Ha Mo. -n lenne nagysebességű vasúthálózat, akkor az emberek körében népszerűbb lenne a vasúti közlekedés?
Valamennyivel biztosan népszerűbb lenne, azonban kérdéses hogy használnák-e annyian, hogy megérje kiépíteni a hálózatot. A +200-as sebességű vonatok valóban indokolatlanok lennének így elsőre, hiszen hazánkban tényleg nincsenek akkora távolságok. Ha már egy 140-150km/h átlagsebességet tudnának tartani az IC-k, az már szuper lenne. Persze valóban fontos hogy pontosak és felszereltek is legyenek. Engem például az nagyon zavar hogy számos IC-n még most sincsen konnektor, a Wi-Fi gyenge, sokszor befoghatatlan, alig van büfékocsi, kényelmetlenek, koszosak az ülések, kicsik az asztalok, kultúrálatlanok a WC-k és még sorolhatnám. Szerintem fontos lenne hogy alapvető szolgáltatások tudjon nyújtani egy IC, ha már az ember a vasúti közlekedést választja, az autó helyett.
Na de akkor még nem beszéltem a legfontosabb szempontról, az árról. Ha nem kedvezménnyel megy az ember, akkor sokszor meg sem éri. A teljes árú jegy, valóban horribilis mértékű, a kínált szolgátatás fejében. Példának okán, egy Nyíregyháza-Budapest-Nyugati táv, 2. osztályon, 5140 Ft (teljes áron), 3:24-es menetidővel. De ha belevesszük azt hogy még előtte ki is kell mennünk az állomásra, illetve Bp-n is tömegközlekedést kell használnunk hogy eljussunk a célunkhoz, akkor az utazással eltöltött idő már bőven meghaladhatja a 4 órát, költésgünk pedig a 6000 Ft-ot. Oda-vissza ez minimum 7 óra utazást és olyan 10500-11000 Ft-ot jelent. Ellenben ha autóval mennénk ez a táv oda-vissza 4 óra alatt teljesíthető lenne, az üzemanyagköltésgünk pedig kijönne 11.000 Ft-ból (7l-es fogyasztással számolva) + matrica (de ha sokat megyünk, akkor egy utazásra lebontva elenyésző az összeg, pláne ha éves megyematricákat veszünk). Tehát olcsóbb, kényelmesebb, gyorsabb, élvezetesebb, szabadabb és alig kerül többe. Illetve ahogyan említetted: "presztízsdolognak számít".
Ha jogosultak vagyunk kedvezményre, mondjuk egy 50%-ra, akkor azért árban már egyértelműen látszik hogy olcsóbb a vonat, és célszerűbb azt választanunk, ha egyedül utazunk. Kettő vagy több ember esetében azonban már megint ésszerűbb az autó. Véleményem szerint egyébként nem drága 50%-os kedvezménnyel utazni, még ha egyszeri alkalmakról is beszélünk. Az utasok egyik jelentős részét azonban diákok képezik, akik sokszor minden hétvégén oda-vissza ingáznak az iskolájuk és a lakhelyük között. A már előbb említett Ny-Bp távolságra levetítve, ez 24.000 Ft-ot jelent/fő/hónap. Tehát halmozottan már elég sok pénzt tesz ki. Viszont van lehetőség bérlet vásárlására, ami jelen esetben 17.000 Ft. Ettől olcsóbban, max busszal tudsz menni. Éppen ezért akiknek min. 50%-os kedvezménye van, előszerettel használják a vasutat. Tehát diákok, nyúgdíjasok, hátrányos helyzetűek. Valamennyiüknek 90%-os kedvezménye van, illetve a 65 év felettieknek csak helyjegyet kell venniük. Mindebből csak annyit akarok leszűrni hogy mivel sokan kedvezménnyel utaznak, nem érdeke a MÁVnak hogy fejlessze a vonatait, hiszen a dolgozó felnőttek többsége úgysem fogja a vonatot választani, a többi meg úgyis itt köt ki. Amit viszont nem értek hogy a köztisztviselők minek kapnak 50%-os kedvezményt? Nekik is ugyanolyan fizetésük van, mint akik a versenyszférában dolgoznak, akiknek meg ugye nem jár, holott többek között az ő adójukból kapják a köztisztviselők a fizetésüket.
Mindenesetre én sem szeretem a vonatot, meg úgy általánosságban a tömegközlekedést sem, nem csak presztízs okok végett. Amint az anyagiak lehetővé teszik, én is autóval fogok közlekedni ahová csak lehet és ésszerű. Akkor választanám a vonatot, ha az általam leírt feltételek teljesülnének, és hosszabb útra kellene mennem. Minden más esetben, maximum Bp-n belül használnám a tömegközlekedést.
Pedig lehet nem annyira nyomná Budapestet az ingatlanpiaci válság, hiszen - mondjuk - ha feleannyi idő alatt lehetne feljutni Pestre, akkor kevesebben szeretnének felköltözni és a napi ingát választanák. (a vidék levenné a nagy nyomás egy részét a drága fővárosunkról)
Pl.
Szolnok-Budapest vonal IC-vel 80 helyett 40 perc lenne. Ismerek jó pár embert aki ezt manapság mindennap megteszi oda-vissza (160 perc utazás) - nekik fellélegzés lenne 160 helyett napi 80 percet ingázni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!