Hová menjünk egy olyan kisfiúval aki 4 évesen 2ésfél évesként viselkedik?
Nevelt fiam ő, az apukájával élünk együtt. Anyuka nem sokat van vele, és akkor sem törődik vele. A fiú 6 hónapra született, de másfél éves korában az orvos szerint kinőtte a koraszülöttséget. Járt dévényre hipotónia miatt, de csak 2 éves koráig, nem értem a szülei miért nem járatták utána tornára, mert rettentő gyenge szegény, nem tud kihúzott háttal ülni, nem futkározik, nem mászókázik, a játszón pl csak homokozik, mert ahhoz csak ülni kell. Ami fontosabb, párom beszélt az óvónővel, szerinte olyan szinten van a gyerkőc, mint egy bölcsis. Az oviban nem a többi gyerekkel játszik, semmilyen játékban nem vesz részt, csak egyedül eljátszik mellettük. Az óvónő szerint is csak arra korlátozódik a figyelme, hogy épp építőkockázzon, éhes-e, pisilni kell-e, mikor jönnek érte, de nem beszélget másról. Nem rajzol, nem érdekli, de a ceruzát, kanalat is még csak marokra tudja fogni, hiába mutogatjuk hogy kéne. Hihetetlenül akaratos, ha valami nem pontosan úgy történik, ahogy ő szeretné üvöltve sír, teljesen fennakad olyan dolgokon, mint hogy a lámpán ferde a búra, vagy valami nem működik, addig nem nyugszik, míg helyre nem rakjuk ezeket, vagy a tárgyak ha a megszokott helyüktől kicsit arrébb vannak, idegesíti.
Az óvónő azt mondja, hogy az oviban van valami ember, talán nevelési tanácsadó, aki majd októberben megnézi, és mond véleményt hova vigyük.
Nem értjük miért kell ennyit várni rá. Hova lehetne vinni?
Mi az ami a koraszülöttségre vezethető vissza ezekből a tünetekből, van ami szerintetek másra utal?
Szia
Magánúton is fel lehet méretni. Én a Dévény alapítványt ajánlom. Országosan vannak szakemberei, mivel nem tudom merre laktok. Nem csak újszülöttekkel foglalkoznak, egész felnőtt korig lehet vinni hozzájuk.
Sajnos, nekem a nevelési tanácsadóról nincs valami pozitív tapasztalatom, mert elég lassú a folyamat, szinte, mint minden a magyar egészségügyben. Nekünk 3-4 hónappal későbbre adtak majdnem mindenhova időpontot. Kiszámoltuk, hogy mire a vizsgálatok végére érünk, a 3 évesem már 5 és fél éves lesz :-(
A dévényeshez bejelentkeztünk, 1 hét múlva már mentünk, ketten vizsgálták, 6 hónap múlva már le se lehetett ismerni, annyit fejlődött :-D
Mi is magánúton vizsgáltattuk meg a kisfiunkat 3.5 évesen. Budapest, Vadaskert alapítvány. Fent van a honlapjuk is, ott lehet időpontot kérni.
Nagyon rendesek, kedvesek, szakértők. Az én fiam hálistennek nem autista, de én pici jelekből is nagyon aggódtam.Pedig ő játszott is a társaival szépen, és érzelmeket is mutatott az emberek felé, de szintén nem rajzolt( rajzol) és nagyon nagyon rosszul/keveset beszélt.
Szegény pici nagyon el lett hanyagolva:(
Szerintem érzi hogy valami nem kerek és amiatt ilyen.
Sok gyereknek van autisztikus vonása, de nála a leírtak után nem csodálkozom ezen.
Remélem minden rendbe jön!
Próbáljátok majd TSMT felmérésre és tornára vinni, mert a szülők tapasztalata alapján nagyon sokat fejleszt a gyerkőcön és azok otthon is végezhető gyakorlatok.
Több területen fejleszt a torna, de azt nekünk is elmondták, hogy pszichés problémával tovább kell még vinni a gyereket.
Mi csináljuk a tornát és közben pszichiáterrel is vizsgáltattuk a kisfiunkat, aki még logopédushoz is elküldött minket.
Én beszéltem szülővel, akinek szabályosan félt a gyereke pl a csúszdától és néhány óra TSMT után már simán játszott mint a többi gyerek.
Szerintem ne várjatok októberig, mert az rengeteg idő egy kisgyerek életében.
Pl.itt is van TSMT:www.bhrg.hu
Sok kitartást Nektek!
köszönöm a válaszokat. A Vadaskert jónak tűnik, utánaolvastam, de árat nem látok sehol...
Egyébként az anyukája aspergeres, róla 18 évesen mondták meg, ezért nem értem, miért nem érdekli őt, hogy gond van, vagyis lehet hogy éppen ezért nem érdekli...viszont ennek is utánaolvastam, és az meg öröklődik, vagyis családban halmozódik.
Félek attól is, hogy a páromnak megemlítsem, hogy szerintem ez nem csak sima lemaradás és majd utoléri a kortársait, hanem az lesz, ami az anyjának is van...
Számomra nagyon úgy tűnik,hogy éretlen a gyermek idegrendszere azért viselkedik így,a koraszülött gyermekeknél ez elég gyakori .
Mint írták már előttem nagyon javaslom én is a TSMT felmérést,tornát,nálunk a 3-4 évesen teljesen kezelhetetlen gyermek mára 6 évesen együttműködő,szófogadó lett,abbahagyta azt,hogy mindenért hisztizik,ordít ,már nem csinál botrányt,ha valami nem a megszokott módon történik,vagy nem utasít vissza ruhadarabokat stb .
Koraszülött volt a kisfiú ,mint írod,az én fiam pedig dysmaturitassal született(sorvadt volt,mert nem volt jó a lepényműködése).
Még nagyon időben van a kisgyermek fejlesztése,ilyenkor még nagyon jól fejleszthetőek !
Sok sikert és kitartást Nektek,valsózínű pár év múlva ugyanaz történik mint nálunk,pedig ha valaki nagyon el volt keseredve akkor az én voltam !
Az idegrendszer érési folyamatai
--------------------------------------------------------------------------------
Az idegrendszerben az érési folyamatok részben genetikusan kódoltak, másfelől a környezetből származó ingerek hatására indulnak meg. A fejlődő agyban kialakuló szinapszisok speciális hálózatának stabilizálódásához specifikus ingerek szükségesek. A környezetünkből származó ingerek különböző érzékszervi csatornákon keresztül érkeznek (szem, fül, orr, bőr, egyensúlyszerv, és az izmaink mozgásából eredő belső visszajelzések).
Ezeknek az érzeteknek a fejlődés során idegrendszeri szinten össze kell hangolódni, hogy az iskoláskort elérve a gyermeki idegrendszer képessé váljon a magasabb szintű információk, mint az olvasás, írás, számolás készségeinek szervezésére, az információk tárolására, szükség szerinti átrendezésére, felidézésére.
Azoknak a gyermekeknek van igazán jó esélyük a sikeres iskolai beválásra, akiknél a belső érés és a külső környezeti ingerek együttes hatására a csecsemőkori reflexek időben integrálódtak, és főleg az első két évben folyamatosan elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű környezeti ingert kaptak idegrendszerük további érési folyamataihoz.
Az idegrendszeri éretlenség tünetei
--------------------------------------------------------------------------------
Korai tünetek (0-3 éves kor között)
Mozgás területén
eltérő izomtónus
megkésett mozgásfejlődés
egyes mozgásfázisok kimaradása, eltérése
egyensúlyi gyengeség/zavar
aszimmetria a test két oldalának használata között
csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
kóros együttmozgások
finommotorika éretlensége
nagymozgásos játékok hiánya
mozgásutánzás megjelenésének késése/eltérése
ügyetlenség
veszélyérzet hiánya
impulzivitás
Pszichés-kognitív területen
észlelési funkció gyengesége
rövid ideig tartó/könnyen elterelhető figyelem
beszédértési problémák
kommunikációs igény kialakulásának késése/eltérése
megkésett beszédfejlődés
szem-kéz koordináció zavara
ok-okozati gondolkodás megjelenésének késése
szerepjáték megjelenésének hiánya
alvászavar
Szociális területen
nehéz megnyugtathatóság
kötődési zavarok
együttműködési készség hiánya
nehéz irányíthatóság
tiltás meg nem értése, be nem tartása
akaratos, öntörvényű viselkedés
agresszió
autoagresszió
dührohamok
Kisgyermekkori tünetek (3-7 éves kor között)
Mozgás területén
mozgáskoordináció gyengesége,
pontatlan mozgás kivitelezés
új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
erőadagolási problémák
a grafomotorika éretlensége
finommotorika ügyetlensége
fejletlen beszédmotorika
hiperaktivitás
tic
Pszichés-kognitív területen
gyenge testvázlat, térbeli tájékozódás
kialakulatlan lateralitás
figyelemzavar
emlékezeti gyengeség
belátáson/ tapasztalaton álló gondolkodás megjelenésének késése
túlzott ingerkeresés/ingerhárítás
szorongás
depresszió
Szociális területen
beilleszkedési nehézség
szabályfelismerés nehézsége
szabálykövetés kiszámíthatatlansága
feladattudat kialakulatlansága
feladathelyzetekből való kiszállás
kötődési zavarok
A TSMT (tervezett szenzomotoros tréning) bemutatása
A szenzoros integrációnak nevezett módszer szülőanyja Jean Ayres amerikai gyermekpszichológus és kutató úgynevezett szenzoros integrációs terápiát (1972) dolgozott ki a magatartás- és tanulászavarokkal küzdő gyerekek kezelésére. Ayres abból a feltevésből indult ki, hogy az ilyen problémák hátterében az érzékletek összerendezésének – a szenzoros integrációnak – a zavara, képtelensége áll, ez pedig az idegrendszer éretlenségének a következménye. A terápia azon alapul, hogy az érzékletek legjobb összerendezője a mozgás, az olyan mozgás, amelyben a gyermekjátékosan, kreatívan, örömtelien kísérletezve tapasztalhatja meg önmagát és a világot.
A szenzoros integrációs terápia elsősorban a legősibb érzékek, a tapintás- és az egyensúlyérzék ingerlésén keresztül juttatja el a gyereket egy magasabb idegrendszeri integrációs szintre. Ezek az érzékek már a korai magzati állapotban működni kezdenek, fontos szerepet játszanak a korai reflexek kialakulásában, majd a csecsemő mozgásfejlődésében.
A TSMT (tervezett szenzomotoros tréning) azonos neurológiai alapokon nyugszik, mint Ayres szenzoros integrációs terápiája. Regressziós szemléletű, neuro- és szenzomotoros vizsgálatokat figyelembe vevő, igen sok fejlesztő feladattal rendelkező mozgásterápiás lehetőség.
A terápia a vizsgálatot eredményeitől függően, egyéni szükségleteknek megfelelően a felmért tudásszintre épül. A feladatsor olyan tervezett ingerbevitel, amely meghatározott ismétlésszámmal történik, és az edzéselmélet szabályainak betartásával fokozatosan nehezedik.
A TSMT terápia feladatsora a nagy és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A terápiában kiemelt szerepet kapnak az elemi mozgásformák, kúszás, mászás újraélése, újratanítása, a csecsemőkori primitív reflexek leépítése, mellyel megalapozzuk a magasabb rendű mozgásformák kialakulását, rendeződését. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!