Amikor váltott negyedikről ötödikre a gyermeketek, mennyire volt nagy váltás, ami a tanulás mennyiségét illeti?
Még nem tudok érdemben válaszolni, nekem is most megy ötödikbe a lányom. Én nagyon félek, mert idén már elég sokat rontott ( 4 négyes várható), bár nálunk most sok minden összejött. Plusz kamaszodik is. Emiatt sok volt a felszerelés és leckehiány ( ami érdekes, mert napközis), illetve őt is minden érdekli a tanuláson kívül. Attól tartok, hogy rontani fog. Nálunk angol nyelven lesz a természetismeret, országismeret és félig a töri is. Szóval úgy kell neki segítenem, hogy fogalmam sincs, mit tanul. Amúgy okos, jóeszű gyerek, csak a szorgalmával lesz gond.
Egyébként én a matekot hallottam, hogy hatalmas a váltás, suliban azt mondták, a történelem lesz nehéz. Illetve ugye, ha olyan a gyerek, akkor a magolós tárgyak, hisz egyre több lesz a tanulnivaló, és egyre kevesebb időt kapnak rá.
Őszi szünet környékén megírod majd, hogy alakult a felső?
"fogalmazást nálatok mennyire tanították alsóban? Szerintem nálunk nagyon gyenge, de nem tudom, mi a norma. "
10-11 éves gyerektől az elvárás max annyi lehet, hogy összefüggő legyen. tehát ne legyenek bele nem illő mondatok, ne legyen nézőpontváltás, arról szóljon, amit a cím sugall, stb. Amúgy tudásszintre és korosztályra jellemzően rövid, leginkább tőmondatok, sivár szóhasználat (pl nem használ szinonímákat, jhelzőket, nem "színesít"). Én max 1 A5-ös oldalt várnék el. Címmel, mindennel együtt. Bevezetés/befejezés 1-2 mondat, tárgyalás mag max 8-10.
#22! a történelem az, ami leginkább tanárfüggő. Én ettől féltettem leginkább tavaly a fiamat, mert én szenvedtem vele anno, aligközepes voltam, utáltam, stb. Kaptak egy olyan jófej tanárt, hogy mindegyik örömmel tanul. Még az is, aki minden másból 2-3-as, töriből most írt a jelesért a héten.
Természetismeretből azt mondja, semmi új nem volt. A korábban tanultak egészültek ki minimálisan, de ez fel sem tűnt neki.
A matek egy más dimenzió. De nem nehezebb, egyszerűen csak 10-12 éves korban éri el a gyerekek agya azt a fejlettségi szintet, ahol már képes absztrakt dolgok befogadására. Ha valakinek ez még nincs meg 5.-ben, akkor az nehéz, mert lemarad, és később vért izzadva tud csak pótolni. Amelyik gyereknem kem megvan, annak menni fog a matek.
Jó "teszt" erre az, ha megkérdezed a gyereket, mi a négyzet és mi a téglalap? És aztán kérdezd meg, hogy szerinte a négyzet téglalap-e. Ha a válasz nemleges, akkor jön a kérdés, hogy meg tudod-e győzni, hogy DE, az. Na, amikor ezt már átlátja, akkor azért megvan a matekos gondolkodás... (és 5.-ben sok geometria van, ami pont a logikus gondolkodást, rendszerezést készíti elő)
Kedves utolsó! Én is tudom, tapasztaltam, hogy a töri tanárfüggő. Bár szerintem szinte minden tárgy, még a matek is! Volt olyan tanárom, aki addig nem hagyta békén az embert, míg meg nem tudta oldani a feladatot. Megszerettetni nem, meg megtanítani meg tudta a legtöbb embernek.
Azonban a " mi a négyzet és mi a téglalap" kérdésed kiverte a biztosítékot. Félre ne értsd, de... Nekem még azt tanították, hogy a négyzet olyan síkidom ( négyszög), aminek minden oldala egyenlő. Vagyis: a négyzet az négyzet, a téglalap meg téglalap. Sőt, mindegyik tesóm, párom, sőt a szüleim is így tanulták. Megmondom őszintén, mikor láttam a gyerek matekkönyvében ezt a "szabályt" , körbekérdeztem az ismerősöket.. Szóval, ha meg tudnád indokolni, azt megköszönném :D
Ez most komoly #25????
Mi a téglalap?
Olyan négyszög, aminek minden szöge egyenlő nagyságú/derékszög.
Ennyi, nem több. Ebben benne van, hogy szemközti oldalai párhuzamosak és egyenlő hosszúak.
Kérdem én: amit fent írtam, melyik része nem igaz a négyzetre?
Mi a négytet?
Olyan TÉGLALAP, aminek minden oldala egyenlő hosszú.
vagy:
olyan rombusz, aminek minden szöge egyenlő nagyságú/derékszög.
vagy:
Olyan deltoid, aminek átlói (kölcsönösen) felezik egymást.
Ez MIND a négyzet.
ne haragudj, de nagyon rosszul emlékszel/emlékeztek arra, amit tanítottak, mert ilyan butaságot nem tanítanak és nem tanítottak sosem.
(amúgy a "minden oldala egyenlő hosszú" négyszög az a rombusz, aminek speciális formája a négyzet, ugyanúgy, mint a téglalapnál).
Alsóban a gyerek még nem látja az összefüggést a négyzet meg a téglalap között. felsőben már elvárás.
De kérdezek: ha az oldalai a téglalapnak 30 és 20 centi, akkor az rendben?
ha 29 és 21?
ha 26 és 24?
ha 25,1 és 24,9?
ha 25,00000...1 és 24,9999999...? az még téglalap, mert nem egyforma hosszúak? Utóbbinál biztos, hogy nem egyforma hosszúak, ha ezek a számok végtelen tizedestörtek?
Biztos, hogy senki nem úgy tanulta. csak ha nem használod, ezek az emlékek megkopnak, az általánis téglalapnak pedig látványosan hosszabb az egyik oldalpárja, mint a másik. Ez van...
De amúgy tényleg ilyeneken úlik, hogy elég érett-e a gyerek az 5.-es matekhoz. Mert ez felsőben már így van, és ha még nem látja át (be), akkor hiába jó a tanár, itt nem elég a meggyőzés, érteni is kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!