Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Furcsa a kétévesem? Vagy csak...

Furcsa a kétévesem? Vagy csak egy túlaggódó elsőgyerekes vagyok?

Figyelt kérdés

Bocs ha hosszú leszek. A kisfiam bő 2 hónap múlva tölti be a kettőt. Mostanában aggódom, minden rendben van-e vele.

Még nem beszél, csak egy szót, és egy hangutánzó szót tud, de azokat a helyükön használja (még ha nem is gyakran), önmagában emiatt nem aggódnék.

Pár hónaposan "félős" lett, mindenkitől sírt. Bár azóta ez oldódott, de még most is szégyellős, bújós, félős, könnyen sírva fakad másoktól. Attól függően, milyen a hangulata és mennyire szimpatikus neki a másik ember, van amikor valakivel barátságosabb, mosolygósabb, de akkor is csak óvatosan, némi távolságot tartva, legjobb esetben is messziről huncutkodva. Csendes, nyugodt gyerek, nem ugrál, nem szaladgál sokat, ritkán pörög fel a játékban.


Szinte csak elvétve tudom rávenni utasítás végrehajtására (add ide, fogd meg, ülj le), és nem tudom, hogy nem ért-e, vagy csak önfejű. Általában nem bámul áthatóan és csügg a szavaimon ha beszélek hozzá, csak ha talál benne valami érdekeset (pl számára érdekes tárgyat mutatok, és arról magyarázok). Egyébként ha őt kevésbé érdeklő dolgot magyarázok, mutogatok, rámnéz hogy "haggyálmár", vagy maximum elmosolyodik, hogy "jó'van, beszéljél, más dolgom van", aztán arra figyel, amire ő akar, és ez a gyakoribb. Sokszor figyel inkább a tárgyra, amit mutatok, de rám látszólag nem. Ritkán utánoz engem, ebben is válogatós. Sok mozdulatot, hétköznapi tárgy használatát nem utánozza, hiába kérem (pl fújja meg az ételt, keverjen a lábasban a kanállal). A guggolást, lufifújást viszont kérés nélkül is utánozni kezdte.


Más gyereke megy a cipőjéért, ha meghallja, hogy "megyünk sétálni", az enyémen nem látom, hogy felfogná, hogy mi fog történni, csak mikor már felöltöztettem és nyúlok a kulcsért. Bár nemrég meglepett azzal, hogy mikor egy pelenkával a kezemben mondtam, hogy dobjuk ki a kukába, akkor kézenfogott, a kukához vezetett, és lökte a kezem a kukához, hogy akkor oda dobjam.


Ez a legijesztőbb: az én kezemet használja. Ha valamit akar, odavezet, a kezemet ráteszi, arra löki. Ha könnyen eléri az adott tárgyat, akkor azért sokszor ő hozza oda nekem, hogy csináljak vele valamit (pl a lufit, hogy dobjam fel, játsszunk). És sokmindent egyszerűen jobban szeret velem, az én kezemmel csináltatni. Inni is még mindig úgy akar, hogy én tartom neki az ivópoharat. Amikor üres flakonnal, pohárral játssza el az ivást, akkor ügyesen megfogja, szájához teszi, dönti. Ha felhúzódik a nadrágszára, az én kezemet teszi oda, hogy húzzam le, ha ki kell venni valamit a járókából, az én kezemet dugja a rácsok közé, és irányítja a tárgyhoz, ahelyett, hogy rámutatna. Erről a "szülő kezét használó" tünetről rögtön sikerült megtalálnom, hogy az autizmus jellegzetessége, gondolhatjátok, hogy megijedtem.


A játszótéri játékok nem igazán kötik le, inkább azt szereti, ha én bujkálok, kergetőzök vele, a homokozáshoz alig használ eszközt, csak szórogatja.

Sokat veteti fel magát, szívesen lóg rajtam, az ágyban sokszor mosolyogva rámmászik, rámfekszik, de tanult szeretetkifejezést nem mutat: nem ad puszit, nem simogat meg, nem ölelget. Ha én csinálom, általában szereti.


Van a családban egy vele teljesen egyidős kisfiú, és ijesztően előrébb jár. Lelkesen utánoz, szeretgeti az anyját, csügg az ember szavain, örömmel teljesíti, amit kérnek tőle. Igaz, neki van egy nagyobb testvére is, akitől sokat tanulhatott. De hozzá képest az én fiam még szinte babás.

Sajnos a vírus miatt más gyerekekkel nem állunk olyan szoros kapcsolatban, hogy más komolyabb összehasonlítási alapom legyen. (Akartam óvodafelkészítő klubba hordani, de ugye azt is leállították). De a játszótéren (ahol azért szintén nincs sok kétéves) is mintha kicsit kilógna a sorból az én csöppem.


Tudom, a gyerekek nem egyformák, meg van saját személyiségük, habitusuk, de nem akarok bagatellizálni sem. Tapasztaltabb szülők, hozzáértők, mit gondoltok, tényleg aggódnom kell, vagy túlparázom? Félek... :(


Főleg ezzel a kézhasználós dologgal kapcsolatban érdekelnének tapasztalatok, de minden más is jöhet. (Persze említem majd elsőkörben a védőnőnek is, de szeretném látni egy szélesebb réteg véleményét, tapasztalatait is)



2020. okt. 11. 00:28
1 2 3 4
 21/32 anonim ***** válasza:
55%
Az én fiam pont annyi idős mint a tiéd és hasonló a tudása/viselkedése. Nekem ő a harmadik gyerek, de ugyanúgy a netet bújom, mint te, és aggódom. Pedig a középső gyerkőcöm beszéde sem indult, most pedig okos, nagyon jól tanuló iskolás lány. Mi különben elkezdtünk DSZIT-re járni, ahol hasonló gyerekek vannak. Én nagyon bízom benne, hogy beindul a beszéde mielőbb.
2020. okt. 26. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/32 anonim válasza:
55%
Kedves Kérdező! Kiderült valami a gyerkőcöddel kapcsolatban? Hasonló okokból aggódom, és jó lenne tudni h mire számíthatok, nálatok hogyan alakultak a dolgok. Köszönöm szépen!
2021. márc. 16. 17:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/32 A kérdező kommentje:

Biztató a helyzet :).


Voltunk a pedagógiai szakszolgálatnál, ahol kicsit figyelgették, vizsgálgatták, játszatni próbálták, de többet sírt mint játszott, mert az egyik nő ijesztő volt neki. Így főleg a mi elmondásunkra és a velünk kitöltetett kérdőívekre alapozhattak, mikor azt a diagnózist adták, hogy elmaradt beszéd-, mozgás- és szociális fejlődés. Korai fejlesztés javasolt, egy év múlva újravizsgálják. Autizmus gyanúja az általam kitöltött kérdőív alapján nem merült fel.


Fejlesztésre járunk (tulajdonképpen onnan küldtek a ped. szakszolgálathoz, mert az ő szakvéleményük alapján járhatunk csak a fejlesztésre ingyen) és TSMT tornát csinálunk.

A gyerek fejlődget. Most 2 év 3 hónapos. Még decemberben mondott 1-2 új, rövid szót, januárban elkezdett a lábbal hajtós autóval jönni-menni a lakásban. Most nemrég kezdett heti több új szót is megpróbálni utánam mondani (amikből aztán csak párat használ, de nem baj). Kicsit érthetetlenek a szavai, pl az árok neki "áá-khú". Két szó összeillesztése még nincs. Babanyelven fokozatosan egyre többet karattyolt, és mostmár ott tartunk, hogy annyit és úgy blablázik, mintha beszélgetne. Elég közlékeny.

Egyre jobbakat játszik magától, bár töbnnyire még mindig nem igazán "mintha-játékok", de pl a kád oldalán lecsúszdáztat játékokat és hasonlók. Rákapott a hintára, a csúszdára, sokat futkos, a mozgása sokkal ügyesebb, szerintem már megüti a korosztályában normális alsó határát.

Igent, nemet int (ha akar), megmutatja mit szeretne, egészen jól lehet vele kommunikálni (ez isteni érzés!). Már nem olyan keveset néz a szemembe, az arca kifejező, szeretettel rámvigyorog, magyarázgat néha nekem, a héten először kaptam valami puszifélét a hasamra. Zsiványkodik, incselkedik. A játszótéren a többi gyerek viháncolására érdeklődve mosolyog és ő is felpörög, de ha nagyon közelednek hozzá, még mindig szégyenlős.

Sokmindent ért, de kiderült, hogy iszonyúan önfejű, és tényleg sokszor azért nem reagál a kéréseimre, mert nem érdekli/nem akarja csinálni amit mondok, ez mostmár egyértelmű. Csak ahelyett, hogy nemet mondana, mint más gyerekek, inkább ignorál. Még mindig sokkal kevésbé irányítható szavakkal, mint a többiek, de szerintem ilyen kis öszvér természetű marad :). A kezem használatáról olyan 80-90%-ban leszokott, már nem érzem aggasztónak. Főleg lustaságból használja olyan dolgokhoz, amik neki túl macerásak.

2021. márc. 16. 19:51
 24/32 anonim válasza:
55%
Nagyon szépen köszönöm a válaszod. örülök,h csak egy pici fejlesztésre van szüksége a gyerkőcödnek, és szépen alakulnak a dolgok. Kívánom, hogy a jövőben is tovább fejlődjön! Majd behozza a többieket
2021. márc. 17. 12:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/32 anonim ***** válasza:
55%
Kedves kérdező! Hogy vagytok azóta?
2022. ápr. 10. 08:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/32 A kérdező kommentje:

#25

Egyre jobban. Megosztja az örömét, együtt nevet, rövid párszavas mondatokat mond, kicsit összevissza ragozással. Egyre önállóbb, elfoglaltságokat talál magának, a játéka kezd összetettebb lenni. Sokszor megölel, mondja is hogy szeret. Viselkedési, idegi problémája nincs, a hisztijei normális tartományban vannak, aranyos, kezelhető gyerek, csak félénk. Azt mondanám, hogy most olyan, mint egy jól fejlett két-két és fél éves. Egyébként 3 múlt.

A pedagógiai szakszolgálat olyan nagyon speciális problémát nem diagnosztizált, általános fejlődési zavar, ősztől már óvodát javasolnak neki bölcsi helyett.

2022. ápr. 10. 11:26
 27/32 anonim ***** válasza:
Kedveskerdező ugyan ilyen felelmeim vannak a ket eves kisfiammal kaocsolatban, de jo olvasni hogy talan csak ido kell nekik es nem lesz gond. Megkérdezhetem hogy mikor kezdett el ujjal mutogatni,szavakat hasznalni majd mondatokban beszelni?es hogy jartatok e barmilyen fejlesztesre tornara vele. Koszonom elore is a valaszod
2022. ápr. 10. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/32 anonim ***** válasza:
Meg azt szerettem volna hogy a szobatisztasaggal higyan alltok?
2022. ápr. 10. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/32 anonim ***** válasza:

Kedves kérdező! Nagyon örülök Nektek :)

Oviba már jár? Vagy bölcsibe?

Nekem 2,5 éves a kisfiam, elég visszahu, gyerekkel még nem igazán barátkozik, úgyhogy eléggé izgulok, hogy mi lesz az oviban

#25-ös voltam

2022. ápr. 10. 18:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/32 A kérdező kommentje:

Az ujjal mutogatás azt hiszem normális időben kezdődött. Már nem emlékszem hogy az mikor van, de nem vettünk észre benne lemaradást.

Kb 15 hónaposan mondhatta az első szót, de rettentő lassan haladt tovább a dolog. 1-2 havonta kimondott valamit, de általában nem is használta tovább a szavakat, hanem elhagyta. Ahogy a kérdésben is írtam, kétéves korára még csak kb másfél szót használt rendszeresen. Onnantól lassacskán egyre szívesebben mondta ki a dolgokat. Arra emlékszem, hogy 2 és fél évesen felnézett az égre és azt mondta, "nincs eső", és ez magától jutott eszébe, és 2 összefüggő szót használt. Ez óriási dolog volt akkor. Meg 2 év 8 hónaposan az, hogy "apa, gyere". Ennél hosszabb mondatok (3-4, nagy ritkán talán 5 szavasak) csak az utóbbi pár hónapban vannak. Nagyon egyszerű, nyelvtanilag pontatlan mondatok, de legalább szívesen és sokat gagyog. ("Akkor elteszem motorba szekrénybe" - akkor elteszem a motort a szekrénybe). Túl elvont dolgokat nem fogalmaz meg. Csak mostanában kezdett olyan elvontabb fogalmakat is használni, hogy "vicces" vagy "ijesztő". Saját magára is csak 3 éves kora körül kezdett megnevezést használni, mostmár gyakran emlegeti magát, a nevét használja. Addig se "én", se semmi.

A szobatisztaság 2 és fél éves kora körül megvolt, 3 éves kora előtt már a "balesetek" előfordulása is abbamaradt, ebben szerencsére nagyon időben fejlődött.


Nem sokkal a kérdésem kiírása után, tehát 2 éves kora előtt kezdtünk korai fejlesztőhöz járni, ő adott otthon végezhető tsmt tornagyakorlatokat is (heti több torna, de akár naponta is lehetett). A tsmt-t a nyáron elhagytuk, fejlesztésre még mindig jár. Ősz óta, azaz 2 év 9 hós korától bölcsődébe is járatjuk (javaslatra, mert amúgy annyi idősen már oviba is írathattam volna), ez úgy tűnik, hogy nagyot lendített előre a fejlődésén. Visszagondolva fantasztikus, hogy hol tartunk már az őszhöz képest.

2022. ápr. 10. 18:34
1 2 3 4

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!