Motorokon a kézifék az első kerékre fog, a lábfék pedig a hátsóra? Melyiket mikor szokás használni?
Vészfékezésnél mindkettőt, pályán szinte csak elsőt, városban meg szituációtól függ. Ha kicsit kell lassítani, én hátsóval szoktam, hogyha határozottabbat akkor elsővel. Alacsony sebességű manőverezésnél kicsit kell a hátsó féket nyomni, stabilabb lesz, jobban fog fordulni a hátulja.
Azért ritkább a hátsó fék használata, mert fékezésnél a motor súlya előre tolódik, így kb. alig lesz valamennyi súly a hátsó keréken, ezért elhanyagolható lesz a fékereje.
én főként motorféket használok, hátsóval rásegítek ha kell
ha gyorsabban kell megállni akkor mindkettőt, vészfékezésnél is mindkettő
pályázni nem szoktam arról nincs tapasztalatom
manővereknél ahogy az egyes is írta sokat segít a hátsó fék
Nem kézifék, hanem kézi fék :) A kettő igencsak mást jelent.
Így van, jobb kezednél lévő karral az első féket lehet használni, jobb lábnál lévő pedál pedig a hátsó féket üzemelteti.
Változó, hogy mikor melyiket érdemes használni (éx milyen mértékben), mivel más-más hatásuk és hatásfokuk van, valamint a motor súlypontja folyamatosan változó, azaz a tapadás is folyamatosan változik, azaz a fékerőt is folyamatosan változtatnod kell, különben megcsúszhat az egyik (vagy mindkettő) kerék. például egy vészfékezés úgy néz ki, hogy mindkettővel fokozatosan (de viszonylag gyorsan) elkezdesz fékezni, így az első kerék nem fogja elveszteni a tapadást (lásd még: Mohr-kör), hanem lesz ideje felépülni a tapadásnak, amit tud követni a növekvő fékerő. Ilyen fékezés közben el fog könnyülni a motor hátulja, azaz csökken a tapadás, azaz ha továbbra is uganolyan erővel taposod a fékpedált, meg fog csúszni a hátulja, azaz enyhíteni kell a hátsó fékerőn, hogy ne csússzon meg, miközben az első fékerőn folyamatosan emelsz. Olyan is létezik bizonyos esetekben, hogy a fékerő 100%-a az első keréken lesz a fékezés utolsó szakaszában, mivel a hátsó kerék pár centire a levegőben. Ezért nehezebb motorral igazán jól vészfékezni, illetve erős fékezés közben kormányozni sem nagyon lehet, ami szintén nehezítő faktor.
Kanyarban ideális esetben nem illik fékezni, de ha mégis, legtöbbször finoman a hátsó fékkel lehet szűkíteni az ívet, miközben sebességet is lehet csökkenteni. Ha kanyarban első féket használsz, elkezd felegyenesedni a motor, vagy ha erősebben húzod, mint amennyi tapadásod van, akkor kicsúszik az eleje (lowside).
Ha csak simán piroshoz érve lassítani kell, és már jó előre látod, hogy piros és lassítani fogsz, akkor motorfék meg a végén a hátsó fék bőven elegendő lehet, így stabilabban lehet megállni, mivel nem bólint akkorát.
Nyilván a fentebbi esetek mindenféle elektronika nélkül értendőek. Manapság van mindenféle segítő elektronika, ami az ilyen hibákat igyekszik meggátolni, enyhíteni. Másrészt szerintem aki ilyenen kezd motorozni, sose fogja úgy megtanulni, megérteni, mint aki sok tízezer km-t motorozott elektronika nélkül (cserébe nem is kell olyan jól tudni motorozni, mert a hibák egy részét korrigálja a motor). Ez csak az én szubjektív véleményem, nem kell érte megkövezni.
#3: de igen, olyan. Pontosabban nem fejre állsz, hanem oldalirányba megy ki a kerék és úgy esel el. Hátsó fékre is igaz ez, de az valamikor még menthető. ABS esetén lehet csak bátran húzogatni a motoron a fékeket, máskülönben naponta (!) kéne gyakorolni a vészfékezést legalább egyszer, hogy amikor tényleg szükséges lesz, menjen.
Egyébként annyi eltérés lehet, hogy bizonyos motorokon a kézi fék a hátsó kereket is fékezi (BMW), míg megint másik motorokon a hátsó fék, az elsőt is fékezi (Honda).
Közlekedésben alapesetben mindkét féket használd. Lassú tempónál (< 5 km/h) való manőverezésben segít sokat, ha finoman nyomod a hátsó féket, ezt vezetéstechnikai oktatáson megtanítják (menj el, megéri). Kanyarodás közben is használhatod a hátsó féket óvatosan, ez által szűkítve a kanyar ívét, sőt, aki nagyon gyakorlott, még az első féket is használja közben (vagy kombinált fék esetén csinálja magától a motor). De ez utóbbit csak óvatosan!
#1 vagyok. A fiatal gyerekekbe akik biciklizni tanulnak belenevelik, hogy első fékkel pofára fogsz esni. Egyszerűbb, mert nem fogod tudni egy 6 éves gyereknek elmagyarázni a Kumm kört, vektorokat, meg fizikai alapdolgokat.
Ha úgy használod a gumi tapadását, hogy a hosszanti és az oldalirányi erők eredője nem lépi át a Kumm kört, akkor nincs baj. Ahogy az #5-ös írta, nem úgy fogsz "fejre állni" ahogy gondolod, hanem csak ki fog csúszni az eleje és elvágódsz. Azonban hogyha első féket használod, és valami folytán megemelkedik a hátsó kerék, akkor tényleg előre fog borulni, és fejre állsz. Tapasztaltam stoppie tanulás közben biciklivel, bár ugye ott direkt megemeled a hátsó kereket. (a védőfelszerelés fontos, pont a betonra landoltam volna!!)
Ez a videó jó lehet a tapadás megértésére:
https://www.youtube.com/watch?v=vX1R_rwfoX0&list=PLGo22hd2sd..
Most nézem, hogy én is rosszul írtam, igaz egy betűt tévedtem. Helyesen Kamm kör.
A Mohr kör szerintem hasonló, de én feszültséggel kapcsolatban találkoztam vele.
Valóban Kamm, akkor én emlékeztem rosszul. De ugyanarra gondoltunk :)
Engineering Explained amúgy csinált erről (is) egy nagyon jó összefoglaló videót:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!