Áll és tipeg, de nem mászik! Ez valóban ekkora katasztrófa?
Leginkább diszlexiával szokták összefüggésbe hozni a mászás kimaradását, ezt pl most még biztos nem tudod megállaptani, hogy diszlexiás lesz-e. Attól még lehet okos, de tanulni nagyon nehezen fog...
Nna ennyit az ijesztgetés részről. 9 hónaposan még szerintem azért van ideje elkezdeni mászni, a mi babánk is felállt 6 hónaposan és majdnem 8 volt mikor végre felváltotta a kúszást a mászás. (Mi is aggódtunk)
De van olyan is, akinek rendesen elkezd járni a babája és csak utána mászik... szóval nagyon ne keseredj el, de valóban igyekezettek rávenni.
Egyébként ha váltott kézzel kúszik (tehát nem egyszerre rakja előre a kezeit) az tudtommal ugyanolyan jó, mintha mászna, mert az összetett mozgásforma a lényeg, nem az hogy konkrétan tartsa a fenekét.
Milyen kis cuki doktornőtök van... pfff... de okos lehet!
Saját tapasztalatom: fiaink mozgásfejlődése így történt: 10 hónaposan álltak fel kapaszkodva, addig csak kúsztak és négykézlábra álltak meg forogtak. Ennyi! Jártunk velük fejlődésneurológiára, gyógytornászt is járattunk, és senki sem ijesztgetett semmivel! Sőt, kiváló szakemberek, főorvosok mondták, hogy nagyon okosak! Miután megtanultak felállni, álló helyzetből megtanultak leülni. Addig nem ültek. Csak ez után kezdtek el mászni, majdnem 11 hónaposan! Járni pedig 14-15 hónaposan kezdtek.
Most okos, óvodás nagyfiúk.
Amit fentebb írtak a diszlexiáról, azt én is több helyen olvastam és hallottam, de azért az sem katasztrófa. Az egyetemen volt egy lány, aki diszlexiás volt, és amellett éltanuló, nagyon szép eredménnyel diplomázott.
Szóval ne hagyd magad ijesztgetni!
Nem katasztrófa, különösen ha semmi veszélyeztető tényező nincs a gyerek életében (koraszülöttség, elhúzódó sárgaság, méhen belüli ártalmak stb.), ne aggódd túl a dogot.
De a mozgásfejlődése nem tipikus, és ennek lehet a hátterében az idegrendszer szerveződésének valami mássága. Sokat nem tudunk a dologról, ezek inkább megfigyelések és feltételezések, de a későbbiekben tanulási nehézséggel jelentkező gyerekek jelentős részénél beszámolnak a szülők a mozgásfejlődés "másságáról" is. Ilyenkor gyakran tapasztaljuk dominancia kialakulásának késését, esetleg keresztezett vagy bizonytalan dominanciát (a vezető szem és kéz ellentétes oldalon van, sokáig elhúzódik a kétkezes fázis) és valószínűleg nem függetlenül a dominancia problémától a téri tájékozódás nehézségei is jelentkeznek (a kisiskolás nem képes leutánozni a "jobb kezemmel megfogom az orrom a bal kezemet csípőre teszem jellegű pozíciókat, és ezzel együtt nehezebben tanulja az irány szerint téveszthető betűket, időnként fordítva olvas szótagokat és hasonlók.) Ráadásul a téri gondolkodás a matematikai gondolkodásnak, az elvont számfogalomnak is fontos alapjául szolgál.
Ha most nem is akar mászni a baba, később, ha a járás újdonsága már lecsengett, még visszatérhet a mászáshoz. Ez a korosztály még a földön játszik, sokszor kényelmesebb nekik úgy közlekedni. Ha ezt engeded még óvodás korában is, esetleg bátorítod mindenféle bebújós, átbujkálós játékkal (szék és ágy alá, felnőtt terpesze alatt, négykézláb vagy ahogy sikerül a bútorokból épített akadálypályán, és általában nem tiltasz semmi józan keretek között megengedhető mozgást, már sokat tettél a jó ügy érdekében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!