5 éves gyereknek lehet már célszerüen tanitani az ABC és a számokat esteleg kivonás, öszeadás, szorzás osztás,?
szerintem nem. számolni játékosan lehet, de írni, leírni a betűket, számokat nem kell. majd érdekelni fogja.
én fiam számbolond, kérte, hogy tanítsam meg neki leírni a számokat, mondtam, hogy nem, majd ha nagyobb lesz. erre leült egy könyvvel és számolta a lapokat, így megvolt melyik szám melyik és másolgatta őket. most 5 évesen egyenleteket ír le magának a 10es számrendszerben és azzal szórakoztaja magát. nem tartom jó dolognak, pl. embert rajzolni se tud, de bármit leír... autodidakta módon tanulta, szóval belőle kiindulva ha érdekli, úgyis tudni fogja. neked elég ha csak válaszolsz a kérdéseire.
a számolás meg szerintem úgy jó ha mondjuk almákat vagy gombokat teszel ki és azzal számoltok, hogy mi mennyi, melyik kupacban van több/kevesebb, mennyi lesz ha megeszik belőle 2 almát..
Ha érdekli...
Mondjuk, ha én a saját gyerekemből indulok ki, akkor ez meglepő. A lányom tele van kérdésekkel, de ezek inkább a világ megismerésére korlátozódnak. Érdekli az élővilág, a tárgyak működése, a bolygók, a mesék, a város, ahol élünk, a mozgás, a sportok, és még sorolhatnám.
Viszont számolni 20-ig tud, összeadni döcögősen a 10-es számrendszerben. Minimálisan érdeklik a betűk. A napokban lesz 5 éves.
Szerintem nagyon ráér még, szeretném, ha gyerek lehetne, és azzal foglalkozhatna, ami érdekli. Célirányosan tanulni ráér majd az iskolában.
Nincs két egyforma gyerek, elképzelhető hogy van olyan 5éves kicsi, akit ennyire érdekelnének a betűk és a számok világa.
Nekem 3évesem állandóan kérdezget, akáhol vagyunk, pl a tescoban, minden sorban- ez milyen szám? Pénztárnál szintén. Felismeri a számokat már régóta és nem csak az egyjegyűeket. Most kezd ilyeneket kérdezgetni, hogy 3+2az mennyi? Valószínű a nagyobb tesók is húzzák őt. A középső fiam már kiscsoportba maga írta fel a jele mellé a nevét is, és most középső csoportosan (4,5éves) elszámol százig.
A nagytesó elsős és őt is érdekelte nagyon ez a téma. Kapott egy posztert a szobájába egy ABC-set, a betűk mellett volt egy-egy állatka. Innen tanulta meg a betűket. Mindig kérdezte, hogy a Maci mellett milyen betű van- montam, hogy a M (nem EM), és így egyre inkább rájött, hogy melyik melyik. De nagyon sokat kérdezgette.
Direktbe sosem ültünk le tanulni, de ezer kérdésre kell felelnem egy nap, és ragad rájuk a téma.
Szorzás-osztást nem "tanultunk" sosem.
Összeadást kivonást úgy, ahogy kérdezgették. De nem tudom megmondani, hogy hányszor jött már a két nagyobb gyerekem a korongokkal, hogy anya matekozzunk.
Oké, hogy majd az iskolában megtanulnak egy csomó dolgot, de ha ilyen érdeklődő egy gyerek, akkor lehet vele foglalkozni, nem?
nagyon gyerekfüggő, hogy kit mi érdekel, mire fogékony valaki stb.
"célszerűen" tanítani nem javallott, DE játékos formában, mindennapi tevékenységekbe ágyazva nyugodtan lehet bővíteni/mélyíteni az ismereteket + ha kérdeznek, érdeklődnek stb ,akkor mindig ki kell elégíteni az ő szintjükön a kíváncsiságukat.
eleinte nyugodtan számolgasson a kezén (és később is akár... elsőben még így dolgozik a legtöbb gyerek az első időszakban ), 5-ös, majd 10-es számkörben, a tizesátlépéssel várd meg, míg magától megugorja a logikai bukkanót. szorzást osztást 5 évesen hagyd a francba, az alapok rávezetésével meg lehet próbálkozni, hátha ráérez a logikájára, de ehhez kell egyfajta elvonatkoztatási képesség és a legtöbb 5 éves még nem tart ott agyban. mondok egy példát: itt van 4 alma, hogyan osszuk el 4 gyerek között igazságosan? valszeg gond nélkül ki tudja számolni hogy mindenkinek egy jut. de ha ugyanezt rögtön utána 5 naranccsal és 5 gyerekkel mondod el neki, akkor ugyanúgy neki fog állni az ujjait tornáztatni és kezdi elölről az agytornát. Azt meg végképp nehéz nekik megérteni-átlátni még ebben a korban, hogyha 3 gyerek fejenként három almát kap, akkor miért ugyanaz a 3+3+3 és a 3x3. persze mondom, nagyjából átlagos esetekben van ez így, mert vannak igencsak jó logikai készségű gyerkőcök, akik ráéreznek pikkpakk, érdeklik őket a számok stb, könnyen motiválhatók ilyesfajta sikerélményekkel stb, nekik könnyen megy az ilyesmi. de ők se úgy kezdték, hogy na fiam, most leülünk és megtanulod a szorzótáblát...
meg az sem véletlen, először is a páros-páratlan, meg a számszomszédok kerülnek tisztázásra stb!
különben pedig: a számolási készség kialakulása csak részben függ a gyakorlástól - ami persze elengedhetetlen a nagy többségnél- nagyon sokat számít az alapvető logikai gondolkodási tényező, ami viszont meglepő módon indirekten fejleszthető leginkább. ebből következik, hogy az lesz jó matekos, aki minden egyébben( szabad és irányított játéktevékenységében, manuális, vizuális, mozgásos és zenei tevékenységekben) a lehető legtöbbet részt vett, úgymond sokat kapott a puttonyába. Beszélgess vele, vond be mindenbe, magyarázz meg mindent amiről kérdez és ezerszer többet teszel a leendő matekeredményeiért, mintha akárhány foglalkoztató füzetet végiggyűretnél vele! De komolyan, egy szimpla hétvégi ebéd kapcsán annyi de annyi információt tudásanyagot átlehet adni hogy hihetetlen! számfogalmak, kisebb-nagyobb páros-páratlan rész-egész több-kevesebb ellentétek stb, halmazok állítása, mértani formák. gyere, 3-an vagyunk és mindenkinek két krumpliból kell megfőznöm a pürét hogy elég legyen, segíts. látod, ha apa nem szeretné a pürét és csak ketten ennénk, mennyivel kéne kevesebb-mennyit vennék akkor? stb. millió dolgot be lehet hozni, a lényeg, hegy élethelyzetbe ágyazva, ne konkrét tanulási céllal.
ez az én tanácsom, mint szülő és mint pedagógus egyaránt :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!