Ti leszóltok, vagy lenéztek egy fotóst, ha nagyon alap felszereléssel dolgozik?
Gondolok itt egy Canon 1100D-re meg egy kit objektívre. Mondjuk modellfotókat készít, majd utómunkázza őket és mindezt pénzért csinálja.
Én hasonlóra készülök, bár most még ismerősöket fotózok nem pénzért. Arra gondoltam, hogy referenciát építenék belőlük. Aztán ha valaki kér referenciát, akkor megmutatom neki. A befolyó pénzt felszerelésfejlesztésre fordítanám, valamint mindig minden fotózás alatt/után a képeket visszanézve tanulnék valamit, valamint kikérném mások véleményét is. Bár a vázam 1100D a portréfotózáshoz, családfotózáshoz inkább a híres fix 50mm-es Canon obit használom.
Kérdés, hogy nem gáz-e, hogy mások 5D Mark II-vel meg Mark III-al nyomulnak, valami L-es objektívvel, én meg a kis 1100D+fix 50-nel alkotok.
Engem nem igazán érdekel a fotóművészek véleménye. Nem érdekel, ha egy 'fotóművész' azt mondja, hogy nem művészi, holott az emberek meg mind azt mondják, hogy szép. Engem az emberek szépsége fog meg, és érdekel, nem a híres nagy 'művészeké'
Vagy csak én látom ezt így "jónak"?
Elég normális a hozzáállásod a válaszaid alapján, próbálkozz barátokkal, ismerősökkel ingyen, kérj a képeidre véleményeket, idővel kialakul a stílusod. Én azt látom, hogy most Mo.-on a Te utadat ezrek járják épp, ugyanezzel a géppel, obival és 100-ból 99 pár hónap sikertelenség után abbahagyja és picit megutálja a fotózást és valamennyire az egész világot is :-).
Én is azt javaslom, halkan, baráti körben tanulj 1-2 évet, utána gondolkozz a fizetős fotózáson - ez jelenleg zsákutca.
Ha majd valóban tudsz fotózni, pontosan meg fogod érteni, miért problémás a 1100/50 1.8 páros, de valóban a géppel is gond van :-).
"...ha tehetséges vagy, akár egy tíz éves mobiltelefonnal is tudsz jó képeket készíteni..."
Ez az ami nem igaz. Persze, volt, hogy nagy fotósok a kezükbe vettek egy-egy szappantartót és kattintottak vele jókat is, de ettől még az átlagjóska akkor sem tud vele jókat készíteni, ha amúgy tehetséges. A minőségbeli korlátok (élesség,pixelszám,objektív minősége stb...) csak egy dolog, de sokkal nagyobb problémát jelentenek a technikai korlátok. Az, hogy amint nem ideálisak a körülmények az eszköz elvérzik, még egy zseniális fotós kezében is használhatatlanná teszi.
Tehát: AKÁRMILYEN TEHETSÉGES, TANULT, JÓ FOTÓS VAGY, NEM TUDSZ JÓ KÉPEKET CSINÁLNI EGY TÍZ ÉVES MOBILLAL VAGY EGY GYENGÉBB GÉPPEL, MERT NEM ALKALMAS RÁ!
Tehát úgy gondolod, hogy egy kép az élességtől és a pixelszámtól lesz igazán jó?
Hallottál már a témáról és a kompozícióról? Ezekhez nem kell sokszázezres felszerelés. De ha szerinted a pixelszám a lényeg, akkor inkább ne is vitatkozzunk.
Én nem akartam vitát robbantatni, de mind a kettőtöknek igaza van. Számít is a pixelszám, meg nem is. Számít, mert egy 6-8MPx-ellel nem fogsz ma már elfogadható minőséget csinálni. A 18 MPx vagy afelett meg már kb "lényegtelen"
A 14-18 MPx szerintem teljesen elfogadható. Az élesség meg... nem hiszem, hogy nagyon sokat számítania, elvégre az az objektíven múlik, vagyis az AF pontosságán, vagy az emberi kéz pontosságán. Az élességet befolyásolni lehet, a pixelszámot meg...csak egy új és jobb géppel.
Gondolkozok sokat a 70D-n. Mondták többen, hogy ha munkaként szeretném ezt csinálni, akkor fektessek a vázba egy nagyobb összeget, azzal "felfuttatom magam", és később jöhet egy másik jobb váz(5D jövőbeli széria), és akkor a 70D megmaradna mellékgépként. Szerintetek a 70D nagy előrelépés lenne képminőség és egyéb más téren? tudom, hogy egy másik dimenzió, de van egy ismerősöm, aki 1100D-ről váltott 60D-re, és nem érzékel akkora nagy különbséget. Mondjuk ő még tanulgatja nagyban az ISO-rekesz-záridő összehangolását.
#13: Nem értetted meg azt amit leírtam. Hiába jól komponált egy fotó és hiába választotta meg jól a témáját a fotós, ha a fényszegény környezet, az elégtelen világítás(fény iránya, szórtsága stb...) miatt egy életlen paca lesz az aranymetszésben a téma részletei helyett. Mert nem tudja eléggé kinyitni a rekeszt (vagy ha igen az AF nem tud élességet állítani a témára a kellő pillanatban) mert nem tudja eléggé magasra tolni az érzékenységet (mert egy zajtenger lesz a végeredmény), mert nem mossa el megfelelően a hátteret vagy épp nem rajzolja ki elég szépen az objektív, elmásznak a színek, soroljam még?!
Egészen addig nem kell sok százezres felszerelés amíg a használt technika korlátait meg nem haladó körülmények adottak, amint ezekből bármi nem áll fenn, a technika elvérzik és ez sokkal gyakrabban fordul elő (főleg ha az illető pénzért fotózik) mint gondolnád. Klassz, hogy idealizálunk, de itt felesleges. Az esetek 99%-ában nincs lehetőséged ideális körülmények között fotózni, de ha van is, akkor is szükséged lesz derítésre (egy normális vaku Canonra még eBayről, HK-ból rendelve az ÁFA-t megúszva is 50-60ezer Ft), akkor is kelleni fog, hogy részletek látszanak a képeiden zaj helyett és még sorolhatnám.
Nem tudod megkerülni a technikát. Lehetsz akármekkora fotós, lehet akármilyen Istenadta tehetséged, látásmódod és kompozíciós érzéked, ha a technika csődöt mond alattad (ez egy 1100D-vel elég sűrűn elő fog fordulni, a VGA kamerás telefont meg hagyjuk is) nem fogod tudni teljesíteni azt amivel megbíztak. Hiába van a fejedben a jó kép, nem fogod tudni elkészíteni. Amíg ezt nem látod be addig tényleg nincs értelme vitatkoznunk mert túlértékeled saját magad.
#14: Az az igazság, hogy a 6-8 MP sem kevés ha pl. netre fotózol és 1024px szélesben töltesz fel képeket. Ezer más sebből véreznek az ilyen pixelszámú szenzorral szerelt gépek (jel/zaj viszony, AF pontatlansága és lassúsága, képfeldolgozórendszer lassúsága, szenzor gyerekbetegségei stb...) Az AF sebességét és pontosságát pedig igen nagyban befolyásolja a váz. Próbáld egyszer ki ha lehetőséged nyílik rá, hogy az 1100D-d után feltekersz egy USM motoros obit egy 5D MkIII-ra vagy egy 1D X-re (vagy akár egy régebbi 1-es szériás vázra). Meg fogsz lepődni mekkora a különbség ugyanazzal az objektívvel, egy jobb AF rendszerrel szerelt vázon. Ellenben, az élesség rengeteget számít. Tudod, hányszor járok úgy, hogy megvan a tökéletes pillanat, a tökéletes fényekkel de az AF téveszt és a háttér lesz éles? Pedig kizárólag USM motoros objektíveket használok (többségében L-es prime obikat) 5D Mark II vázakon. Gondolhatod, hogy egy töredék ennyibe kerülő rendszernél ez milyen súlyban előforduló probléma.
A 70D-t nem ismerem, bár tény, hogy egy másik dimenzió az 1100D-hez képest, viszont ne a váztól várd a felfutásod, hanem attól, hogy hajlandó vagy tanulni és sokat fotózni. Ez a kulcs. Hiába a jó felszerelés ha nem tudsz és hiába a tudás ha nincs jó felszerelésed. Ezek együtt kellenek, emellett pedig üzleti érzék, exhibicionizmus, ügyfélközpontúság, kommunikációs készség stb... ezektől működik. Fotósként nehéz megélni mert ezek mind kellenek. Többet kell nyújtanod másoknál (az se baj ha drágábban) ez pedig nehéz. Hajrá!
Én is pont ezt írtam korábban, és tapasztalatból mondom, mert 1000d-vel kezdtem. Hidd el, megszívod, ha olyan helyzetbe kerülsz, ahogy ez a gép már nem elég, és van jó sok ilyen helyzet.
Az meg tiszta hülyeség, hogy majd a 20ezres kompakttal is szuper képeket csinál valaki, mert tehetséges. Szeretném én ezt látni a gyakorlatban is, mert hangzatos mondat, csak szerintem nem állja meg a helyét.
Visszatérve az alapkérdésre. Addig ne kérj pénzt, amíg nincs megfelelő felszerelésed. Vagy csak olyat vállalj el, ahol a körülmények megfelelőek (ld világos, külső helyszín, vagy megvilágított stúdió, ha értesz hozzá).
És ez most lehet, hogy kicsit sznobság, de egy fotós, aki pénzért fényképez, ne a legolcsóbb géppel álljon már oda. Nevetséges, ha pl az esküvőn minden vendég jobb géppel kattogtat, mint te.
Ja, és még egy tipp: ha Bécsben élsz, ott remek lehetőség van gépeket bérelni, akár egy-egy napra is. Én is szoktam élni a lehetőséggel. El tudsz vállalni munkát (itt is kell az, hogy bejelentett legyél, különben feketén dolgozol), anélkül, hogy komoly beruházást kellene tenned. Aztán ha összegyűlik a pénzed, tudsz venni magadnak. Dobj privátot, ha érdekel részletesebben.
Nem a gép a legfőbb gond a kérdésedben, hanem ez:
"Engem nem igazán érdekel a művészek véleménye, ha az embereknek tetszik."
Pont ezt mondják, a ponyvaregények és gagyi popslágerek szerzői, a celebműsorok készítői, a bulvárlapok kiadói, olcsó gagyi, egyszer használatos termékek készítői. Egymilliárd légy nem tévedhet, arra van szükség, amit a tömeg akar. Lehet ez egy piacképes, üzletileg működő megközelítés, de minőséget jelent.
Nem kell mindent úgy csinálni, ahogy mások mondják, de ha el akarsz érni valamit egy szakmában, akkor azt tanuld ki, tanuld meg, hogy mások hogyan csinálják, ismerd meg a szakma szabályait, és mikor már tudod, hogy mit miért akarsz megszegni, akkor felrúghatod, vagy átírhatod a szabályokat. De ezt csak akkor teheted meg hozzáértő módon, ha ismered azokat a szabályokat, amiket figyelmen kívül hagysz. Különben csak tudatlan próbálkozó vagy, aki azt hiszi magáról, hogy zseni.
Nem a tehetséged akarom minősíteni, hiszen nem mutattál képeket, hogy mit is tudsz. De ne élj tévhitben, a világ tele van hozzád hasonló önjelölt fotósokkal, akiket az ismerőseik mind tehetségnek tartanak. Lehet, hogy igazuk van és tényleg tehetséges vagy, de ha nem képzed magad, nem fejleszted a tudásodat, akkor semmit nem ér a tehetséged. És az önképzés csak részben elegendő, mert tudás nélkül akarod eldönteni, hogy mi az, amit érdemes megtanulnod. Márpedig a net tele van szeméttel is, és ha nem tudod a valóban értékes tartalmat kiszűrni a tanulás során, akkor sok hülyeséget is megtanulsz, ami csak az önbizalmad növeli, de a tudásodat nem és így legfeljebb csak félműveltté tesz. Érdemes például szakkönyveket is olvasni, nem csak fórumokat, iskolákat, tanfolyamokat látogatni, aztán ezekből idővel kirajzolódik egy olyan tudás, amire már mondhatod, hogy tudsz valamit. És ha a mostani képeid még ezek után is jónak fognak tűnni, akkor tényleg volt tehetséged is. Addig csak hiszed.
Az, hogy az ismerőseidnek tetszik, amit csinálsz, távolról sem jelenti, hogy meg is fogsz élni belőle. Még akkor sem, ha az ismerőseidtől pénzt is kapsz érte. Fontosak az ismerősök, főleg ha munkát és pénzt is adnak neked, de a vízválasztó, hogy azt is el tudod-e érni, hogy idegenek pénzt adjanak a munkádért. Annyit, hogy meg is élj belőle.
Még ez sem feltétlenül jelenti, hogy szakmailag jó, vagy értékes, amit csinálsz, de ez már adhat reményt, hogy meg fogsz élni belőle. Csak ne azzal akarj minden áron érvényesülni, hogy mindenki más alá árazol, mert ez népszerű módszer, csak hosszú távon keveseknek hoz megélhetést, viszont mindenki másnak is árt az árak letörése miatt (nagyon sokan próbálkoznak így érvényesülni).
Ha pedig fotózásból akarsz megélni és nem csak a képek szépségéért és szeretetéért csinálod, akkor tanulj gazdasági dolgokat, olvass a piacgazdaságról, vállalkozásról, mert még ha tudsz is (akár nagyon jól) fényképezni, az nem fogja azt jelenteni, hogy tudsz is belőle pénzt csinálni, ha az üzleti részéhez nem értesz. A legtöbb fotós (még a nagyon jók is) pont ezt rontják el, hogy rohadtul nem értenek az üzlethez és amiatt szenvednek, hogy tehetségtelen fotósok jobban keresnek, mint ők.
Tehát akkor mit javasoltok? Mihz kezdjek, mert itt egymást fedő válaszok érkeznek.
Amit hozzátennék, hogy nem kifejezetten az emberfotózás érdekel. Én sokkal jobban szeretek a pillanatokra építeni. A legfőbb témaköröm pedig a város és a természet keverése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!