Kinek mutassam meg a gyereket, ha kétévesen a két hónapja kapott gyerek-laptopon hibátlanul, önállóan lebetűzi az összes szót, de még nem beszél?
A kisfiam a második szülinapjára kapott egy gyerek laptopot a nagyszüleitől. Ez nagyobbaknak való amúgy, rengeteg funkció van benne, játékok, írás-olvasás tanulás, betűzés, betű- és számfelismerés, szolmizációs hangok, hangjegyek elhelyezése ötvonalas kottán, óra, idő tanulása, sb... Mivel még pici hozzá, nem foglalkoztam vele, hogy megmutogassam neki, mi mire való, hagytam, hogy kedvére nyomkodja, ismerkedjen vele - gondoltam, most még úgyis csak örül neki, hogy zenél és beszél. Két hét múlva már kizárólag azzal a funkcióval "játszott", amelyik egy billentyű lenyomására kiejti a hangot, és mond vele egy szót (pl.: S - Sirály) Újabb két hét után áttért arra a funkcióra, amiben szavakat kellene betűzni, mégpedig úgy, hogy a számítógép felvillantja és kimondja a szót, és megkérdezi, hogy hogy betűzöd, majd eltűnik a szó, és a betűk helyén vonalak maradnak. Pár nap után feltűnt, hogy az összes szónak az első betűjét eltalálja. Újabb pár nap telt el, és már az első két betűt hibátlanul beütötte. Két hónappal azután, hogy megkapta a gépet, az összes szót hibátlanul lebetűzi, (nem csak 2-3 betűs szavakról van szó, ilyenek is vannak benne: pálmafa, jaguár, xilofon...), és úgy száguldozik a menüben, hogy követni sem tudom, mit csinál, a billentyűzetet pedig két kézzel, több ujjal nyomkodja, mint aki tanulta.. Beszélni alig beszél, csak pár szót mond - apa, anya, szia, halló, papa, mama, vau - szóval tényleg csak az alapokat. Pár napja próbál utánam mondani pár dolgot, de még nem használja őket. Ma eszembe jutott, hogy van egy Scrabble nevű játékunk, a kártyás változat, kártyalapokra betűk vannak írva. Gondoltam, tegyünk egy próbát, hogy vajon csak azt tudja-e, hogy melyik gombot kell lenyomni a billentyűzeten, vagy a betű képét is felismeri-e. Először kiszórtam neki az összes betűt, és úgy próbáltam mondani, hogy rakd ki ezt és azt a szót - így nem ment, nem látta át a betűhalmazt, rengeteg betű van, némelyikből 5-6 darab is. Utána azt csináltam, hogy egy szónak kiválogattam a betűit, és csak azokat tettem elé, összekeverve, és megkérdeztem, hogy hogy betűzi az adott szót. És hibátlanul sorba rakta a betűket! Először csak lyan szavakat kérdeztem, amik a gépben is benne vannak, azok simán mentek, aztán megpróbáltam új szavakat. Először nemigen értette, mit akarok, de mikor elkezdtem hangosan betűzni a szót, az alapján sorba rakta a betűket. És ha kérem, hangosan kimondja a betűk nevét - kivéve néhányat, úgy veszem észre, hogy az S, SZ, CS, C, ZS nem mennek neki, de a többit szinte tökéletesen ejti.
A lényeg: úgy érzem, nem csak elfogultságból gondolom, hogy elég kimagasló teljesítmény egy kétéves gyerektől, hogy betűzi a szavakat, különösen, hogy én soha nem mutattam neki, teljesen magától jött rá mindenre. Viszont ha tényleg kimagaslóan okos, jó lenne valahogyan fejleszteni a logikáját, de nem szeretnék ráerőltetni sem semmit. És az is aggaszt kicsit, hogy még szinte semmit nem beszél, miközben tisztán látszik, hogy mindent megért. Így még kevésbé tudom, hogy hogyan kéne foglalkozni vele, hogy a képességeinek megfelelő ütemben fejlődjön, annyi terheléssel, amennyit igényel, de semmiképpen sem túlterhelve.
A kérdésem: hova lehetne fordulni, tud-e valaki esetleg olyan intézményt/szervezetet, amelyik ilyen gyerekekkel foglalkozik, vagy legalább némi iránymutatást tudna adni, hogy mit csináljak, ami a gyereknek a lehető legjobb, hogy a saját ütemében a lehető legjobban fejlődhessen?
Mindenkinek köszönöm előre is, aki válaszol!
13:51-nek:
Azért 6 évesen kezdik el tanítani az olvasást és írást, mert átlagosan akkorra érik el a gyerekek azt a fejlettségi szintet, hogy képesek legyenek rá. Ennél sokan korábban, sokan később érnek meg bizonyos feladatokra, de nyilván nem lehet mindenkit az igényeinek megfelelően iskolába küldeni. És egyébként magára az olvasásra jóval korábban megérik a legtöbb gyerek, azért várnak 6 éves korukig, mert akkorra sajátítják el a fegyelmezettségnek azt a fokát, hogy csoportosan is megfelelő eredményt lehet náluk elérni, mert képesek megfelelő ideig koncentrálni, odafigyelni. És persze nincs két egyforma gyerek, valaki az egyik dologban gyorsabb, valaki másban.
A beszédfejlődése biztosan nem esett vissza, mert több új szót is tanult, mióta megvan a laptop, sőt az utóbbi napokban elkezdte utánozni, amiket én mondok. Egyelőre csak ismétel, ez az alapja annak, hogy később jelentést is társítson a szavakhoz.
Tény, hogy nem kapkodta el a beszédet, de azért nem mondanám, hogy különösebb probléma, hogy két évesen még nem beszél folyékonyan, csak pár szót mondogat. Azért a gyerekek elég nagy százaléka nem beszél még ennyi idősen, és még jó fél éve van, hogy a szakirodalomban meghatározott "normális" határból kicsússzon, és még fél év, hogy aggodalomra adjon okot, hogy még nem beszél. Figyelembe véve, hogy még csak két éves, azért ez a plusz egy év még elég hosszú idő az ő kis életében ahhoz, hogy aggódnom kelljen emiatt...:)
12:26-nak!
Köszönöm a választ, pont valami ilyenre gondoltam! Meg is néztem az oldalt, amit küldtél, több óvoda is van a városunkban, akik nagy hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra. Fel is fogom venni velük a kapcsolatot. Még egyszer köszi!!!
Szia! Nem olvastam végig a válaszokat, én azt hiszem, a nevelési tanácsadóba vinném, de valószínűleg megkérdezném a védőnőt is, mit ajánl.
Sok sikert :) Vigyázz Rá! :)
Köszönöm mindenkinek a válaszokat! Igyekszem minden tanácsból meríteni, beszélek a védőnővel, hogy mit javasol, és felkeresem azokat az ovikat is, amiket az egyik kedves válaszoló által említett weboldalon találtam. Még van addig egy évünk, még csak most kezdte a bölcsit, addigra remélhetőleg folyékonyan fog beszélni, így egyszerűbb lesz felmérni is, hogy igényel-e külön foglalkozást, vagy elég, ha csak igyekszem kielégíteni a tudásvágyát. Lényegében azt szeretném elérni, hogy ne veszítse el a lelkesedését, ha új dolgok megtanulásáról, felfedezéséről van szó, és haladhasson a saját ütemében, akár normális, akár kimagasló a teljesítménye. Majd írok, ha lesz változás, vagy sikerült beszélnem valakivel...:)
Szép estét mindenkinek!
Ha nagybetűvel van írva, hangosan lebetűz bármit. És mikor kártyán mutogatom neki a betűket, néhányhoz magától társít egy-egy szót, amit már ki tud mondani. Pl.: c - cica. Ez azért érdekes, mert a laptopon a C betűhöz a ceruzát társították. A P betűnél meg mindig azt mondja, hogy p - pipi-hápi...:) Ezt nem tudom, honnan vette, talán a bölcsiben hallotta, mindenesetre tudja, hogy p-vel kezdődik. A laptopon pálmafa van. Az "a" betűnél mondja, hogy apa, az m-nél pedig, hogy mama. Szóval úgy tűnik, felismeri, hogy melyik szó mivel kezdődik.
Ettől függetlenül nem tartom zseninek, de mindenképpen jó lenne, ha valaki olyan foglalkozna vele, aki tudja, mi lenne a jó neki, hogyan kellene foglalkozni vele, hogy még élvezze, de ne legyen túlterhelve sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!