Diszlexia gyanús a fiam?
A fiam most kezdte az iskolát, még nem tanultak meg minden betűt, de már azokból rövid szavakat alkotnak, írnak és olvasni kell.
A gond az, hogy a tollbamondás nagyon gyatra. Keveri az a és az o betűt, kihagy betűket. pl. alma, helyett omo -t írt, vagy nem elem, hanem csak elm
Érdekes, hogy viszont az olvasó könyvből mikor olvas nem keveri , és ha egy kicsit lassan is, de elolvassa a szavakat.
Az osztálytársaihoz viszonyítva le van maradva, már jobban kellene tudnia. Amikor csak tehetem gyakorlok vele, a tanárnő is csak ennyit javasolt még. Én viszont félek, nehogy későn vegyék észre ha tényleg diszlexiás.
Amúgy hosszú verseket, meséket tud elmondani, gazdag a szókincse, matematikával nincs gond, igaz néha lassan számolja ki, de helyesen.
Kérlek írjatok, hogy mi a véleményetek!
Láttam, hogy korábban egy tanítónő válaszolt a kérdésedre, szintén tanítónő vagyok, és én is abban erősítenélek meg, hogy ne aggódj, még szinte óvodás a kisgyerek. Épphogy elkezdte az iskolát. Egyébként a tempót én is kicsit gyorsnak találom, én olyan tanmenetet írtam, amiben lelassítottam a betűtanulást, írásból második osztály október végére vettük az összes betűt. Nem kapkodtunk, szépen lassan vettünk mindent, hogy elmélyüljön. A te gyermekednek is le fog ülepedni a sok információ. A hangokra bontást ajánlanám, hogy játékosan gyakoroljátok, illetve kikeresni, hogy egy adott hangot hol hall a szóban (elején, benne, vagy a végén).
A tapasztalatom egyébként az, hogy a szülő a félelmét átragasztja a gyermekre. Ha a kis lurkónak nem volt az ég világon semmi gondja, a szülő ad neki.
Mindennek eljön az ideje. Nem kell aggódni!!!
Köszönöm hogy írt! Én már nem tudom mit gondoljak. Nem rég írtak egy tudáspróbát,amiben 6 feladat volt:
1. 8 kép kezdőbetűjét írd le!
hibátlan lett
2. 11 betű kis és nagy alakja volt, párosítani kellett. hibátlan lett
3.Rövid magánhangzók mellé kellett írni a hosszú párját hibátlan lett
4. 6 nyomtatott betű mellé írottan kellett leírnia hibátlan lett
5. 12 magánhangzó közül be kellett karikázni a rövid magánhangzókat
sajnos ezt elrontotta, a hossszúakat karikázta be, meg még két rövidet (nem értettem miért)
6. 10 betűt diktált le
hibátlan lett
Náluk osztályzás van.(5, 4, megfelelt, gyenge, nagyon gyenge) Nos erre a tanárnéni azt írta, hogy GYENGE!!!
Én is taqnítottam 10 évig, meg fejlesztő is vagyok. A dolgozata alapján azt látom, hogy nem maradt le a betűk elsajátításáben. Legfeljebb lassú, vagy nem elég kitartó a figyelme. Lehet, a magánhangzók helytelen karikázása mögött is ez áll.
Ne aggódj, a tollbamondás utáni írás a legeslegnehezebb dolog, mivel a legtöbb készség összehangolt működésére van hozzá szükség. Gondold csak végig, egy hallott dolgot átfordítani képire(betü) és közben a beszédmotoros szervek és az írásmozgás is belép a betű alakjának képi emlékezetével, meg a mozgás emlékezetével. Az olvasásnál jóval több készség összehangolt működése kell hozzá.
Először az olvasás tempója legyen megfelelő, az menjen készség szinten, aztán majd kialakul a tollbamondás is.
Ha másoláskor nem cserél fel betűket(b-d,p-b stb. ) akkor nem valószínű, h. dislexyás. Van erre tanító által végezhető teszt is, ami szűri a veszélyeztetettséget.DPT a neve. A hasonló ábrák közül azt kell kiválasztania, ami egyirányba is néz. A neten is találsz tesztet a kiszűrésére. 4 napra ingyenesen letöltheted a varázsbetű programot is. szuper feladatok vannak benne. imádni fogja.
Köszönöm a válaszokat. Az elmúlt 1 hónapban sokat fejlődött a fiam, igaz nagyon sokat gyakoroltatom. Valamelyik nap a tanárnő is megállított, hogy ne aggódjak annyira, jól megy már a fiamnak, nincs lemaradva. Szóval most meg vagyok nyugodva, és a félévi bizonyítványt várjuk!
Tényleg csak sok türelem, gyakorlás kell!
Örömmel látom, hogy szépen fejlődött a fiad. Remélem ez a mai napig elmondható róla. Bár azt a dolgozatot, mikor csak a magánhangzókat figyelmetlenkedte el én jobbra értékeltem volna. Már csak azért is, hogy nőjön az önbizalma.
Ha diszlexiás (bár ezek tán nem hiszem, igaz nem vagyok szakértő, csak egy diszlexiás), akkor az olvasott szöveg értelmezésével is adódnak problémák. Én emlékszem, hogy hosszú időbe tellett mire ami mondjuk kötelező olvasmányt olvastam bármit is vissza tudtam belőle mondani. Volt, hogy nyáron délelőtt testvéremmel olvastuk a saját kötelező olvasmányunkat, és mikor anyuék hazaértek munkából kérdezték mit csináltunk ma. Mondtuk, hogy olvastunk. Na és miről volt szó a könyvben? Én egyszerűen semmit nem tudtam visszamondani. Akkor se ha épp csak egy mesét olvastam el.
Aztán addig fejlesztgettem magam segítséggel természetesen még mára a lassúságom ami megmaradt és a helyesírásom is kicsit még kifogásolható.
25/N
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!