Kinek mutassam meg a gyereket, ha kétévesen a két hónapja kapott gyerek-laptopon hibátlanul, önállóan lebetűzi az összes szót, de még nem beszél?
A kisfiam a második szülinapjára kapott egy gyerek laptopot a nagyszüleitől. Ez nagyobbaknak való amúgy, rengeteg funkció van benne, játékok, írás-olvasás tanulás, betűzés, betű- és számfelismerés, szolmizációs hangok, hangjegyek elhelyezése ötvonalas kottán, óra, idő tanulása, sb... Mivel még pici hozzá, nem foglalkoztam vele, hogy megmutogassam neki, mi mire való, hagytam, hogy kedvére nyomkodja, ismerkedjen vele - gondoltam, most még úgyis csak örül neki, hogy zenél és beszél. Két hét múlva már kizárólag azzal a funkcióval "játszott", amelyik egy billentyű lenyomására kiejti a hangot, és mond vele egy szót (pl.: S - Sirály) Újabb két hét után áttért arra a funkcióra, amiben szavakat kellene betűzni, mégpedig úgy, hogy a számítógép felvillantja és kimondja a szót, és megkérdezi, hogy hogy betűzöd, majd eltűnik a szó, és a betűk helyén vonalak maradnak. Pár nap után feltűnt, hogy az összes szónak az első betűjét eltalálja. Újabb pár nap telt el, és már az első két betűt hibátlanul beütötte. Két hónappal azután, hogy megkapta a gépet, az összes szót hibátlanul lebetűzi, (nem csak 2-3 betűs szavakról van szó, ilyenek is vannak benne: pálmafa, jaguár, xilofon...), és úgy száguldozik a menüben, hogy követni sem tudom, mit csinál, a billentyűzetet pedig két kézzel, több ujjal nyomkodja, mint aki tanulta.. Beszélni alig beszél, csak pár szót mond - apa, anya, szia, halló, papa, mama, vau - szóval tényleg csak az alapokat. Pár napja próbál utánam mondani pár dolgot, de még nem használja őket. Ma eszembe jutott, hogy van egy Scrabble nevű játékunk, a kártyás változat, kártyalapokra betűk vannak írva. Gondoltam, tegyünk egy próbát, hogy vajon csak azt tudja-e, hogy melyik gombot kell lenyomni a billentyűzeten, vagy a betű képét is felismeri-e. Először kiszórtam neki az összes betűt, és úgy próbáltam mondani, hogy rakd ki ezt és azt a szót - így nem ment, nem látta át a betűhalmazt, rengeteg betű van, némelyikből 5-6 darab is. Utána azt csináltam, hogy egy szónak kiválogattam a betűit, és csak azokat tettem elé, összekeverve, és megkérdeztem, hogy hogy betűzi az adott szót. És hibátlanul sorba rakta a betűket! Először csak lyan szavakat kérdeztem, amik a gépben is benne vannak, azok simán mentek, aztán megpróbáltam új szavakat. Először nemigen értette, mit akarok, de mikor elkezdtem hangosan betűzni a szót, az alapján sorba rakta a betűket. És ha kérem, hangosan kimondja a betűk nevét - kivéve néhányat, úgy veszem észre, hogy az S, SZ, CS, C, ZS nem mennek neki, de a többit szinte tökéletesen ejti.
A lényeg: úgy érzem, nem csak elfogultságból gondolom, hogy elég kimagasló teljesítmény egy kétéves gyerektől, hogy betűzi a szavakat, különösen, hogy én soha nem mutattam neki, teljesen magától jött rá mindenre. Viszont ha tényleg kimagaslóan okos, jó lenne valahogyan fejleszteni a logikáját, de nem szeretnék ráerőltetni sem semmit. És az is aggaszt kicsit, hogy még szinte semmit nem beszél, miközben tisztán látszik, hogy mindent megért. Így még kevésbé tudom, hogy hogyan kéne foglalkozni vele, hogy a képességeinek megfelelő ütemben fejlődjön, annyi terheléssel, amennyit igényel, de semmiképpen sem túlterhelve.
A kérdésem: hova lehetne fordulni, tud-e valaki esetleg olyan intézményt/szervezetet, amelyik ilyen gyerekekkel foglalkozik, vagy legalább némi iránymutatást tudna adni, hogy mit csináljak, ami a gyereknek a lehető legjobb, hogy a saját ütemében a lehető legjobban fejlődhessen?
Mindenkinek köszönöm előre is, aki válaszol!
Szia!
www.ovisuli.hu
Itt biztosan tudnak segíteni, elég sok tehetséges kisgyerek jár hozzájuk.
12:50-nek:
Ne úgy képzeld el ezt a laptopot, mint egy igazit. A felépítése hasonló, ki kell nyitni, és billentyűi vannak, de csupán egy picike, kb. 5x10 cm-es kijelzője van monitor helyett. Óvodás-kisiskolás gyerekeknek nagyon hasznos játék, segít megtanulni a számokat, betűket, szavakat, az órát, a hangjegyeket, szolmizációs hangokat, stb... Magyarán szólva egy oktató játék. Nem fog rajta a gyerek internetezni vagy lövöldözős játékokat játszani, ha erre gondolsz...:)
És nem kényszerítem elé, magától veszi elő, ha eszébe jut. De nem ül egész nap előtte, minden nap járunk játszótérre, rengeteget sétálunk, imád rajzolni, gyurmázni, könyveket lapozgat... Csak mellesleg érdeklik a nagyobbaknak való oktató játékok is. Nem is fogom hagyni a későbbiekben sem, hogy majd a számítógép előtt üljön egész nap. Pont azért írtam ezt a bejegyzést, hogy segítséget kapjak, hogyan tudnám a gyerekem figyelmét hasznosan, és az érdeklődésének, fejlettségének megfelelően lekötni anélkül, hogy bármit ráerőltetnék.
szia!
gratulálok a fiadhoz!
én is 4-5 évesen már olvastam, így első-második osztályban nem sok dolgom volt. szerencsére lekötöttek, és általánosban mindig jeles voltam mindenből. az ország egyik legkeményebb gimijébe kerültem, utólag látom, rengeteget fejlődtem ott, sokkal többet, mint egyetemen. két felsőfokú nyelvvizsgám van, színötösre érettségiztem, ebből matek, töri, magyar emelt szinten, pár hónapon belül kapom meg a 3. diplomámat. és a bölcsiben nekem is mondták már, hogy kiemelkedően értelmes a fiam, a finommotorikája a 4-5 évesekét közelíti, furfangos és kreatív... én örülök is, de negy feladatnak is érzem.
mindenképpen a Mensát javaslom, vedd fel velük a kapcsolatot, biztosan tudnak szakembert ajánlani.
és ne hagyd elveszni a tudását, ha ezt élvezi, játsszátok ezt! nem kell minden gyereknek naphosszat mesét bámulni...
nekem furcsák voltak a válaszok. vagy zseni vagy beteg. szerintem meg ez nem akkora dolog. a gyerekeknek iszonyú jó agyuk van, ilyen dolgokat simán megtanulnak. pont az egyik válaszoló írta, hogy minek laptop egy ekkora gyereknek? és tökéletesen egyet értek, te lehet zsenit látsz a fiadban de szerintem ez inkább káros neki mint zseniális ugyanis később vissza üthet. nem véletlenül akkor kezdik tanítani a betűket amikor és most ezzel a beszédfejlődését is lehet lelassítottad mert az már sok egy ekkora gyereknek, hogy betűként tekintsen a szavakra és ugyanakkor jelentéssel bíró szóként.
mielőtt zseniképzőbe viszed én elmennék a helyedben nevelési tanácsadóhoz és gyermekpszichológushoz, mondják el neked meddig szabad elmenni és mik a határok, ilyenkor még nagyon sérülékenyek és az olyan helyeken akiket te írsz, sokszor nem veszik figyelembe ezeket
11:44 vagyok
valaki felvilágosítana arról, hogy mi rosszat írtam, amivel könyörtelen lepontozást érdemeltem ki?
Ugye tudjuk, kedves anyukák, hogy az egész oldalon ez az egyetlen ilyen topic, ahol a válaszadók ilyen érzékenyek az övéktől eltérő véleményre...
Látom, sokan leragadtak a laptop szónál...:)Nyilván egy igazi fűrésszel sem engednék játszani egy kétéves gyereket, de játékfűrészt gond nélkül adok neki. Igazi motorra sem ültetem fel, de a játékmotort szerintem a legtöbb szülő megveszi a gyereknek. Ez sem IGAZI laptop, mint fentebb leírtam. Csak felépítésében hasonlít rá, azért hívják gyerek-laptopnak. Valójában a kvarcjátékokhoz hasonló kijelzője van, csak kicsit nagyobb azoknál, és játékosan oktat, ezért nevezik oktatójátéknak.
11:44 szerintem azért pontoztak le amúgy, mert azt írtad, hogy ha elvenném tőle a laptopot, elfelejtené. A kérdésem pedig pont az, hogy hova forduljak segítségért, hogy a kisfiam képességei, tudása ne kopjon el, hanem fejlődjön. Azaz itt nem hiszem, hogy a kisgyerekes anyukák hirtelen felindultsága volt az ok, amiért lehúzták a százalékodat, hanem az, hogy abszolút nem arra válaszoltál, amiről szó volt. (Magyarán én megkérdeztem, hogy hogyan fejlesszem a gyereket, te meg megírtad, hogy hogyan érjem el, hogy visszafejlődjön...:-))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!