Miért rekord alacsony idén az egyetemre jelentkezők száma?
#21: egy békés megyei kisvárosban élek, és felnőtt fejjel, munka mellett egyetemre járok!
De itt van Horváth József élő példaként!
Nekem is volt olyan tanárom, aki borsodi cigány telepről tört ki! Annál hátrányosabb helyzet szerintem nem kell!
De nagyon kérlek, mondj egy olyan települést (csak egyetlen egyet az országban), ahol van gimnázium, de nincs könyvtár, se a gimiben, se a településen...
És melyik az a település, ahol van gimnázium, de nincs könyvtár?
Nem vagyok lenéző, én annak idején a középiskolát hagytam ott, hogy el tudjak menni dolgozni! Levelezőn érettségiztem, kisgyerek és munka mellett, akkor, amikor még nem volt a lakosság számára széles körben elérhető internet! És nem ingyen lehetett egyetemre jelentkezni, és nem volt plusz pont a hátrányos helyzetért, és nem létezett diákhitel!
Szóval ne gyere nekem azzal, hogy jajj, szegények!
Vannak lehetőségek. Igen, ebben a helyzetben sokkal nehezebb, ezt nem tagadom. De ha valaki akar, talál megoldást.
Elég, ha egy normális tanárnak szól, biztos vagyok benne, hogy az segít neki egy használt tankönyvet szerezni.
Igen, te FELNŐTT fejjel álltál neki, úgy hogy volt kerested. Egy emelt érettségire nem árt elkezdeni korán készülni, főleg ha nem zseni a gyerek. Ehhez kell egy jó tanár, reál és nyelv tárgyaknál mindenképp. Egy 16-17 éves diáknak rossz körülmények között fogalma sincs, hogy mihez kezdjen ilyen helyzetben. Szinte még gyerekek. És megint, nem fogod fel, hogy van, amit nem lehet pusztán könyvből megtanulni, vagy van, aki nem tudja pusztán könyvből megtanulni, szüksége van rá, hogy egy tanárhoz tudjon fordulni a felmerülő kérdései kapcsán.
És ezt mind úgy írom, NEKEM NEM VOLT SZÜKSÉGEM TANÁRRA, hogy önállóan készültem fel emelt érettségire, nyelvvizsgákra, DE láttam az osztálytársaimon, hogy milyen az, akinek szüksége van egy tanár magyarázatára. Ült a könyvek felett, de engem kérdezgetett a szünetben, hogy ez miért úgy történik az emelt kémia anyagban, ahogy. Nem véletlen létezik még ma is tanári hivatás, ha ennyire egyszerű lenne tanulni, hogy "csak akarni kell és élni a lehetőségekkel", akkor nem lennének már se egyetemen, se gimnáziumban tanárok!
Kívánom, hogy hasonló empátiával kezeljenek téged is az életed során!
De miért nem mondja meg senki, hogy melyik az a település, ahol van gimnázium, de nincs könyvtár?
Lehetne indítani valami gyűjtést, azoktól, akik most kidobnák a könyveiket, oda, ahol ezeknek örülnének!
Sok fiatalt ismerek, de egy olyat se, aki azért nem ment tovább, mert nem volt pénze könyvre emelt érettségihez, és nem volt a településen könyvtár.
Aki megteheti, az külföldre megy, hogy elkerülje a röghöz kötést.
Aki gyengébb képességű, az meg egyrészt nem is akar egyetemre menni. De ha akarna is... Aki egy emelt érettségit nem tud letenni, az az egyetemet sem fogja tudni elvégezni!
Legtöbbször inkább az általános megélhetési problémák, ami az akadály. Tehát nem a könyvhöz, internethez jutás... Aki ezt állítja, az hazudik!
Hanem az, hogy nincs pénz utazásra, négyzetre, lakhatásra, megélhetésre...
Pedig kollégiumban, diákhitelből, diákmunka mellett megoldható. Tény, nem a legoptimálisabb megoldás, de ki lehet törni.
És én azt vettem észre, aki akar, az ki is tud!
Még akkor is, ha emiatt érzéketlennek lettem beállítva.
Ez a cikk habár a távoktatásra vonatkozik, de tökéletesen tükrözi: sok helyen nincs számítógép vagy internet, vagy egy gépre legalább 3 gyerek jut + a felnőttek, sok helyen többen élnek egy szobában, így nincs meg a megfelelő környezet sem a tanuláshoz.
"Magyarországon a hátrányos helyzet és az iskolai kudarcok szorosan összefüggenek egymással: rendszerszinten az iskola nem képes kompenzálni a családi hátrányokat, az iskola a normál működése során is megpecsételi az egyenlőtlenségeket."
"A családi háttér hatással van a gyerekek terveire is: még az azonos teljesítményű középiskolások közül is a jobb helyzetűek szignifikánsan nagyobb arányban készülnek a felsőoktatásba, mint az alacsonyabb státuszú családi háttérrel rendelkező társaik."
Ha ezek után még mindig magyarázni kell neked a dolgokat, akkor az tényleg téged minősít...
Az általános és középiskola célja, FELADATA az, hogy TANÍTSANAK OTT. Nem az, hogy legyen egy tanár, aki segít használt könyveket szerezni és hogy lejárjon a 16 éves gyerek a könyvtárba (ahol nem naprakész könyvek vannak, pl a mi könyvtárunkba egy érettségi felkészítő könyv sem volt, csak ilyen 1990-98-as kiadású könyvek...) és egyedül tanuljon. Már a szakiskolákba és gimnáziumokba nehéz bekerülniük az ilyen hátrányos helyzetű gyerekeknek, még ha sikerül is, továbbra is nehézségekbe ütköznek a helyzetük miatt. Nem hiszem, hogy ezt tovább kéne ragozni. És még mindig ott van az a dolog, hogy attól, mert Te felnőttként tudtad, hogy mit csinálj, miből készülj fel és hogyan, egy 16-17 éves gyerek ilyen helyzetben nem tudja, mihez kezdjen. Nincs meg az anyagi forrása hozzá, nincsenek meg a megfelelő feltételei otthon. Ha megfelelő oktatásban lenne része, akkor ez nem is lenne kérdés, hiszen az iskola biztosítaná, hogy meg tudja tanulni a kellő tananyagot. Így viszont azt várod el, hogy egy GYEREK egyedül oldja meg azt, ami az iskola feladata lenne. És még mindig ott van az a kérdés is, hogy sok gyereknek szüksége van egy tanárra, akinek felteheti a kérdéseit, ha nem ért valamit, akkor a tanár elmagyarázza. Tudom, mert az osztálytársaimat én készítettem fel angol érettségire, mert rossz tanárunk volt és nem értették, amit a tanár magyarázott, a könyvek példáit szintén nem értették, hogy a két mondatnál miért más az igeidő, itt-ott mire kell figyelni, vagy itt miért ezt az igeidőt használják, de egy másik példában már mást.
#29: Igen, ebben igazad van, a magyar oktatás szar. De...
Ne ezzel magyarázzuk már a diákok lustaságát is!
Igen, jó lenne, ha nem internetről, kölcsön könyvekből kellene tanulni!
De lehet, abból is.
Igen, vannak leszakadt falvak. Nagyon jól tudom.
De továbbra is állítom, hogy ahol van gimnázium, ott van könyvtár is!
Legalábbis még mindig nem írta meg senki, hogy melyik az a település, ahol nincs!
A leszakadás meg sajnos nagyon sok esetben a szülők hibája.
Tudok olyan cigánygyerekről, aki bejutott volna az Arany János tehetséggondozó programba. A szülők nem engedték, mert kötelezően kollégiumba kellett volna a srácnak költöznie. Pedig egyetlen fillérjükbe nem került volna!
A mélyszegénység megint más téma, ott a gyerekek sajnos a középiskolát sem végzik el, itt most pedig az egyetemre bekerülés a téma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!