Lányom 3 éves. Kötelező oviba iratnom akkor is ha alvás közben bepisil?
-Alvás közben még bepisil.
-Későn tanult meg beszélni,most sokszor még én sem értek minden szavát. (Mondókát,verset nem tud,max 2-3szót belőle)
-Ha önállóan eszik akkor nem lakik jól.
Ha aug. 31-ig betölti a 3-at, akkor igen, kötelező neki az ovi. Jegyzőtől kérhetsz felmentést, ha nem szeretnéd oviba vinni.
Ha még nem teljesen azobatiszta, az nem kizáró ok. Viszont a beszédfejlődés javulása miatt érdemes lehetne közösségbe járatni. Sok gyereknek ilyenkor indul be a beszéde és már 3 éveseket is kötelezően fel kell mérnie a logopédusnak és ha fejlesztés kell neki, akkor már megkapja 3 évesen. Nagyobbik fiam ugyanígy volt a beszéddel, de én voltam vele nev. tanban és korai fejlesztőbe is jártam vele, majd utazó gyógypedagógus járt hozzá az oviba. Én mindenképp vinném oviba, hisz a beszéd fejlesztését minél hamarabb el kell kezdeni. Lehet, hogy a közösség hatására magától beindul. Egyáltalán nem kell verset tudnia! Ez szintén nem akadály. Legkisebb fiam most kiscsoportos és 2 olyan gyerek is van az oviban, akik még nappalra is kapnak pelenkát. Ugyanis, ha nem szobatiszta, nem utasíthatják vissza, ha betöltötte a 3-at aug. 31-ig. Tudom sajnos sok óvoda riogatja ezzel a szülőket, hogy kötelező a szobatisztaság. Nem igaz. Önálló étkezést szeptemberig még gyakorolhatja, de ha látja, hogy a többi gyerek eszik, szerintem ő is fog, egymástól sokat tanulnak!
Lányom egyáltalán nem szobatiszta.
Pár szava van (járunk fejlesztőbe, mert a mozgása is megkésett volt).
Nem iszik pohárból kilötyögtetés nélkül és kanállal se eszik tisztán.
Nincs 3 éves, de aug. 31-ig az lesz.
=
Megy oviba.
Nézzük sorban, szakirodalmakat idézek, és szakmai videót linkelek, ezen felül a gyakorlatban is tapasztalom az alábbiakat:
"Lányom 3 éves. Kötelező oviba iratnom akkor is ha alvás közben bepisil?"
Elvileg kötelező 3 éves kortól az ovi, de szakmailag csak 4 éves kortól indokolt. Épp ezért javaslom a halasztást, kivéve ha a gyermeked azon ritka esetek közé tartozik, aki hatalmas lázba jön a gyerektársaságtól (kb minden ötödik, 4 év alatti gyermekre többé-kevés igaz, a többire egyáltalán nem!)
Linkelem a Zilahi docens-féle videot, a magyarországi ÁLLAMI óvodák legalább háromnegyede is Freinet és részben Steiner (Waldor) elveket vall és követ már a 90-es évek óta, bár önmagában az alternatív óvodapedagógiák egy része is ezekre épül egyébként.
Tehát kéretik nem félreérteni a video elején, hogy "alternatív".
https://www.youtube.com/watch?v=NnovhqawkTc
Zilahi docenssel való riport, az elején is kifejti, hogy 4 éves kor előtt semmiképp se javasolt se ovi, se bölcsi, de még a legtöbb 5 évesnek is anya és apa közelsége és az otthon az elsődleges, ha a környezet szempontját nézzük. Ez természetes életkori sajátosság. Ettől függetlenül nagyon ajánlott az óvodába járás - NÉGY ÉVES KORTÓL. (Ilyenformán én is javaslom.)
Ezen kívül: semmiféle szobatisztaság nincs törvénybe foglalva az óvodába járás feltételeihez.
"Későn tanult meg beszélni,most sokszor még én sem értek minden szavát. (Mondókát,verset nem tud,max 2-3szót belőle)"
Dr Vekerdy Tamás előadásának egy részlete,
5-ből a 3.rész (az egész kb 50 percet érdemes végignézni egyébként.) :
tilos a direkt módszerrel való beszédfejlesztés, 5 éves korig, még akkor is, ha az játékosan történik. Ellenben 5 évesen már lehet logopédus által fejleszteni.
https://www.youtube.com/watch?v=Pq6Z5e_25DQ
IDÉZEK A VIDEÓBÓL:
"[...] nem figyel [a kisgyermek] ÉS MEGTANUL BESZÉLNI
[...] utánoz akkor is, ha nem hallatszik
[...] MAGÁTÓL TANUL MEG beszélni
[...] [De] amennyiben tanítom, javítgatom, később kezd megtanulni és örülhetek,
ha nem fog dadogni
[...] [aki csak épp 3 évesen kezd el beszélni, az] ugyanúgy fog beszélni 3 és fél éves korára, mint aki már egy évesen beszélt
[...] A HARMADIK ÉLETÉV EGY JELENTŐS FORDULÓPONT [...] 3 [éves kor] után egy kicsivel, még az lehetséges [hogy rendben levő, ha csak akkor indul a beszéd]
[...] mindent ért, de nem beszél [addig] NE TANÍTSUK a gyereket, ez NAGYON FONTOS, bár figyeljük, hogy érti-e, amit mondunk
[...] "Eddig miért nem szólaltál meg???" "MERT EDDIG MINDEN RENDBEN VOLT!!!"
[...] a kisgyermek SPONTÁN utánzással tanul
[...] ha [tanítgatással direkt tanítással, ami káros 7 éves kor alatt] beindítom az agykérget, GÁTOLJA a kéreg alatti SPONTÁN kreatív [a beszédfejlődésre nézve hatékony] tevékenységet"
dr Vekerdy Tamás gyermekpszichológus díjai:
Kiváló Munkáért díj (1985)
Oktatásügy kiváló dolgozója (1987)
Nemzetközi Lego-díj (1993)
Kiss Árpád-díj (1996)
Budapestért díj (2000)
Pro Scholis Urbis díj (2006)
Hazám-díj (2014)
VALAMINT:
www.nlcafe.hu/csalad/20120220/3_evig_joga_van_hallgatni
VEKERDY TAMÁS , GYERMEKPSZICHOLÓGUS
TÓTHNÉ SZÉKELY ÉVA , LOGOPÉDUS
"3 évig joga van hallgatni. De mégis mit csináljunk? Csak várjunk arra, hogy elkezd magától beszélni? „Vekerdy Tamás szerint a gyereknek hároméves koráig »joga van hallgatni«, késői fejlődésű gyerekeknél ez bőven belefér, ha azonban még ekkor sem kezd el beszélni, akkor nem árt, ha elvisszük egy hallásvizsgálatra, ugyanis egyes orr-, illetve garatmandula-betegségeknek lehet szövődménye a hallóképesség csökkenése” – nyugtat meg mindenkit a logopédus.
Az még önmagában nem adhat okot aggodalomra, ha a gyerek nem beszél 2,5 éves korában, de nem árt figyelni, hogy vajon másban nincs-e lemaradva a kortársaitól. De ezt sem szabad túlságosan erőszakosan csinálni, értelme sincs; ha egy gyerek nem akar, akkor nem fog megszólalni. „Elég, ha sokat beszélünk hozzá, vagy olvasunk vele és játsszuk a megszokott játékokat, a legtöbb gyerek ugyanis magától feláll és megszólal, saját tapasztalatból tudom, hogy nincsen okunk félni attól, hogy a gyerekünk nem tanul meg beszélni, ugyanis a valamilyen rendellenesség miatt visszamaradt gyerekek aránya az egészségesekéhez képest elég alacsony – magyarázza Tóthné Székely Éva. – Az a baj ezekkel a statisztikákkal, hogy a megjelent adatokból szabályokat csinálunk.” Ráadásul amint azt látjuk, hogy a mi gyerekünk valamiért nem felel meg a nagy átlagnak, rögtön megijedünk. Pedig gondoljunk csak arra, hogy Einstein állítólag csak hatéves korában kezdett el beszélni – még bármi lehet a gyerekből."
TOVÁBBÁ:
Dr. Vajda Zsuzsanna ezt írja Siettetett gyerekek című tanulmányában:
„Mivel a fejlődést az első hónapokban-években alapvetően belső érési folyamatok vezérlik, amelyek az éppen aktuális tapasztalat spontán megszerzésére késztetik a gyereket, kifejezetten kártékony a korai fejlődésbe való beavatkozás. A kisgyermek életének túlszervezése, a külső sémák és normák erőltetése hátráltatja a fejlődést. A korai fejlesztés azoknak a gyerekeknek az esetében indokolt, ahol valamilyen súlyosabb idegrendszeri sérülés, komoly, éves lemaradás tapasztalható. […] 6-7 év között jön létre az a fordulat a gyerekek értelmi képességeiben, amely alkalmassá teszi őket a szándékos és szervezett tanulásra.”
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!