Elsős kisgyereket hogy olvas most? Már minden betűt tanultak olvasni-írni is? Mi az elvárás olvasás terén?
Előre leszögezem, hogy úgy ment iskolába, hogy nem igazán olvasott még (csak azért írom, mert sokan már tudnak, pl. én is folyékonyan olvastam már nagycsoportban), pár betűt ismert, de azokat sem igazán tudta összeolvasni. November környékén viszont (pedig akkor még messze nem tanulták meg az összes betűt) már simán elolvasott bármit, a még nem tanult betűket is.
Most már nagyjából mindent tanultak, csak a ritkán használt betűk vannak vissza (q, w, x). Az írása mondjuk még nem valami szép, meg hibák is előfordulnak olykor (gondolok itt arra, hogy néha kimarad egy-egy betű, vagy egybeír szavakat, de ez is egyre inkább javul), viszont az olvasásban nagyon penge, a karácsonyra kapott mesekönyvet is pár nap alatt egyedül kiolvasta.
Tavaly volt elsős a fiam, a neve betűin kívül semmit sem ismert és csak azt tudta elolvasni.
Decemberre tanulták az összes betűt, de az olvasás csak szótagolva ment.
A tanár nem sürgette őket (bár volt olyan az osztályban, aki már szept-ben folyékonyan olvasott), mert szerinte nem az a lényeg, hogy milyen hamar tanulnak meg olvasni, hanem hogy pontosak legyenek.
Van, akinek ehhez 3 hónap kell és van, akinek 9, ezt ő mind figyelembe vette.
Úgy ment suliba, hogy csak az EMESE (neve, persze:)) szót tudta leírni.
Most tanulják a kétbetűs betűket. (Ezeknek mi a neve?) Szóval: sz, cs, stb, de még nem mindet tanulták.
Írásban is ugyanott tartanak, párhuzamosan haladnak.
DE csak a kis írott betűket, a nagyot majd csak másodikban.
Az elvárás az, hogy értse amit olvas. :)
A lányomék kb. 3 hete végeztek az összes betű olvasásával. Megtanulták az ABC-t (nagyjából). Írásban ekkor kezdték a nagybetűket, ebből vették az A, Á, O, Ó, Ö, Ő, C, CS, U, Ú, Ü, Ű, V, G, GY-t. Olvasni most rövidebb történeteket olvasnak. Szótagolva olvasást próbálják felváltani már az összeolvasásra, főleg egyszerűbb, rövidebb szavaknál ez megy is. Hosszabb, több szótagos szavaknál marad a szótagolás, esetenként a betűzgetés.
Téli szünet előtt még hátravoltak a kétjegyű betűk, és az egyjegyűekből is jópár, mégis ismerte már a betűket és elolvasott mindent. A ly volt ekkor még nehéz neki, nem tudta még automatikusan j-nek ejteni a szavakban, de mire eljutottak idáig a tanulásban, nem okozott gondot.
Amúgy a lányom is úgy ment iskolába, hogy előtte nem olvasott, bár elég sok betűt ismert és rövidebb feliratokat kibetűzött (pl. MOSDÓ).
Köszi a válaszokat.
Én fiam is úgy ment iskolába, hogy csak pár betűt ismert, a nevét le tudta írni, de olvasni nem tudott. Ők is majdnem a betűk végén járnak, még a LY, Ny, Ty, Zs betűk, és X, Y, DZ, DZS betűk vannak hátra.
Az olvasás szótagolva elvárás. Gyakorlunk itthon (4-5 oldalt az olvasókönyvből naponta és emlett még sokszor olvasgat mást is, reklámokat, újságot, ami éppen előtte van) és van, mikor nagyon jól megy neki az olvasás, de máskor meg nagyon nyökög. Olyan hullámzó a teljesítménye itthon. Lehet én várok el tőle túl sokat?
Néhány betűt egyébként cserléget, de már egyre ritkábban, nálatok ez előfordul?
Napi 4-5 oldal azért elég sok szerintem, sok felnőtt sem olvas annyit...
10-15 perc bőven elég lenne az egész napos suli után, de ez az én véleményem, miután én kitűnő tanuló voltam és tudom, hogy ez semmilyen előnnyel nem jár és nem adott semmi pluszt...
Inkább hagyom a gyerekeimet pihenni és szabadon játszani, tanulnak eleget a suliban :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!