Régi csuklós ikarus busz evett 35 litert, az új euro 6-os 60 litert, akkor miért mondják az utóbbit környezetkímélőbbnek?
"Egyébként az újnak 38 a városi és 29 az országúti átlaga, honnan jött a 60 liter?"
Gondolom bedobott hasraütésből egy 2x akkora számot, hogy legyen min csámcsogni.
Birom amikor a valódi söfőr le van pontozva...
Ezek a modern cuccok csak a tesztpadon környezetbarátak, aki ezt még ezek után is elhiszi az egy naív hülye..
Néhány dolgot sokan elfelejtenek:
az Ik280 alapból 4-5 tonnával könnyebb, mint egy új cuklósbusz. A megengedett legnagyobb össztömege is kevesebb 8 tonnával. Heringparty esetén simán előfordul, hogy egy alacsonypadlós busz 10 tonnával nehezebb, mint egy Ik280 ami +30 akár 40% is lehet össztömegben.
A klíma is a motorról megy, annak is kilowattokban mérhető teljesítményfelvétele van.
A Connectok és Citarok motorja 350 lóerő körüli míg az Ikarusok megálltak 258 lóerőnél. Ehhez is hozzá kell tenni, hogy ezek csúcsteljesítmények, az D10 ezt 1900-as fordulaton adja le. Kérdezzük meg a nagylábú buszsofőrt, hogy el szokta-e forgatni az automata 1900-ig az Ikarust.. :D
A mergák motorja már 1300-as fordulaton is lead 310 lóerőt a D10 itt nem tud 210-et sem. A teljesítmény meg gázoljaból keletkezik, az erősebb többet fogyaszt. Ki hallott már ilyet? :D
A dízelmotorok fajlagos fogyasztása a max terhelés közelében nem nagyon fejlődött már vagy 30 éve. A vasúti dízelek már a 70-es években is tudták a 200-202g/kWh fogyasztást, a mai modern euro6-os dízelek sem nagyon mennek 192-195g/kWh alá még tesztpadon, ideális körülmények között sem. Részterhelésen viszont a modern dízelek sokkal gazdaságosabbak, mint a régiek csak a BKV csuklósbuszai nem részterhelésen járnak.
Aki meg arra számít, hogy a 6-8-10 tonnával nehezebb járművet úgy mozgatjuk, hogy közben +100 lóerő teljesítményt kiveszünk a motorból és közben kevesebbet fog enni,háát a fizika órán nem aludni kellett volna.
"Ezek a modern cuccok csak a tesztpadon környezetbarátak, aki ezt még ezek után is elhiszi az egy naív hülye.."
Ez sem igaz ebben a formában. A személyautóknál trükköztek ez tény, de a haszonjárműveknél nem szoktak. Néhány ismerősömnél üzemeltetési tapasztalat, hogy a nemzetközi forgalomban 40 tonna össztömegben guruló új nyergesek ÉVES átlagfogyasztása 25 liter/100km körüli. Az Euro3 korszakban ez nagyon ritkán ment 30 liter alá, az euro2-eseknél a 33-35 liter teljesen átlagos volt. Ez évi 120 000km-re vetítve 6-8-10 000 liter gázolajmegtakarítás/kamion amire már nehéz azt mondani hogy csak tesztpadon igaz.
A BKV buszai is ehetnének kevesebbet, ha megpróbálnák megoldani hogy a járművek a leheté legkevesebb lendületvesztéssel közlekedjenek és a sofőröket is ehhez képeznék valamint a menetrendet is ehhez igazítanák ( több buszsáv, automatikusan szabadot adó lámpák , útvonalszervezés stb.. ). Ennek a költsége valszeg több lenne, mint a megtakarítás és szívan a fél város. Meg ha a busznak azért kell taposni, hogy a menetrendet tartani lehessen és egész nap teligázzal megy akkor sosem lesz normális fogyasztása. Annyit így sem érne el, mint a könyebb és gyengébb ikarusok, de azért lehetne faragni abból a 60 literes fogyasztásból.
Még mielőtt valaki kiborul a kamionok kedvezőbb fogyasztásán: az is csak abban az esetben ennyi,ha hosszútávó fuvarozásról beszélünk, magas átlagsebességgel és kevés megállási kényszerrel. Nem mindegy, hogy autópályán a kamion megáll és elindul egy 9 órás műszakban összesen háromszor, vagy pedig kilométerenként háromszor! :D
Szuper utolsó!
Könnyebb és gyengébb Ikarus, mégis megfelelt és nem tűnt lomhának, le se volt korlátozva 50km/h ra mégis kevesebbet evett.
Az újjakat miért kell olyan nehézre csinálni ha az Ikarus könnyebb volt? Klíma azért nem tonna súlyú.
Itt a cikkben is bennevan:
Minnél modernebb annál többet eszik.
A károsanyag kibocsátás meg relatív dolog hogyha már olyan kicsi hogy alig mérhető meg megy a véráramba tehát lehet a modern dizel károsabb mint sokan gondolnák.
Persze mire kiderül meg mire bevallanák....
A régi csuklós a D10-el ha fele annyit fogyasztott nehogymár károsabb legyen mint ami duplát fogyaszt...
Ez kb olyan lenne mintha az áramfogyasztásom azért lenne dupla annyi mert még be kell dugnom egy légtisztítót ami az áramomat megtermelő erőmű légszennyezéséből szűrne vissza..
"Könnyebb és gyengébb Ikarus, mégis megfelelt "
Neked, másnak már nem. Nézz szét a fejlett világban, hány helyen használnak ikarust.
"le se volt korlátozva 50km/h ra mégis kevesebbet evett."
Már megint a fizikát akarod megszexuálni?
"Az újjakat miért kell olyan nehézre csinálni ha az Ikarus könnyebb volt?"
Mert mondjuk másfél méterrel hosszabb. Statikai és biztonsági okok miatt kicsit masszívabb karosszériája van, két duplakerekes tengelye van ami nehezebb, de lehetővé teszi a nagyobb össztömeget és raksúlyt. Mert gyári specifikációk szerint is 30-cal több embert tudnak szállítani ami +2,2-3 tonna "raksúly", hering módban még ennél is több.
"Klíma azért nem tonna súlyú."
Szerinted. A csuklósokon a tetőegységek darabja bőven 200 kiló felett van. A motoron lévő klímakompresszor önmagában 70 kiló!
"Itt a cikkben is bennevan:"
Igen, benne van hogy a régi Volvok sokat esznek. Írták már, hogy miért: a BKV a Volvo kérése ellenére a legkisebb motorral rendelte a közel 30 tonnás buszokat. Öngól.
"A károsanyag kibocsátás meg relatív dolog hogyha már olyan kicsi hogy alig mérhető meg megy a véráramba tehát lehet a modern dizel károsabb mint sokan gondolnák."
Nem relatív, hanem pontosan mérhető. Amit írsz egy ismert jelenség és csak a koromra vonatkozik. Arra is csak akkor, ha nem olyan BKVsan szerevizelik a buszokat. A többi károsanyag kibocsátása ( a szén-dioxidot ) leszámítva kevesebb,a NOx pl nagyságrendekkel kevesebb.
"A régi csuklós a D10-el ha fele annyit fogyasztott nehogymár károsabb legyen mint ami duplát fogyaszt..."
Ha mindenféle kibocsátást egybe számolsz akkor nyilván a kevesebbet fogyasztó összkibocsátása alacsonyabb. De a szennyezőanyagok "súlya" nem ugyanaz. A szén-dioxid bár nem klímabarát nem akkora gáz. A nitrogén-oxidok és egyéb kibocsátott vegyületek viszont problémásak. Pl a korom rákkeltő és ezeknek a koromkibocsátása szintén nagyságrendekkel kevesebb. Amíg a szén-dioxid a te szervezeted szempontjából lényegtelen amíg fúj a szél, addig a korom már nem. Írhatnék ezer példát, valszeg úgy sem fogod megérteni.
Az kibocsátás/utas egységben viszont az újak már nyerők. Ami ember felfér egy modern, alacsonypadlós csuklósra ahhoz már két darab ik280-ra lenne szükséged és két darab ik280 együttes fogyasztása már részterhelésen is magasabb. Erről szintén kérdezd meg a BKVs bácsit vagy a forgalomirányítókat, hogy anno a piros 7-es idején azt a járatot hány ik280-ból tudták kiadni és mennyi kellett ugyanehhez a Volvo 7700A-ból!
Papíron 30 utassal fér fel több az új buszokra, mint az IK280-ra, én meg merem kockáztatni hogy van az 35-40 is reggeli csúcsideji üzemben. Ez annyit jelent, hogy 3db új csuklós kivált 4db régit. A cikk szerinti 4x46 liter vs 3x57 esetén melyik a több? Mindezt úgy hogy megy a klíma. Hmm?
De nagyvonalú leszek és legyen 5 ik280 vs 4db modern busz. Magasabb szolgáltatási színvonalon, csúcsidőben utasegységre lebontva az új eszik kevesebbet. Ebben az esetben az ugyanannyi vagy kevesebb gázolajból az újabb buszok kibocsátása lesz alacsonyabb.
A fogyasztási adatok az általad linkelt cikkből vannak, nem én találtam ki őket! A szállítható utasok száma pedig a BKV honlapjáról :D
Gondolom nem kell magyaráznom, hogy ha te el akarsz vinni 20 raklap térkövet haza akkor egy 40 tonnás nyerges fogyasztása sokszorosa egy Sprinterhez képest, de a Sprinterrel 20-at kell fordulni...
A legújabb gugabrutál konténerszállító hajók fogyasztása is több, mint az elődöké de kevesebbre is van szükség.
De ezek ellenére még mindig gondolhatod, hogy ez a számokkal és adatokkal alátámasztott maszlag hülyeség, de akkor mit gondolsz azokról az országokról ahol sosem volt Ikarus? Ők teljesen hülyék mert nem a kevesebbet fogyasztó IK280-asokat használják 2021-ben a modern dízelek és hibridek helyett? :D
Arányosítva:
IK 280: Nincs se klíma, se egyéb aggregát, ami lefogná a motort.
Megengedett együttes össztömeg (280.49, BKV verzió) 22500 kg, hengerűrtartalom 10350 ccm,teljesítmény 155 kW.
MB Conecto G, Klíma, Euro 6 (a DPF is lefogja ám a motort), megengedett együttes össztömeg: 29000 kg, ha jól emlékszem, hengerűrtartalom 10677 ccm, teljesítmény 265 kW.
Ergo a Conecto hiába 360 lóerős, mégis 7 tonnával többet visz magával, és a klíma is levesz úgy talán 40-50 kW-ot. No, ezért (is) eszik többet.
Férőhely: IK 280: mindösszesen 147 fő.
Conecto: 126 (vagy 136, ebben se vagyok teljesen képben) ha nincs fenn a kerekesszék és/vagy babakocsi, mert akkor ab start 3-4 fővel kevesebb.
Értem, meg nem is. Azt mondod, hogy alulmotorizáltak azért esznek többet, miközben az Ikarus még gyengébb, mégis jobb a fogyasztás.
Viszont amiket leírtál, árnyalják a képet, főleg ideális (teljesen tömött esetben)
Viszont ne feledd, hogy a fenntartása, alkatrészköltség is sokszorosa egy Ikarusnak (nagynyomású pumpa, befecskendezők, dpf, stb, horror áron..)
Amúgy mi az oka, hogy inkább részterhelésen van csak előnye a modern diesel motoroknak? Ezek szerint a legújabb távolsági buszok már többet tudnak tényleg mint a 40 éves technológia?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!