képest felgyorsítják. Ez a mód azért kedvelt, mert a gyorsító áttételnek köszönhetően kisebb lapátkoszorúkra van szükség, így kisebb helyen elfér és könnyebb is a retarder.

Mindkét tárgyalt retarder túlmelegedésre hajlamos, így védelemmel látják el. Tehát túlmelegedés fennállásának esetében automatikusan kikapcsolódnak, melyről figyelmeztetést kapunk a visszajelző lámpának köszönhetően. Ha hegyről lefelé azt tapasztaljuk, hogy a retarderünk túlmelegedett, feltétlen keressünk egy megállásra alkalmas helyet és várjuk meg míg visszahűl, különben az üzemi fékünk is túlhevülhet!

Retarderek ellenőrzése: kontrollámpával történik. Gyújtásadásra felvillan, beindítás után elalszik.

2022. ápr. 8. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
#2 Jól gondolom, hogy amit említesz, hogy a volvókban alap, az tulajdonképpen egy kipufogófék, ami nem egy fojtószeleppel, hanem a motor kipufogószelepeivel zárja el a levegő útját?
2022. ápr. 8. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
Mármint a kipufogógázét
2022. ápr. 8. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
Igen, a Volvo VEB az egy dekompressziós motorfék. Nem mondanám kipufogóféknek, inkább ez a jakebrake európai megfelelője, a működése is más mint a klasszikus bubué :)
2022. ápr. 8. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
#6 kb annyit is ér mint azok a régi kipufogófékek, lóphaszt :D 24 tonnával olyan mintha gurulnál üresben kb a leejtőn
2022. ápr. 8. 20:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

Azért messze nem.

A klasszik bubu fékereje az 200lóerő környéke ami tényleg vicc. A Volvonál is két változat rendelhető: a klasszik EPG ( kipufogófék ) az durván 200 lóerőnyi fékerővel rendelkezik 2000-res fordulaton és ez nem jó szinte semmire. A VEB viszont combos,a 13 literes motornál 475 lóerőt tud, míg az FH16-ban közel 630 féklóerőt lehet belőle kicsikarni.


A Mercedesnél a 12,8literes sor6 jake-brakeje 544 féklóerőt produkál, ami bőven elegendő 24t raksúlyhoz. Ismerősömnél fut ilyennel szerelt 6 tengelyes szerelvény, a szlovén hegyekről simán lejönnek vele fékezés nélkül - 50 tonna össztömegben. :)

2022. ápr. 8. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

#8 gyanítom én a veb-fékessel jártam, mert nem volt az a hagyományos bububububu hangja, talán a régi fh13-as volvoknál hallottam utoljára olyat a Waberersnél még M-es rendszámmal, ennek olyan semmilyen hangja volt, de szart sem ért... A DAF nem-retarderes motorféke, mx motorfék a neve talán, az valamivel többet ért azért, de a volvonál többet kellett lábbal fékezni mint amit motorfékeztem kb. A 8-ason lefelé Stuttgart felé lehetetlen volt tartani az 50-et, és egy kicsit nagyobb leejtőnél is csak azt vettem észre hogy már majdnem 100-al gurulok pedig 87-en kellett volna tartania :D


Nem is értem az idióta főnököm hogy gondolta komolyan hogy billencses autóra nem kér retardert, állandóan 24 tonnákkal járunk németben ami azért nem egy holland alföld :D

2022. ápr. 8. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

A Volvonál pont a VEB hangos. Az euro II-es FH12-nél igencsak jó hangja volt a VEBnek, főleg ha már rendesen ki volt égve a dob :)


https://www.youtube.com/watch?v=g9iMVDEHOXQ


Amivel te jártál az nem VEB-es volt.

2022. ápr. 8. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!