Hogy vegyem rá a rajzolásra?
Sziasztok!
Kisfiam 4,5 éves, középsős óvodás. Nagyon okos fiú, brutális szókinccsel, tud olvasni, egyjegyű számokat összead-kivon, szociális, barátkozik, jó természetű, tehát ilyen téren semmi baj. Amivel gond van, az a rajzolás. Szeret színezni, ügyes is, alig-alig megy ki a vonalból. De rajzolásra nem tudom rávenni.
Namármost nekem semmi bajom azzal, ha nem lesz egy da Vinci, nem kell mindenkinek művésznek lennie, bumm neki. Viszont az emberábrázolását mind a védőnő, mind az óvoda jelezte, hogy fejleszteni kellene, mert a korához képest rossz, és ez egy amolyan "kötelező" dolog, mint pl. a helyes ceruzafogás. Szóval muszáj lenne gyakorolnunk egy kicsit, de egyszerűen nem akar, meg sem próbálja.
A másik, hogy még ha valami csoda folytán rá is tudnám beszélni, és pl. rajzol egy pocsék embert, utána mi a teendő, hogy gyakoroljuk? Mert annak nem látom értelmét, hogy én rajzolok egyet, és azt lemásolja. Hisz az lenne a lényeg, hogy ő magától hogy látja, hogy ábrázolja.
Sajnos hajlamos lehúzni a rolót, ha valami nem sikerül neki elsőre, puffog egy sort és otthagyja, bármennyire is dicsérjük és próbáljuk ösztönözni. Nem csak rajzban, kb. mindenben.
Bocs ha hosszú lett kicsit, és köszi a válaszokat előre is.
Figyu, ha az óvónéni szerint fejlesztésre szorul, akkor fejleszd.
Az óvónő ezt tanulta, nem véletlenül mondja!!
Vágj ki embert, rakjátok össze, meg gyurmából készítsetek embert. Síkban is és térben is.
Az nem árthat.
A kedves előzőnek és a kedves kérdezőnek is válaszolnék, ha nem veszik rossz néven, mivel szakmámba vág a kérdés.
Félreértitek az óvodapedagógusokat és a védőnőket a kérdést tekitnetében, leglaábbis olvastam it néhány, erről tanuskodó választ.
Pusztán azért szólok most hozzá, nehogy tévinfók terjedjenek el, mégis ugye nem mindegy, hogyan nevelik a kedves szülők a gyermekeiket.
Az óvónő, akire utaltatok, vagy nem hozzáértő, vagy félreértettétek. Az óvodában nincs kötlező foglakozás, ha mégis, akkor nem hozzáértő a pedagógus. Vagy, mondom, félreértetted.
Az egyik, amit megemlítenék, hogy az egészségeséréshez
nem kell tudni rajzolni, nicnsjelentősége. Vagy van kedve a gyereknek, vagy nincs kedve. Ha sose, akkor sose.
Különösen az óvodás korra mondható el, hogy nem igazán az ábrázolás érdekli a gyermekeket ("figuratíve"), hanem az érzelmeik, élményeik, szorongásaik, vágyaik ELMAGYARÁZVA kerül a papírral (a szakirodalom egyébként ezt intellektuális realizmusnak nevezi, szerintem kicsit félreérthető szakkifejezés, de hát ez terjedt el).
A védőnői munkakör kapcán bár általánosságban számos kivetni valóm van, de ez esetben semmi rosszat nem tesznek a státusz vizsgálattal, amire többen utaltatok.
Arról van szó, hogy sajnos félreértitek. A státuszvizsgálat kérdőíve alapvetően
nem elvárást tükröz, hanem puszta tájékozódás, és akonkrét kérdéseket ha önmagában néznénk, akkor
nem arról igazán, hogy hol tart a gyermek érése, hanem egy ÖSSZKÉPET szeretne a védőnő, hogy miben túlfeljett, mi az, amiben meg az átlaghoz képest másság, vagy némi késés jellemzi, és ha olyan késés, amely még belefér éeltkorilag, annek egyébkén NULLA jelentősége van, azaz semmi. Ez is egy viszonypont. amely kisgyermek valamiben előrébb tart, biztos, van, amiben hátrébb, épp ezért CSAK az számít, hogy hatéreseten belül van-e. Az egészséges gyerekek között csak SORRRENDI eltérés vanÖNMAGÁN BELÜL. Tehát az egyik túl hamar lesz szobatiszta, épp ezért kicsit később fog pl járni, vagy beszélni, mint az átlag (nem abszolút értékben később fog pl járni, hanem a nagy többséghez képest; pl ha 21 hósan kezd el járni, és pl 22 hósan már egész mondatokban beszél, akkor az átlagtól korábban kezdett el beazélni, de az átlaghoz képest később, de még idejében kezdett el járni. Hiába kisebb szám a 21, mint a 22, gondold végig).
Javaslom, próbáléjatok megnyugodni, nem tudni bár előre, ki jó a szakmájában és ki nem, de ha neked nem ez a szakterületed, akkor nincs mit tenni, nincs értelme tippelned, hogy mi a szakmailag helyes. Ez a hozzáállás -hogy rábízod magad egy szakemberre- még mindig jobb, mint parázni azon, hogy megtippeled, miről szól a védőnő szakmájában a státusz "teszt".
Mert nagyrészt nem arról szól, mint amit hisznek erről. Ez nem valamiféle abszolút mérce, ami arról szólna, hogy mikor hol kell tartani. Közel se erről szól. Egészen más szándékból és célból van, mint pl egy középiskolai teszt.
Pl olyan is meg van említve, ami káros. Akkor a károsság: nyilván nem mérce. Ahogy meg van említve olyan is, ami hasznos.
Képzeld el, hogy pl semleges dolgokat megkérdeznének tőled (mert ilyen is van a státuszban amúgy): szépnek tartod a felhőket, szereted a felhőket?
Nyilván nem baj, ah szereted és nem baj, ha nem szereted.
De eleve nem ez a lényege a státusznak. Alapjában csak viszonypontokra vonatkozó tájékozódás, talán ígyis körül lehet írni.
Nyilván akad a tstátuszban olyan is, ami elmaradást vizsgál. RÉSZBEN. De azt te nem fogod tudni 100%-ban, hogy mikor melyik kérdés, illetőleg azok öszefüggségeinek viszgálatán belül melyik melyik.
Akkor tudnád, ha te is elvégeznéd valamelyik vonatkozó szakmát. ami nem várható el mindenkitól. Nos, ezért nem kell aggódni. Jó esetben szól a szakember, ha baj van.
Az igaz, hogy nem minden vonatkozában van lehetpőség értesíteni a szülőt. Ezért írtam arról, hogy a kisgyermekeket mi motiválja, amikor rajzolnak. És hogy ez pont nem olyan dolog, ami elvárás volna.
Ettől föggetlenül a gyermekrajzokból lehet olvasni, de nem elsősorban fejlődésbeli elmaradást (bár vannak erre utaló jelek is, mellékesen), hanem alapvetően a gyemrek pszichés állapotét lehet kiolvasni a gyermekrajzokból.
Akkor, ha spontán rajzolta!!
Épp olyan, mint felnőttek esetén a grafológusi munka. Avval analóg módon pszichésen elemezni lehet a gyermeket, ha spontn rajzolt. Ahogy mi iskolások és felnőttek spontán írunk.
A rajzolás képessége nem különösebb elvárás. semmilyen életkorban. Ez inkább egyfajta lehetőség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!