Első osztályos matematika tanításában segítene valaki?
A pótlásnál csak összeadás van, vagy kivonás is? A kivonás elég nehéz. Ha a kettőt váltogatják, érthető, hogy elbizonytalanodik.
Segíts úgy, hogy "lefordítod" neki: mennyit kell hozzáadnom a kettőhöz, hogy négy legyen?
Ha így is nehéz, rakjátok ki korongokkal, vagy apró tárgyakkal.
Aki első osztály decemberében még nem tud pótolni, az nem diszkalkuliás ám. :)
A tanító is problémaként érzékeli és jelzi ezt feléd? Lehet, hogy nem ő az egyetlen, és még nem tartanak ott, hogy ez letisztuljon.
Egyébként tényleg rakjátok ki koronggal, vagy mittudomén vállfára 2féle színű ruhacsipesszel (munkáltatóbb megoldás, lehet segít ráhangolódni). üres hely meg 3 piros csipesz, másik oldalra 5 zöld csipesz. Mennyi piros kell még, hogy ugyannnyi legyen mkét oldalon?
Tanítsd meg neki hogy ilyenkor hogyan tud visszafelé számolni.
Pl. ha kivonásnál az első tag hiányzik x-2=1, akkor megtanítod, hogy ha az 1-hez hozzáadja a 2-t akkor kijön a szám. Csak a műveletet kell megfordítani.
NEM így kell kiszámolni. Elsőben ezeket tapasztalati úton, kísérletezgetéssel számolják, így tanítják.
Valamennyiből kivonunk 2-t, az eredmény 1 lesz. mennyiből vonjuk ki a 2-t? Na? Vonjuk ki mondjuk 5-ből. 5-2 az 3. Nem, ez nem jó. 6-ból... húha, ez még több, akkor próbáljuk a másik irányba... 4-ből, 3-ból... 3ból 2, igen, az 1. Nagyszerű, sikerült megoldani. Ebből a KJÍSÉRLETEZGETÉSBŐL lesz az, hogy megtapasztalja, megtanulja, és egyszercsak már első ránézésre felismeri.
Nincs egyenlet, nincs mérleg elv! Még 4.-ben sem!
Tapasztalati úton lenne a legjobb. Ez normál esetben a suliban is megy. Lehetőleg többféle módon. Kirakod korongokkal mindkét oldalt, az egyik legyen piros a másik kék. feladattól függően megkérdezed mennyit kell elvenni vagy hozzáadni a piroshoz, hogy annyi legyen mint a kék. Építesz legó tornyot. Megkérdezed mennyit kell hozzátenni vagy elvenni, hogy ugyanolyan magas legyen mint a másik(ami az eredmény). Kiraksz y mütyürt az asztalra. Eldugsz belőle vagy hozzáteszel. Megkérdezed, hogy mennyit vettél el/tettél hozzá. Mindezt mindig le is írjátok "számtannyelven", hogy leessen az az összefüggés, hogy ami oda van írva annak mi köze van a valósághoz.
Azt is megpróbálhatod, hogy megkérdezed, hogy pl itt valamennyiből elvettem és ezt kaptam. Szerinted itt kisebb vagy nagyobb szám volt mint az eredmény? Mennyivel kisebb/nagyobb? Ha ennyivel akkor hogy lehetne kiszámolni? - Ez utóbbi már egy kicsit elvontabb gondolkodás. Ennek az összefüggésnek az átlátásához nagyon jók az egy kép-négy művelet feladatok, mikor ugyanazzal a számhármassal kell négy műveletet leírni. pl. 2+1=3 1+2=3, 3-1=2, 3-2=1
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!