Milyen tanítási stílus jellemző gyermeked iskolájára?
Most ez így lehet túl általános, de az érdekel, hogy jellemzőbb e az, hogy
A)
a gyereket bevonják az órába, aktívan részt vesz, elmondhatja önálló gondolatait a témáról, kérdezhet, választ kap, felébresztik a kíváncsiságát, már órán elsajátítja a tanulnivalót mivel aktívan részese volt
vagy inkább az jellemző, hogy
B)
a tanár magyaráz, a diák figyel, nem javasolt közbeszólni, kérdezni, mert haladni kell az anyaggal, mindent le kell másolni a füzetbe a tábláról/egyéb eszközről, ha nem jut időd leírni, így jártál, haladni kell, a diák szerepe itt tehát passzív, az az elvárás, hogy kövesse a tanár utasításait
Én konkrétan felsős gyerekem miatt kérdezem, de érdekel bármely korosztály tapasztalata.
A törit attól tanulják(meg minden magolós tárgyat) hogy ELOLVASSÁK maguknak, KIEMELIK A LÉNYEGET, LEÍRJÁK A LÉNYEG LÉNYEGÉT, EZT FELOLVASSÁK HANGOSAN, majd ismételgetik magukban, a végén el kell magyarázni másnak. Ez a tanulás módszertana, ezt nem lehet megúszni, ennek az első felét csinálja a tanár. Ha otthonhagyod, nem csinálná magától(itt buknak el a gyerekek amúgy, önállóan nem képesek ilyen fokú önkontrollra még), ezért kell valaki, aki felügyel. Mondjuk nem ártana, ha ellenőrizné is, amiket írnak a gyerekek a füzetbe, hogy később be tudják magolni rendesen, de tanulni így kell.
Ha minden lassabb gyerek feltehetné a kérdését, egyrészt az átlagosok az életben nem haladnának semmire, másrészt .. hát nem, csak egy rész van. Ott van 30 gyerek, ha Pistike nem érti, akkor bizony Pistikét korrepetálni kell vinni, ahol felteheti a kérdéseit és személyes figyelmet kap. A tanórán nincs személyes figyelem, nem unatkozhat a többség a kisebbség miatt.
Úgy lenne oké esetleg, ha a tanár megkérdezi, hogy "emelje fel a kezét, aki érti", és ha a többség felteszi, menni kell tovább, a többieknek meg megírni üzenőfüzetben, hogy Jucika meg Sanyika lassabb, tessék velük külön foglalozni, korrepetálásra szorulnak. Egyébként a legtöbb gyerektől, ha megkérdezik, hogy "mit nem értesz" az a válasz, hogy nem tudom, de lehet ez csak alsósokra jellemző, én az enyémtől falra tudok mászni ilyenkor. Általában persze kiderül, hogy érti, csak inkább másra figyelt, én meg mondhatom el még egyszer.
Szerintem túl sokat várnak, pláne felsőben meg gimiben a tanároktól. Nem attól fog a gyerek fejébe bekúszni a szakkifejezés meg az évszám, hogy a tanár jelmezben körtáncot járat velük díszletekkel. Az iskola tanulásra van, felsőtől már keményen magolni kell, ennek a helyes módszerét kell átadni a tanárnak(ezt is). Jobb sulikban elsőtől külön tanítják ezt "tanulás módszertan" tárgyként. Megadnak 5-6 lépést, annak rutinná kell válnia, ha szöveg van előttük, és miután elvégezték ezt többnyire önállóan, azután lehet kérdezni. Az alsós könyvek nagyon szájbarágósan, logikusan vannak megírva, 5 típusfeladat ugyanarra, aki ezeket nem érti, annak korrepetálás kell, amit értem, hogy a szülő nem akar magánúton, vagy önerőből pótolni, hanem még azt is a tanárra kenné iskolaidőben, de legtöbbször az van, hogyha a gyerekek nagyrésze érti, csak 5-6 gyerek nem, akkor nem a tanítási stílus a rossz.
Amúgy ja, én is tanulok a gyerekkel, mert magától még nem képes akkora önkontrollra, hogy átnézze a leckét, szisztematikusan ellenőrizze a dolgait, átfusson rajta többször, tárgyanként, lapozgatva, ellenőrizve. Mondjuk ezt nem hiszem, hogy külön díjazni kéne, ez nem alap szülői feladat, a legtöbben nem tanulnak a gyerekkel, kevés leckét ellenőriznek és nem érdekli őket, hogy a gyerek érti-e az anyagot, ezért nem tesznek, hogy értse, hogy jól teljesítsen, szóval én nem várok érte extra jutalmat, ez egy extra a gyereknevelésemben, hogy nekem fontos, hogy a gyerek értse és megcsinálja, amire képes, meg hogy átadjam, amiket tudok.. A biztos alapokra építve, amit a könyvek jelentenek és a tanárra, aki suliidőben ráveszi őket, hogy megoldják a feladatot akkor is, ha nincs kedvük, ezt pedig ne éljék meg borzasztóan(legalábbis a többség). Amúgy az enyém szeret tanulni és a tanárát nem kedveli különösebben, de semmi baja azzal, ahogy tanít, mert érti, és szívesen tanul sulin kívül is magától olvasgatva. Szeretné, ha többször szólítanák fel, de szerintem jól csinálják a dolgokat bent, pedig A típusú suli a miénk a legtöbb tárgyban. Éneken szépen kottáznak, kézjeleket tanulnak, utána beszélgetnek arról, kinek hogy tetszik a dal, meg rajzolnak hozzá mondjuk, meghallgatják netről, meg ilyenek. Etikából pl még semmit sem írtak le egyik évben sem, csak beszélgetnek, játszanak, rajzolnak. Rálátok ismerősök tanulmányaira, nem cserélném el a waldorfos hypeolt módszerére, a gyerek jól szórakozik, de nem tud semmi olyat, amit elvileg már átvettek. Legutóbb azt mondta a gyerekemnek, hogy "lehet, hogy ti törteknek hívjátok, de mi úgy hívjuk, hogy negyed" Szorzásokat, osztásokat nem tudja. Ha valaki megoldja helyette, érti, de magától nem képes rá, csak az alap módszerrel, összeadogatja 5 alkalommal a 3-ast, mert sosem ismételgették magolva a szorzótáblát, pedig az memória kérdése. Érteni bárki érti, hisz egyszerű, magolva marad bent az ember fejében. Ráláttam még alapítványi sulira is, ami nem waldorf, ott is kegyetlen keveset tudnak a gyerekek.. bár ott eleve úgy mennek, hogy valami nehezebb nekik, ezért a szülők másik módszert keresnek, hogy legyen sikerélményük.
22, ilyen nálunk is van(volt), hogy jó időben inkább kint voltak, én hálás voltam érte.
Nálunk úgy néz ki, hogy van 3-4 oldal napi szinten kiadva, hogy teljesíteni tudják a tantervet, ez a "mai tananyag" a tanár minden nap emailben küldi tárgyanként, mi a kötelezően teljesítendő, majd megnézed a gyerek könyveit, hogy mennyit sikerült neki megoldania belőle. Együtt csinálják az órán a feladatok megoldását, fel van írva a táblára a nehezebb, amennyit meg tudnak csinálni órán, az ottani munka, amit nem, az házi. Aki lemarad, az lemarad, kihagyja a feladat felét, hogy újra fel tudja venni a tempót a következőnél. Ez speciel matek, de szerintem a többinél is így van. Néha az én gyerekem is megcsúszik, vagy nem csinálja, mert helyette mással foglalkozik(pl foci a padtársával galacsinnal). Délután hazahozza a holmiját és pótoljuk, ami kimaradt. Ha napközis lenne, akkor utána csinálnánk, hétvégén meg azt, amire már nem jutott idő. Ez szerintem természetes, a leckeírás nem tanulásszámba megy, ha nem érti és el kell magyarázni, az sem. Ez korrepetálás, amiről te mesélsz, meg sima lecke megírása. Ezen felül van a tanulás a szerintem, mondjuk nem matekból, abból megírod a leckét, átveszed, hogy érti-e hogy 5 alkalommal veszed a 7et, az az 5x7, ha nem, elmagyarázod(ez korrepetálás, már értenie kellene, hisz elmondták órán), és ezen felül van a tanulás, ahol kikérdezed mondjuk a memorizálni való szorzótáblát, ami nem kúszik a fejébe magától akkor sem, ha érti. Ismételni kell, meg kiírni papírokra kiragasztva a szekrényre, lekörmölni párszor, meg memória kártyát csinálni belőle, szóval amikor te találod ki a feladatokat, hogy megjegyezze, vagy hogy a logika megértését teszteled..
Én így csinálom, nekünk bevált.
Két hete pl ez volt, ilyeneket kapunk naponta. Ezeket végig próbálták venni(vagy végig vették), ami hiányzik bármilyen okból, vagy, mert nem vették, vagy, mert a gyerek nem tartotta a lépést, az a házi feladat. Én nagyon elégedett vagyok, megírjuk a kimaradt részt, ha nem érti, elmondom, hogy van, miután kész pedig gyakoroljuk, amit már tud, vagy "gyorsabban" kellene tudnia, pl ezeken felül még íratok vele tollbamondást. Technikából ő is hazahozza a be nem fejezett színezőket, vagy ruhavágást, meg itthonra is vannak olyan feladatok, hogy keressen rokonértelmű szavakat egy bizonyos szóra. Nem tudom, miért gond ez, nem hiszem, hogy abban a 45 percben, aminek eleje és vége, meg gyakran közepe is fegyelmezés, mind a 25+ gyerek kérdéseit kellene hallgatnia, meg műsort csinálni, hogy szórakozzanak. Havonta kb játszanak egy egy matekosat pár percig, ez bőven elég, a feladatok sem szárazak, hanem ilyen "hány zoknit kell kihúzni, hogy legyen közte egy pár zöld", de persze a gyakorlós részeket nem lehet kihagyni.. Nekem bejön az A típusú oktatás, amit a gyerek kap. Én is sokat teszek hozzá, tanár is megteszi, amit emberileg lehet, a könyv szájbarágós, de sokaknak szüksége van erre az ismétlős lassú tempóra, ezért ilyen nagyon sok az anyag.. Most nézd meg, ezt mind megcsináltatja(meg kellene csináltatnia) 30 gyerekkel, akik közt vannak lassúak is. Csak a matekot 45 perc alatt. Embertelen teher van rajta, a 45 perce meg nagyon szűkös, ami nem is tisztán negyvenöt perc. 3-4 oldalt szoktak venni egy matek órán, hogy meglegyen a tantervi teljesítés, ami nem megy, az lecke. 4-5 órája van a gyerekemnek, így is fényévekkel kevesebb, mint egy két barátjának. Van kissrác, aki másodikos, és hétfőnként 7 órája van, sima állami iskolában(nyelvet is tanul, azért ennyi).
A mai tananyag:
Olvasás: tk. 57. oldal mf. 21. oldal
Írás: 26-27. oldal Írás mf: 16. oldal/4. 17. o.
Matematika: tk. 62-63. oldal mf. 42. o.
Felsőben nagy részt B, ha szerencsésen kifog valaki egy-két jó tanárt, akkor néhány tantárgyból A.
Ahogy egyre magasabb számú osztályba kerül, úgy lesz egyre több a B típusú óra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!