Ha nem jol fogja a ceruzat, ki kell javitani, igazgatni az ujjait?
(2-4 eves korban, vagy utana)
Tanarnö sogornöm ezt allitja, de sehol sem hallottam/olvastam ilyent.
Nagyon kedvesek vagytok, köszönöm! :-) örülök, ha segíthetek!
Én két rajzeszközt ajánlanék, sajnos mindkét fajta elég drága, viszont nagyon jók!
Ez a tégla alakú, marokra fogható kréta, méhviaszból készül, nagyon jó, ha a festéssel való maszatolás mellett ilyen eszközzel kezdi a rajzolást:
(több netes kereskedésben is árulják, ha rákerestek, hogy "Stockmar méhviasz kréta", biztos találtok olyan helyet, ahonnan lehet rendelni.)
Ezek pedig nagyon vastag, mégis pillekönnyű ceruzák, csodás élénk, erős színük van, annyi hátránya van, hogy mivel vastagabb, mint a hagyományosan vastag ceruzák, speciális hegyező kell hozzájuk, ami szintén igen drága, de az biztos, hogy imádni fogjátok ezt a ceruzát. sokféle színben lehet kapni, lehet színenként is vásárolni, és csomagban is. A "STABILO WOODY 3 in 1" - re keressetek rá a neten.
Nem olvastam el az előttem lévő válaszokat.
Az én verzióm:nem kell oviban, csak első osztálytól kezdve.Írószerboltban lehet kapni ceruzafogót, amit rá lehet húzni a ceruzákra.Ez segít a piciknek abban, hogy megtanulja a helyes fogás.
Manók egymást figyelik sokszor rajzolás közben.Ellesik egymástól a jó technikát:D
A lányom 3 éves, és már nem figyeli a ceruzafogásomat, mert megtanulta.Sokat leültem mellé rajzolni, színezni.Nem fogtam a kezét, csak mellette csináltam azt, amit kellett a feladatoknál.
(tanító, írásszakértő)
"Igen, gyakran előfordul, hogy az oviban javítgatják, két okból. Az egyik, hogy "jaj, de furán néz ki, ha úgy fogja a gyerek a ceruzát", a másik, hogy "mit mondanak az iskolában, hogy még ceruzát fogni sem tanították meg a gyereket az óvodában".
Egyik indok sem túl megalapozott szakmailag."
Ha szabad leirnom a velemenyemet: szerintem nem szakmailag kellene nezni, hanem a gyerek(ek) erdekeiben... (ovinak-iskolanak is)
Engem csak ezert foglalkoztat a doloog, mert a megszokas, az megszokas. Ahogy a dohanyzasrol valo leszokasban is, nehezseget okoz, mintha elejetöl jol szokja meg. Vagy vegyük a nyelvtanulast: a rosszul megtanult formulakon, amiket aztan evekig rosszul ejtettek ki, szinte lehetetlen valtoztatni, de legalabbis nehez.
"osztom a 3. óvónéni véleményét, 3szög alakú ceruzát sem, mert bár a "helyes" tartásra kényszeríti az ujjakat, de kényszeríti! Kényelmetlen és görcsössé teszi a ceruzafogást"
Arra gondoltam, hogyha az kenyelmetlen es görcsös, akkor nem lehet, hogy ugysem "erölteti" tovabb, igy ugyis abbahagyja, ha faraszto? (Ahogy a menni tanulasnal azert nem jo vezetni öket, mert amig az izmaikkal meg tudjak tartani magukat, addig egeszseges.) Persze igaz, akkor meg kevesebbet rajzolna, mint nem kenyelmetlen tartassal, de karos emiatt megsem lehet a porcokra szerintem!!
Szerintem akkor megis jo a 3 szög alaku, csak alternativakent mellette, ha megeröltetönek erzi, legyen marokceruza, zsirkreta...stb is keznel.
Olyan zsirkretank van, ami nem koszolodik a müanyag bevonat miatt, nem olyan vekony, de ezt is rosszul tartja, ezenkivül nem nagyon hasznalja.
Tulajdonkeppen szinte mindig a neonszinüen vilagito ceruzakkal rajzolgat, amiröl korabban irtam.
Nalunk egyebkent az elejetöl fogva mindig az asztalon van sokfele ceruza, zsirkreta, igy barmikor eszebe jut, rajzolgat. Közben felfedeztem, 3szög alaku ceruzaja is van (egy 12 db-os hosszabb es egy 6 db-os rövidebb keszlet), de ezeket annyira ritkan hasznalja, hogy nemhiaba teljesen elfelejtkeztem rola. Ma megfigyeltem, hogy ezt tenyleg jol tartja.
Igy a ceruzakat, zsirkretakat mindig hasznalni tudja, ha pl fözök vagy barmit csinalok is mellette, es nemcsak akkor, ha pl feladatozunk.
Festeni, szivaccsal...stb viszont csak velem tud. Nem borulhat ki a viz a padlora, fa-asztalra es ugye kivancsisagbol a szeket, falakat is kepesek befesteni a gyerekek, ilyesmit igy csak együtt csinalunk. Igy ez sokkal ritkabb, mivel a közös jateknak ezt nem nagyon valasztja (babozas, labdazas, mostanaban biciklizünk, szerepjatekokra voksol inkabb, ritkan epitökocka).
Bocsanat a hosszu kommentekert. :)
Köszönöm az ujabb valaszokat, az összes nagyon hasznos! :)
22:08, Hat en is sokszor ülök, irok mellette, (bar nem eppen rajzolgatok), de közel annyiszor seincs idöm, ahanyszor ö rajzol. Ö nem is akarja szerintem elnezni tölem, neki igy kenyelmes...
Ha jól emlékszem, azt írtad, azért nem helyes a tartás, mert a középső ujjával is "fogja" a ceruzát.
Ez szerintem annyira de annyira minimális "helytelenség"! Ennél sokkal vadabb ceruzatartással is láthatunk embereket írni.
Erre igazából én még sehol nem találtam magyarázatot, mitől helyes a "helyes", és mitől helytelen az, ahogy pl. a te gyereked (vagy én is) fogja a ceruzát. Én most direkt kipróbáltam, nekem nagyon kényelmetlen, ha "helyes" tartással írok, ki akar esni a ceruza a kezemből.
Én a helyedben nem tulajdonítanék ennek akkora jelentőséget. Ha mondjuk az ujjai között állna ki a ceruza vége, vagy markolva fogná, akkor talán én is elgondolkodnék, de ha csak annyi a probléma, hogy a középső ujjával is fogja, ez szerintem elhanyagolható. Ettől, ha ez így rögzül, és a tanító nénik sem akarják majd javítgatni, semmilyen hátránya nem lesz, ugyanolyan szépen megtanul majd írni, rajzolni.
De ha pakolgatod az ujjait, el fog menni a kedve attól is, hogy ceruzát vegyen a kezébe.
És bár a kérdésed nem erre vonatkozik, de 2-4 éves korban feladatlapozni??? Ne, ne, ne!!!
De ez már egy újabb kérdés témája lehetne! :-)
és még egy, amit kifelejtettem :-)
A "szakmailag" alatt pontosan azt értettem, hogy a gyerek érdekeit, élettani sajátosságait figyelembe véve.
Mert ha csak azért kényszerítjük helyes tartásra, mert nem jó nézni, vagy mert mit mond az iskola....ott nem jelenik meg sehol a gyerek érdeke.
Köszönöm az ujabb valaszaidat!
A gyerek erdekei nekem nem egeszen tisztak, mert az ovonö ugy latja, azert nem erdeke a gyereknek mar koran "helyesen" fogni a ceruzat, mert meg kicsi hozza es fejletlenek a porcok - a tanito szerint pedig a megszokas miatt pont hogy erdeke. Tehat szerintem ez 2 velemeny, mas megközelitesböl. De en nem vagyok szakertö, Ti biztosan jobban latjatok, biztosan igazad van!!
A feladatlapozast nem 2-4 evesen, hanem mostanaban kezdtük, kb fel eve (3 es fel evesen). (A 2 evest kb a rajzolas iranti erdeklödesere ertettem, akkoriban volt elöször a kezeben ceruza es kreta.) Ez korai lenne?
Nem töltjük ki teljesen, sorban, egyik feladat utan a masikat, en nem egeszen ertem, ez miert baj?
Az egesz ugy kezdödött, hogy a szomszed unokajatol latta, ö is kerte, hogy vegyünk olyant. Elöször egy reklamujsagban a labirintust elkezdtem magyarazni, hogy innen ide kell eljutni, es erdekelni kezdte a dolog. Ezeket azota is kifejezetten szereti! Egy vastag, kb 1 cm vastag feladatlapbol mar az öszes ilyent kivalogatta, megcsinalta. Megdicserem, örül neki, es termeszetesen csak addig csinaljuk, mig kedve tartja.
Szinezesnel a bonyolultabb kepeket nem nagyon szereti, ezeket nem fejezte eddig be. (Hagyom, hogy amit szeretne, ea addig, amig szeretne.) Pl egy kepen a cipöket es a kiegeszitöket szinezte, a többi üresen maradt. Amit teljesen kiszinezett, ilyen viszont keves van benne: egy A/4-es oldalon egy nagy maci, kacsa...stb. Azt minden oldalon mondom, hogy latod, ez az egyes, ezt milyen szinüre kell? Ö mondja, hogy kekre, es ö keresi meg, hol kell kekre. Tehat az egyszerübb kepeket szepen megcsinalja, de a labirintus elönyben. Altalaban a kedvenc szinevel kezdi, tehat a szineket is olyan sorrendben, ahogy akarja.
Meg olyan feladat van benne, hogy a szamokat összekötni, ezekkel nem foglalkozunk. Mas feladat nincs benne.
Mindig megkerdezem, szeretne-e. Sokszor ö mutatja (mert feljebb van a polcon), hogy anya, azt a füzetet keri. (Gyakran nem adom, amikor pl olyasmit fözök.) Es csak ugy csinaljuk, hogy en/apa is ott van. Ha egyedül akarja, akkor mondom, hogy ezt egyelöre együtt, addig inkabb szinezzen, rajzoljon, ill. hasonlot adok helyette.
Most komolyan rosszul csinalok valamit??
Hogy tovabb is fokozzam:
A szamokat eleg jol ismeri, 2 nyelven szamol kb 40-ig (mivel ferjem nem magyar), es a gyerekszamitogepröl a betüket. Ez ugy kezdödött, hogy amikor tornaszom, hangosan szamolom, ö vele együtt. De amugy hasznalni szerintem nem nagyon tudja meg a szamokat. Epp ma este lepödtem meg, a Gomboc Artur húsveti mesejet kerte mesenek, es kerdeztem, amikor madarvedö hozzajuk ment (a 4 föhöz) , hanyan lettek? (ujjamon mutatva.) Es mondta, hogy 5-en. Eddig ezt nem vettem eszre.
Nehany idöpontot ismer az oran, pl 9 ora, vagy ami köthetö valamihez, ezek mind egesz orak.
Ferjem par betüt tanitott neki leirni, ezeket felismeri es le tudja irni. Ha tölem kerdez, en is leirom pl a nevet, vagy "mama"...stb.
Szoval ezekkel valami baj lenne?
Örülök, hogy hozzaertökre talaltam, es köszönöm elöre is a velemenyt!
Bocsanat, lehet, hogy nem egeszen erthetöen irtam: a tanarnö sogornöm szerint, ha rosszul szokja meg keztartast, akkor nehezebb atszoktatni, tovabba nem lesz neki örömelmeny az iras, ha ezzel kell vacakolni - tehat a gyerek erdekeröl beszelt, ilyesfeleket mondott, tehat nem azt, hogy "mit mond az iskola" vagy "hogy nez ki".
Egyebkent hasonlo szitu az oviban: ott nem törlik ki nagyvece utan a gyereknek, söt, amikor elhoztam, egyszer ram is szolt az ovoneni. Mondtam, hogy "csak mivel pont itt vagyok", meghogy gyulladast okoz, ebben ök a masik oldalarol nezik a gyerek erdekeit: "Tudja, a masik oldala, hogy ezzel elveszi az önallosagat." (Persze, mert ha ott büszke ra, hogy egyedül is tudja, akkor van mit elvenni, ha itthon meg megis anya csinalja.)
Persze ez mas tema, a hasonlosag csak annyi, hogy az eremnek 2 oldala van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!