Használtautó vásárlásnál hogyan nézed át az autót, miket ellenőtzöl, hogyan próbálod ki?
Ennyire régi autót még nem vettem. De ahogy szoktam laikusként, első ránézésre: Fékek, alváz, karosszéria állapotát szemrevételezem. Motorteret megnézem. Ne legyenek gyanús friss kulcsolásnyomok. Ne is legyen patyolat tiszta, de nem is legyen csurom olajsár. Hűtőfolyadék sapkáját leveszem, megnézem tiszta-e a folyadék. Olajbeöntőn benézek. Beindí(tta)tom az autót. Megnézem többször hogy indul. Ha elő van melegítve mire megyek, az is gyanús. Belteret megnézem, kárpitok, gombok, kormány-váltóbőr mennyire kopott. Nagyjából egy normál felhasználó ezeket tudja elsőre átnézni. Ha minden rendben az autóval, akkor megkérdezem mikor mehetünk el egy állapotfelmérésre az általam kijelölt szervizbe. Megbeszélünk egy időpontot. Időpontra elmegyek az autóért. Odafelé általában a tulaj/kereskedő vezet. Szervizben átnézik műszeresen is. Ha itt is minden oké, nincsenek turpisságok, akkor visszafelé már én vezetek. Ez egyben a próbaút. Így élesben is ki tudom próbálni milyen a futómű. hogy megy az autó, hogy reagál gázadásra, mennyire jól fog a fék, mennyire könnyen, pontosan jár a váltó, mennyire zörögnek a burkolatok rossz úton, stb. Ha még ekkor is tetszik az autó és mindent elfogadhatónak tartok, akkor beszélgetünk egy kicsit az árról. Ha mindkét félnek megfelel, akkor lefoglalózom. Az eladó elviszi eredetvizsgára. Ez után írjuk alá a szerződést, ezzel egyidőben átutalom a fennmaradó vételárat, megkapom a kulcsokat, forgalmit, átadásra kerül az autó. Intézem az átiratát.
Én nagyjából eszerint a forgatókönyv szerint szoktam eljárni.
Azt is vedd figyelembe, hogy az eladó ideje is pénz.
Illik neki ezért 5-10 ezer forintot adni.
Addig az autó sem indul sehova sem.
Öreg autónál ne próbálj kopott kuplung pedál gumi, kopott kormány meg kiült ülés miatt alkudni!
"Azt is vedd figyelembe, hogy az eladó ideje is pénz.
Illik neki ezért 5-10 ezer forintot adni.
Addig az autó sem indul sehova sem."
Dehogy illik ezért pénzt adni... El akarja adni az autót vagy sem? Egy ilyen szervízes átvizsgálás után ha nem kell az autó, akkor odaadom neki a kapott papírokat, aztán ez alapján elvégezhet szükséges javításokat, vagy mutogathatja a következő vevőnek, hogy át volt vizsgálva, ez és ez a probléma.
"Dehogy illik ezért pénzt adni... El akarja adni az autót vagy sem? Egy ilyen szervízes átvizsgálás után ha nem kell az autó, akkor odaadom neki a kapott papírokat, aztán ez alapján elvégezhet szükséges javításokat, vagy mutogathatja a következő vevőnek, hogy át volt vizsgálva, ez és ez a probléma."
Gondolom utána fizetés nélkül elpucolsz...
"Gondolom utána fizetés nélkül elpucolsz..."
Mi tetszik? A szervízben az átvizsgálást természetesen a vevő állja. A próbaútra a benzint hadd ne a vevő fizesse már, ilyenről még nem is hallottam. Akkor mégis mire kéne fizetnem az eladónak, hogy volt kegyes megmutatni az autót és nem vakon kell megvennem?
Én még soha nem fizettem senkinek azért, mert megnéztem egy autót. Ezen az alapon miért ne az eladó fizessen nekem? Hiszen ő akarja eladni. Nekem is szabadságot kell kivennem, ha ő csak X időpontban ér rá. Nekem is költség, amíg elmegyek megnézni az autót. Sőt nekem is költség az állapotfelmérés. Amit nem kellene kifizetnem, ha valóban teljeskörűen tájékoztatna a hibákról és nem lenne sokszor sunnyogás.
Szóval ezen az alapon 1:1. Lehet a gyakorlatban talán pont ezért nem fizet senki senkinek egy autó megtekintéséért. Hiszen az adásvétel közös érdek. Mindenki eldöntheti hogy ennek érdekében mekkora költséget/szabadidőt hajlandó beáldozni.
Én, mint eladó biztos nem vinném ingyen sehova az autót a vevő szórakoztatására. Időpont tekintetében rugalmas vagyok, meg ha nagyjából útba esik egy találkozó, azon sem problémázok, de csak azért nem megyek sehova és nem fizetek szerelőt, hogy az esetleges vevő (hangsúly az esetlegesen) kapjon egy papírt a kezébe.
Mindig messze átlag feletti állapotú autót adtam el. Jöttek az okostojások, hogy ez se jó, az se jó, törve volt, meg ilyenek.
Aztán mehettek is tovább az útjukra. Érdemes módon sose kellett hónapokig árulni így sem.
"Én, mint eladó biztos nem vinném ingyen sehova az autót a vevő szórakoztatására. Időpont tekintetében rugalmas vagyok, meg ha nagyjából útba esik egy találkozó, azon sem problémázok, de csak azért nem megyek sehova és nem fizetek szerelőt..."
Na várjunk! Szerelőt a vevőjelölt fizeti, hiszen ő szeretné felmérettetni szervizben az autó állapotát. Ez alap, nem? Legalábbis mikor én így jártam el vevőként, fel sem merült bennem, hogy az én kívánságomra elvégzett felmérést az eladó fizesse.
Azt pedig nem értem, hogy az kinek lenne "szórakoztatás" hogy más autójára vételi szándék nélkül csak úgy unaloműzésképp kifizessen valaki egy szervizben 10-15eFt-ot.
Én vevőként úgy otthagynám azt az eladót, aki akadékoskodik az állapotfelméréssel, teljesen mindegy mire hivatkozik, mint a szél! Kinek van nagyobb veszíteni valója? Aki milliókat kiad egy lutri használt autóért? Vagy akinek városon/kerületen belül el kell gurulnia 5-10 km-re egy szervizbe úgy hogy nincs takargatni valója?
Nekem eddig szerencsére egyik eladó autómat sem kellett hirdetnem, mert ismeretségi körben talált gazdára mindegyik. Sőt, olyan is volt, hogy házhoz vittem az autót és ha már több millió forintot megkaptam, nem követeltem, hogy azt az 1 liter benzint/gázolajat is fizessék ki amivel odáig elmentem. Sőt a tankot se szoktam leszívni átadás előtt. Ha maradt benne még fél tank, akkor maradt. De hát nem vagyunk egyformák...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!