Kinek mutassam meg a gyereket, ha kétévesen a két hónapja kapott gyerek-laptopon hibátlanul, önállóan lebetűzi az összes szót, de még nem beszél?
A kisfiam a második szülinapjára kapott egy gyerek laptopot a nagyszüleitől. Ez nagyobbaknak való amúgy, rengeteg funkció van benne, játékok, írás-olvasás tanulás, betűzés, betű- és számfelismerés, szolmizációs hangok, hangjegyek elhelyezése ötvonalas kottán, óra, idő tanulása, sb... Mivel még pici hozzá, nem foglalkoztam vele, hogy megmutogassam neki, mi mire való, hagytam, hogy kedvére nyomkodja, ismerkedjen vele - gondoltam, most még úgyis csak örül neki, hogy zenél és beszél. Két hét múlva már kizárólag azzal a funkcióval "játszott", amelyik egy billentyű lenyomására kiejti a hangot, és mond vele egy szót (pl.: S - Sirály) Újabb két hét után áttért arra a funkcióra, amiben szavakat kellene betűzni, mégpedig úgy, hogy a számítógép felvillantja és kimondja a szót, és megkérdezi, hogy hogy betűzöd, majd eltűnik a szó, és a betűk helyén vonalak maradnak. Pár nap után feltűnt, hogy az összes szónak az első betűjét eltalálja. Újabb pár nap telt el, és már az első két betűt hibátlanul beütötte. Két hónappal azután, hogy megkapta a gépet, az összes szót hibátlanul lebetűzi, (nem csak 2-3 betűs szavakról van szó, ilyenek is vannak benne: pálmafa, jaguár, xilofon...), és úgy száguldozik a menüben, hogy követni sem tudom, mit csinál, a billentyűzetet pedig két kézzel, több ujjal nyomkodja, mint aki tanulta.. Beszélni alig beszél, csak pár szót mond - apa, anya, szia, halló, papa, mama, vau - szóval tényleg csak az alapokat. Pár napja próbál utánam mondani pár dolgot, de még nem használja őket. Ma eszembe jutott, hogy van egy Scrabble nevű játékunk, a kártyás változat, kártyalapokra betűk vannak írva. Gondoltam, tegyünk egy próbát, hogy vajon csak azt tudja-e, hogy melyik gombot kell lenyomni a billentyűzeten, vagy a betű képét is felismeri-e. Először kiszórtam neki az összes betűt, és úgy próbáltam mondani, hogy rakd ki ezt és azt a szót - így nem ment, nem látta át a betűhalmazt, rengeteg betű van, némelyikből 5-6 darab is. Utána azt csináltam, hogy egy szónak kiválogattam a betűit, és csak azokat tettem elé, összekeverve, és megkérdeztem, hogy hogy betűzi az adott szót. És hibátlanul sorba rakta a betűket! Először csak lyan szavakat kérdeztem, amik a gépben is benne vannak, azok simán mentek, aztán megpróbáltam új szavakat. Először nemigen értette, mit akarok, de mikor elkezdtem hangosan betűzni a szót, az alapján sorba rakta a betűket. És ha kérem, hangosan kimondja a betűk nevét - kivéve néhányat, úgy veszem észre, hogy az S, SZ, CS, C, ZS nem mennek neki, de a többit szinte tökéletesen ejti.
A lényeg: úgy érzem, nem csak elfogultságból gondolom, hogy elég kimagasló teljesítmény egy kétéves gyerektől, hogy betűzi a szavakat, különösen, hogy én soha nem mutattam neki, teljesen magától jött rá mindenre. Viszont ha tényleg kimagaslóan okos, jó lenne valahogyan fejleszteni a logikáját, de nem szeretnék ráerőltetni sem semmit. És az is aggaszt kicsit, hogy még szinte semmit nem beszél, miközben tisztán látszik, hogy mindent megért. Így még kevésbé tudom, hogy hogyan kéne foglalkozni vele, hogy a képességeinek megfelelő ütemben fejlődjön, annyi terheléssel, amennyit igényel, de semmiképpen sem túlterhelve.
A kérdésem: hova lehetne fordulni, tud-e valaki esetleg olyan intézményt/szervezetet, amelyik ilyen gyerekekkel foglalkozik, vagy legalább némi iránymutatást tudna adni, hogy mit csináljak, ami a gyereknek a lehető legjobb, hogy a saját ütemében a lehető legjobban fejlődhessen?
Mindenkinek köszönöm előre is, aki válaszol!
Utolsó vagyok, miért kell mindenkinek mindjárt betegségre gondolni? Ne legyetek már ilyen negatívak, vagy irigyek. Nekem is vagy 3 gyerekem, nem zsenik, átlagos kicsik, de nagyon büszke vagyok rájuk.
Attól hogy valakinek a gyereke kicsit ügyesebb mint a miénk, még nem feltétlen beteg. És igenis meg lehet dícsérni, nem csak irigykedni, vagy rosszat feltételezni.
Elnézést attól, akinek nem inge, az ne vegye magára.
Én nem lepődtem meg, hogy többen is említették az autizmust, mint írtam, nekem is megfordult már a fejemben, de mivel az egyéb tünetek, amik feltétlen velejárói a betegség enyhébb formájának is, egyáltalán nem jellemzőek a kisfiamra, ezért elvetettem. Nem is szeretném zseninek kikiáltani a gyereket, vagy cirkuszi majmot csinálni belőle, csupán úgy gondolom, hogy a gyereknek nem csak anyagilag, testileg és érzelmileg kell megadni mindent, amit igényel, és amire lehetőségünk van, hanem szellemileg is - máskülönben a későbbiekben unatkozni fog, és frusztrálttá válik. Ehhez kérnék segítséget, mert magamtól nem tudom biztosan, mivel teszek jót.
Fentebb kérdezte valaki: nem közelít abnormálisan minden idegenhez, csak kedves, barátságos, bohóckodik - de nem menne el bárkivel, egészségesen ragaszkodik hozzám. Nemrég lett bölcsis, a beszoktatás mondhatni "ideálisan" zajlott: egy hétig bent voltam vele, eleinte kicsit visszahúzódó volt, de a hét végére már élvezte a gyerekek társaságát. A második héten egyre hosszabb időre ott hagytam, nem volt semmi gond, viszont mikor a harmadik héten korán mentünk, mert én közben újra dolgozni kezdte, úgy kellett lefejteni rólam a picit, nagyon sírt - délután mondták, hogy csak rövid ideig. Ez így ment másfél hétig, de a második hét végére eljutottunk addig, hogy már nem sír reggelente, viszont nagyon boldog, mikor megyek érte. Szóval teljesen egészségesen, sőt hibátlanul kezeli a dolgot szerintem is, és a gondozónők szerint is.
Szia!
Nem vagyok szakember, de nemrég engem is érdekelni kezdett a tehetséggondozás témája, és az alábbiakat tudom ajánlani.
Van egy Magyar Géniusz Program nevű dolog: [link] Ennek a programnak a keretében létrehoztak ún. Tehetségpontokat szerte az országban, ezek közt vannak óvodák, pedagógia szakszolgálatok, alapítványok stb. (Ha a fenti oldalon a Tehetségpontok link alatt a Tehetségpontok térképére mész, biztos találsz a lakhelyedhez közel is.)
A helyedben itt keresnék információt, esetleg olyan óvodát a gyereknek majd, ahol felkészültek az esetleg kimagasló tehetséget mutató gyerekek „kezelésére”.
Azt gondolom, szuper, hogy foglalkozni akarsz a gyerekeddel, figyeled, mi érdekli!
OFF
Az autizmusnak rengeteg válfaja van és egyáltalán nem szükségszerű a kommunikáció hiánya, vagy a szem kontaktus nem megléte. Ezek csak a leggyakrabban előforduló tünetek, de rengeteg olyan van, amire átlag ember nem is gondolna és még egy szakembernek is nehéz felismerni. Egy átlagembernek az autista az egy nem beszélő, "hintázós", nem szembe nézős, bizonyos mozdulatot ismétlő gyerek. Egy szakembernek egészen más. Az én lányomnál is felmerült a gyanú - annak ellenére, hogy ezek közül egyik tünet sem volt meg nála.
ON
Gyerekorvos azért nem árt, ha a beszédfejlődése nem az átlagos. Egyébként pl MENSA Hungarica átlag feletti IQ-val rendelkező embereket "gyűjt"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!