Az osztályban kiközösítenek egy gyereket, az én gyerekem is utálja, most megtudtam valamit, hogyan kezelnéd a helyemben?
Most tudtam meg, hogy autista az a gyerek(nem lenne szabad tudnom). Nem tudom, hogy a gyerek tudja-e magáról, vagy más tudja-e az osztályban. Ha elmondanám az enyémnek, kevésbé lenne olyan gonosz azzal a gyerekkel, mert amiket mesélt(ugat beszélgetés közben néha, sosem tudja mit mondjon, mit tegyen, folyton leégeti magát nem odaillő szövegekkel, ovis viselkedéssel, túl gyorsan témát vált, másról beszél, mint amit kérdeztek, babás dolgokat csinál, nem tud érdemben reagálni beszélgetésben, furcsa nonszensz dolgokat kérdez és kicsit erőszakos, mert irányítani szeret, de azt is marhaságokban, meg saját szabályrendszert alakít ki, pl ne lépjen a fűre, mert szegény élő füvet eltaposod, és leszid, de azért ő megy a füvön. Na most ez 11 éveseknél extrém bizarr viselkedés..butának is gondolják és az eredményei is rosszak, nagyon lassú, sokat kell várni rá és ez frusztrálja a gyerekeket, meg néha a tanárt is..de leginkább az a bajuk vele, hogy furcsa, bizarr, néha tolakodó viselkedése van, nem tud határt tartani, nem fogja fel mi történik körülötte és fáraszt másokat a buta kérdéseivel, dolgaival, idegesíti őket, nem tudom máshogy mondani, bolondnak gondolják. Azok alapján, amilyen sztorikat mond a gyerek, bárkit idegesítene és kerülné a társaságát, nem tart témát, nem a témára reagál, vagy furcsa dolgokat mond, néha a tanár is kibukik tőle, mert megkérdezi mondjuk, hogy hozhatja-e a kutyáját az előadásra, de teljesen komolyan, és ilyen dologból feltesz több ostoba kérdést/megjegyzést egymás után..amúgy egy cuki gyerek megjelenésre, nem mondaná meg senki, nincs ráírva, a mozdulatain nem látszik és véletlen sem rosszindulatú, csak.. hát na, csak sérültebb. Már összeállt a kép, eddig azt hittem enyhe értelmi sérült lehet valahol a határnál, de így kb megvilágosodtam. Bár ugye ez nem zárja ki az értelmi sérülést is..
Ha elmondom a gyerekemnek, valszeg nem tudja majd titokban tartani, mert fiatal, ez meg egy nagy horderejű titok, túl sokat találkoznának és sok ilyen dolog történik, amiben az a gyerek a téma. Tuti elmondaná a barátainak, akik szintén nem tartanák titokban. De.. nagyon utálja és azt hiszi direkt idegesít másokat a gyerek és "játssza a hülyét", vagy épp meg van róla győződve, hogy az, és úgy gondolja nem az osztályba való. Szerintem ha megszavazhatnák mindenki így szavazna anoniman is, tényleg senki sem kedveli, kerülik és megtűrik, de egy csapatban lenni vele utálnak, nem beszélgetnek, ha odamegy, vagy ugratják néha. Senki sem bírja, tényleg senki és lányok és fiúk egyaránt szemétkednek vele, általában a háta mögött beszélik ki, nevetnek rajta, ritkán direktbe, de totál lepereg róla, amit mondanak. Szerintem nem tudják, hogy autista és talán a lány sem magáról, pedig nagyon el kellene mondani, hiszen a beilleszkedés egyértelműen nem megy neki, később csak rosszabb lesz. Van más autista is az osztályban, ők nincsenek kiközösítve, szeretik őket, vannak barátaik, csak ez a gyerek.. ő túl sérült a beilleszkedéshez, talán egy osztállyal lentebb jobban érezné magát, közelebb állna a szintjéhez tudásban és érettségben is.
Te elmondanád a helyemben a gyerekednek? Mit mondanál? Hogyan? Az nem megoldás, hogy megmondjam ne utálja, mindenki utálja és érthető, hogy miért, és normális, ha megbeszéli a barátaival az érzéseit ezzel kapcsolatban is.. hol azt hiszik, hogy direkt idegesít másokat, hol meg azt, hogy bolond. Érzik, hogy bizarr a viselkedése és viszolyognak tőle, ha sokat vannak összezárva csapatban pl és nagyon frusztráltak, akkor meg gonoszkodnak is apróságokkal. Nyilván ez így nem jó. Muszáj lenne valahogy céloznom rá, hogy az a gyerek "más", anélkül, hogy megmondanám, hogy "más", akkor biztosan megértőbb lenne a gyerekem.. megmondanám mikre figyeljen oda, meg ilyesmi, és talán szívesen is magyarázna ennek a gyereknek dolgokat, ha úgy érezné, hogy "óvó" szerepbe kerül, mint egy nagytesó.. mert jelenleg ő a megnemértett kiskamasz, akinek el kell viselnie a bolond gyereket az anyja kedvéért és én nem tudom milyen rossz a társaságában lenni, pláne nem egy csapatban vele, mindent elront és nem tudja soha, miről van szó, mi történik körülötte és bolondságokat mond és irányítana, mindenbe beleszól". Én ezt hallgatom itthon egy éve. A gyerekem hátbavágta, mikor azt hitte direkt tette tönkre a csapatmunkájukat tesin, mivel nem csinált semmit, csak "táncikált". Általában az a csapat veszt, ahol ott a gyerek is, nyilván senki sem akarja magukhoz, nem csinálja, ami a feladat. Teljesen megértem a gyerekem frusztrációját, ami sokat nőtt egy év alatt. El kellene mondani másoknak, hogy mi van azzal a gyerekkel, hogy segítségre szorulónak lássák, úgy jobban el tudnák viselni, de én ezt nem tehetem meg.. vagy mégis?
"valahogy céloznom rá, hogy az a gyerek "más", anélkül, hogy megmondanám, hogy "más""
És ez nem megy? Minden ember más. Nem kell ahhoz autista diagnózis.
A másság elfogadása nem kellene, hogy "diagnózis függő" legyen!
Nálunk egy gyerek sincs beavatva, hogy kinek milyen diagnózisa van vagy sem, MÉGIS képesek toleránsak lenni egymással. Segítik egymást, támogatják, pedig ugyancsak vegyes osztály.
"Remélhetőleg a gyerek is. "
Miért?
Jelen ajánlás, hogy addig nem kell tudnia, amíg benne fel nem merül.
6!
Ez mekkora hülyeség...Szerintem aki ezt kitalálta, sosem volt közel gyerekhez. Sérülthez meg főleg.
A gyereknek értenie és tudnia KELL, mi a más benne, mint a többiekben.
Ha ez kimarad direkt vagy véletlenül, az nagyban hátráltatja a gyerek személyiségfejlődését, beilleszkedését, önképét!
Ne felejtsd, a gyerek nem hülye, csak kicsi! Pontosan tudja,hogy valami baj van vele.
Ez olyan, mint az örökbefogadásnál. A kezdetektől mondani kell,mindig a szintjének megfelelően.
6!
Nem beszélve arról, hogy egy autista csak azt fogja érezni,hogy MÁS. De nem fog tudni rákérdezni, nem fogja tudni megfogalmazni, mivel meg van győződve arról, hogy neki van igaza! És NEM érti, miért nem értik ŐT a többiek!
Nem fog odáig jutni "agyilag", hogy rájöjjön, hogy nem másokkal, hanem VELE van probléma!
Ezt csak őszinteséggel és folyamatos segítséggel lehet megoldani,ha a gyerekkel ez nyíltan mindig meg van beszélve!
Nem tudom, honnan olvastad ezt az ajánlást. Nevelsz-e autista gyereket.
Mert én igen. És ez csak így megy, ahogy én leírtam.
Úgy titok, hogy nekem olyan anyuka mondta, akinek a gyereke szintén érintett(és nagyon sokan kedvelik a gyerekét, mert ő nem sérült annyira és jól tanul és hát.. "normálisabb", nem nagyon venni észre, hogy gond van). Szülőin sosem hangzott el szerintem, és a gyerek anyukája sem mondott nekem semmit.
Nem csak az én gyerekem utálja, hanem mások is, illetve felnőttnél is kiveri a biztosítékot, gondolod, hogy a környezetében van a probléma, mert napi több órában nem tudnak tolerálni bizarr viselkedéssel embert? Ráadásul ez nem az első iskolája, ugyanez volt korábban. Kívülről könnyű ám, amíg nem neked kell elviselni, szerintem szuperül bírják a gyerekek így is.
Mi később jöttünk ebbe a suliba, és a gyereket mindenki már előttünk is utálta, nem mentek a szülinapjára meg ugratták, beszólogattak. Egyszerűen azért, mert a sérültsége BIZARR viselkedésben nyilvánul meg. A gyerekeknek vele együtt kell dolgozniuk és megismerni a napi beszélgetéseknél, ez nagyon embert próbáló, te próbáltál már akárcsak együtt főzni hasonló emberrel? Nyilván nem bírják hova tenni, ha senki sem mondja nekik, hogy ilyen is van az osztályukban.. azt hiszik, hogy ez ilyen elszigetelt dolog és náluk nem fordul elő és ha lenne, felismernék a sérültet. Az osztályban lévő autik sem tudnak magukról, nincsenek autinak nevelve, nem is kell, okosak és minimális problémáik vannak, vagy az se, nincsenek olyan nehézségeik, amik miatt felmerülne bennük vagy másokban.
Ez a gyerek csak.. gondolkodásban és szociálisan kegyetlen gyenge. A gyerekem pont olyan normális, mint a többi osztálytársa és képzeld, még az autik is utálják az osztályban ezt az auti lányt! Nem az autizmus miatt, hanem a súlyosabb autizmusa miatt. Túl sérült ahhoz, hogy kedveljék, társukként tekintsenek rá.. de ha "babaként" tekintenének rá, akit vezethetnek, nem barátként, és "fölé" helyezném a gyerekemet, hogy ő nagy és okos és szerencsés és mutassa meg szegény autista gyereknek, amiket nem tud és tanítsa, istápolja.. így működhetne. Leereszkedő, de máshogy nem lehet. Teljesen normális, hogy nem fogadja el, hogy mellé van rendelve, mikor érzi mindenki, hogy alájuk kellene rendelni, és akkor úgy is állnának hozzá, szerepet kell váltaniuk. Az adhdsok is, meg a tanulási zavarosok is utálják. Egyszerűen ő olyan, hogy nem jön belőle értékelhető rész, nem üti meg a szintet. Megnézném, te hogy "dolgoznál" vele napi 8 órában, miközben próbál veled barátkozni, megkérdezed mi a kedvenc étele, elkezd neked beszélni a pillangókról, amikre vigyázni kell, számonkér, hogy te is vigyázol-e rájuk, majd mikor kérdeznéd, hogy-hogy jön ez az ételhez vagy nem szereted a pillangókat, elkezd ugatni miközben nevetve rádnéz és hátat fordítva elmegy. Vagy mikor lökdös arrébb, hogy menj odébb, mert ő oda akar ülni, mikor már félig levetkőztél, máshol több hely van, és te is 10 centin vagy és le sem tudsz ülni a saját helyedre, és ha elmondod csak lökdös és erősködik, hogy ő ott akar és "nem fogja fel". Ráadásul az ok is abszurd, hogy ő nem akar amellé ülni, aki mellett hely van(tehát neki nem felel meg másik gyerek:D), hanem oda akar a népszerűbb mellé, aki nem is akarja és hely sincs, tehát nem "ártatlan" a gyerek szándéka. Kicsit olyan sokszor, mint az elmebetegek a filmes pszichiátrián, máskor meg normálisabb, de ez nem tart sokáig, és a normálisabb részben sem kedvelik.. aha, nyilván szeretnél vele beszélgetni és csapatban lenni, mikor ezen múlik a teljesítményértékelésed, és nem mutogathatsz rá, hogy héjj, miatta nem tudtuk megcsinálni és ezért nem lett jó.. vagy csak azért vagy ilyen együttérző, mert kis cuki gyerek? A kortársainak olyan, mintha mi felnőttnél látnánk ilyen viselkedést. Felnőttnél is tolerálnád ilyen sok órában úgy, hogy csapatmunkánál értékelik a KÖZÖS munkát?.. tudom, te nyilván keresnéd az ilyen felnőtt társaságát, szeretnéd kollégádnak és szívesen dolgoznál együtt, kedvesen, miközben rontja a munkád minőségét és frusztrál a viselkedésével.
Nyilván nekünk lejönne, hogy sérülttel van dolgunk, de nekik nem jön le, mert gyerekek és senki sem mondta nekik! Honnan kellene tudniuk? Igen, kell nekik mondani, hogy az a gyerek sérült, mert amíg nincs rá használható mintájuk, nem ismerik fel, csak "sejtik". Más autiknál/sérülteknél meg nem kell, mert az ő sérültségük fel sem tűnik, apróság. Pl tolószékessel nagyon előzékeny az enyém, de már egy downos kislánnyal is nagyon rendes volt(még az elején mondtam, mi a gondja). Ha tudni fogja, biztos, hogy rendesebb lesz. Ennél csak rendesebb lehet. Tudni fogja mitől "rossz és bolond és buta", mert ez egyik sem, ez sérült viselkedés. Mert most ezeket látja, hogy a gyerek "rossz", és ezek bizony rossz tulajdonságok, amiket az ember igyekszik kerülni.
Amúgy ahogy néztem ez a kislány nincs képben annyira, hogy felmerüljön benne, hogy ő más, abban sem vagyok biztos, hogy felfogja, hogy nem kedvelik, mert 10x is ugyanoda megy..nagyon egyértelmű dolgokat nem vesz le, ha meg is érti pattan le róla és elfelejti, és azért már 11 évesek, és tavaly is kilógott nagyon.
Ja és a gyerekemnek nem kell mindig kedvesnek lennie. Reagáljon úgy, amilyen érzéseket kivált belőle a másik a viselkedésével. Udvariasnak kell, kedvesnek nem. Ha nem jön magától, mert a másik úgy viselkedik, ne legyen kedves. Nem osztjuk a "megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel" elvet. Meg sem dobáljuk, hanem otthagyjuk és nem haverkodunk azzal, aki kővel dobál, rendezze le magában, aztán ha majd kenyeret dob, lehet vele haverkodni. Szinte minden gyerekkel kedves az enyém, mert minden gyerek normális és rendes. Ezért kellene tudnia, hogy ő "más". Sokat segítene, komolyan, de nem fogja tudni titokban tartani. Lehet nem fogom megmondani, hanem nézünk valami filmet, hátha leesik neki a hasonlóság.. mondjuk a száll a kakukk elejét.
8, nevelek és eddig MINDEN szakember, akivel a diagnózis óta találkoztam (több pszichiáter , pszichológus, fejlesztők...) ugyanazt tanácsolta: ne mondjuk el, amíg ő nem érzi.
Miért?
Mert: 1, nem kell erősíteni a "másság" érzését, amíg ő nem érzi. És nem érzi.
2, NE legyen kifogás. Ezt a fejlesztőpedagógusa a saját példájaval támasztotta alá: a saját gyereke kifogásként használja minden olyan helyzetben, amit meg tudna oldani, de nem akar ("anya, én auti vagyok, nekem ez nem megy").
3, nem változott semmi attól, hogy egy címkét ráaggattak. Eddig is az volt, ezután is az lesz. Semmit nem változtatott a hozzáállásunkban. 9 év után lett diagnózisa, születésétől a koraiba jártunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!