Van értelme kíméletesen sebességet váltani? (kímélni a szinkrongyűrűket)
Következő hónapban már a váltóban is cserélek olajat az kicsit talán felbátorít majd. A váltó gond nélkül üzemel, nem dobja ki fokozatból, nem nehéz berakni egyikbe se pontosabban 1-esbe sokszor igen de az se vészes, a többi fokozatba meg lazán becuppan kényelmesen.
Viszont éppen ezért szeretném is, hogy ilyen maradjon, normál esetben egy autó átlag élettartama alatt nem kellene váltót cserélni.
Ezért próbálom kíméletesen használni, tehát minden váltás alkalmával eleve nem átrántom, de másrészről nem egyszerűen átrakom egyik fokozatból a másikba vagy üresből belököm erővel, hanem kiveszem az adott fokozatból üresbe és egy pillanatra megállok csak talán 1 másodpercre majd csak utána rakom át másik fokozatba, de érzésre egyébként például ha visszaváltok és felpörögne a motor akkor akár kicsit többet is várok.
De nem vagyok biztos abban, hogy ezzel feltétlen jót teszek neki, mert így szó szerint érzem ahogy kvázi összeérnek a fogaskerekek, ahogy rácsúszik a szinkrongyűrű és egybemegy a kettő. Ha meg normálisan csak berakom azonnal akkor meg megvan az az apró kattanó érzés vagy nem is tudom minek lehetne nevezni, hogy valamin áttolom miközben váltok, tehát hogy valami minimális ellenállása van. De nem rendellenesen, autómentőztem tehát azért valamit csak értek hozzá meg a sajátom is magam szerelem, nincs vele baj egyszerűen csak van egy ilyen érzés mintha valamin áttolnám ahhoz hogy sebességbe tudjam tenni.
Az elgondolás a dolog mögött az lenne, hogy ezzel a kis kivárással hagyom a fogaskereket lelassúlni eléggé ahhoz, hogy a szinkrongyűrűnek már ne legyen különösebben semmi dolga és anélkül kapcsolhasson össze a kettő, hogy a szinkrongyűrű csinálna nagyon bármit is.
Mert a váltót általában azért kell cserélni vagy bontani, mert a szinkrongyűrűk elkopnak és már emiatt nem lehet váltani vagy duplakuplungolva.
Nem is azt kérdezem van e értelme, mert biztos sokan azt mondanátok nincs főleg akit egyébként műszakilag baromira nem hat meg az autó csak használja aztán ha valami baja van majd a szerelő megoldja. Inkább csak az a kérdés, hogy gyakorlatilag ezzel kímélem e a váltót, a szinkrongyűrűket bármennyire is vagy esetleg csak ártok neki?
Mert biztos, hogy valamit vagy jól vagy rosszul csinálok, mivel érzésre van különbség aközött ha csak simán átrakom egyikből a másikra és ha így előtte üresbe, várok kicsit és csak utána teszem át a másikba.
Szerintem kicsit túlgondolod ezt a dolgot.
"Mert a váltót általában azért kell cserélni vagy bontani, mert a szinkrongyűrűk elkopnak és már emiatt nem lehet váltani vagy duplakuplungolva."
"normál esetben egy autó átlag élettartama alatt nem kellene váltót cserélni."
Éltalában ez nem igaz. Sok hibás konstrukció van , ami miatt már pár év után visszahívás és váltócsere van. Mire a szinkrongyűrűk elkopnak addigra áltaában az autó porrárohad. A szinkrongyűrűkopás csak extrém magas futás esetén jön elő rövid idő alatt, ebben az esetben simán 6-800 000l, beleszalad pár év alatt a váltóba. Normál felhasználásnál ez vagy 60 év..
a rettenetesen hosszú felvezetőt nem olvastam, de a váltót úgy kíméled, ha rendesen konyomod a kuplungot..a kéziváltók(is) élettartamosak, ha valami kifekszik benne, az lehet, hogy kezelési hiba.
Előírás szernti olajcsere, és nem rántani a váltókart. Örök élet.
Baszottul hosszan fogalmaztál, csak az első pár sort olvastam.
Nézesd meg a kulisszát.
Ilyen megközelítéssel nem a váltót fogod kímélni, hanem az idegrendszeredet fogod szétzilálni.
Használd normálisan és ne lihegd túl a dolgot.
Egyből kapcsolj, teljesen kinyomott kuplungnál tehermentesítve van a dolog annyira, hogy a szinkrongyűrűnek ne legyen semmiféle baja a kapcsolástól. Sokan hamarabb elkezdik felengedni a kuplungot, minthogy rendesen berakták volna a következő sebességi fokozatot, ez sokkal nagyobb hiba.
Az egyből váltás mellett mégegy érv, hogyha pont megfelelő időben kapcsolsz (felfele), akkor az autó nem fog “rántani” egyet, mintha üresben 1000 fordulatról a kuplung felengedését követően fel kellene ugrania például 1800-ra. Így óvhatod a kettőstömegűt is.
A visszaváltás, motor felpörgés pedig egyszerű, jómagyarosan revmatch-elni kell, azaz annyi gázt adni kinyomott kuplungnál vagy üresben, amennyi a visszakapcsolt fokozatban a várható fordulat eléreséhez kell. Azaz ha így rakod vissza a kisebb fokozatot, nem fog “megtorpanni” az autó, hanem simán fogsz tudni tovább haladni, mert már előre azon a fordulatszámon voltál, amire alapesetben a motornak fel kellett volna pörögnie. Ez, ha többen utaztok, egy jó söfőr ismérve is lehet, én csodálkozom, hogy ezt ilyen kevesen tudják/használják. A legtöbben úgy kapcsolnak vissza, hogy majd lefejelem a műszerfalat. Persze ezt óvatos kuplung felengedéssel is el lehet érni (mármint a sima visszaváltást), de revmatchelni jobb. 😁
Igen ezekről tudom, a vezetéssel nincs gond, ezt kizárólag a szinkrongyűrük kímélése érdekében csinálom meg vetettem fel.
Az elgondolás annyi, hogy ha a szinkrongyűrűt lassan csúsztatom rá, akkor több ideje van lassítani a fogaskereket és így kevésbé kopik, ha egyből ráengedem akkor gyorsabban lelassul a fogaskerék de nagyobb a súrlódás.
Ezért mondtam, hogy normál váltásnál érezni egy kis ellenállást mintha valamit áttolnám, így viszont szó szerint érzem ahogy rácsúszik a fokozatra, miliméterre érzem ahogy bemegy.
Én egyébként úgy szoktam, hogy nem előtte adok gázt és pörgetem fel a motort, hanem előtte elkezdem engedni a kuplungot és mire pont elérné a fogáspontot vagy kicsit előtte akkor adok gázt, ez így leírva hosszú de amúgy reflexből egy másodperc mint egy sima váltás.
Mert így nem dobom fel a fordulatszámot aztán jól időzítve kell összekapcsolni mielőtt visszeesik, hanem abban a pillanatban ahogy összekapcsolnám adok neki gázt és így tudom gond nélkül összekapcsolni és akár már abban a pillanatban azonnal gyorsítani is tovább.
7-es vagyok.
Az utolsó 2 bekezdésedhez:
Nyilvánvalóan én sem fél másodperccel előtte felbőgetem a motort, aztán gyorsan bevágom sebességbe.
Miért esne le a fordulatszám, ha végig tartott gázállásban vagy? Ezt a részét nem értem. Lassan felengedett kuplunggal tartott gáz, és kész.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!