250W RMS 4Ohm-os mélynyomó hangszóróhoz elég lehet egy 100W-os erősítő?
Bluetooth hangszórót szeretnénk csinálni összesen 5 hangszóróból.
1 mély, 2 mid-range és 2 magas a mid-range-re tehát 3 csatornás (2.1) erősítővel igazából.
Viszont nem találok olyan erősítőt ami bluetooth-os és legalább 250W a mély csatorna.
De sok helyen olvastam, hogy az erősítőnek kell "erősebbnek" lennie nem a hangszórónak.
De nem annyira értek hozzá ezért nem tudom, hogy nem is lehet, vagy csak nem ajánlott kisebb erősítőt használni.
Vagy lehet, csak óvatosan? Vagy mire kell figyelni?
"...azt hogy egy erositot csak 10%on hasznalsz ki es rosszabb lesz a jel zaj aranya netto baromsag"
Hát pedig ha nagyobb jel de a zaj nem, akkor az ARÁNY javul nem?
„a 231esre pedig: azt hogy egy erositot csak 10%on hasznalsz ki es rosszabb lesz a jel zaj aranya netto baromsag”
Van két erősítő az egyik 20 W-os, a másik 200 W-os. Mindkettő azonos bemeneti feszültségről adja le a maximális teljesítményét és mindkettőnek azonos a bemenetre vonatkoztatott zajfeszültsége. Minkét erősítőt 20 W-ra állítjuk.
A kimeneteken megjelenő zajfeszültségek aránya: Uz2/Uz1=A2/A1
A kimeneteken megjelenő zajfeszültség arányban van az erősítésekkel. Minthogy a 200 W-os erősítő erősítése a nagyobb, ezért annak kimenetén lesz nagyobb a zajfeszültség: Uz2/Uz1=A2/A1=√(P2/P1)=√(200/20)=√10≈3,16, ami megfelel 10 dB-nek. Vagyis, ha mindkét erősítőn 20 W-ot állítunk be, akkor a 200 W-os erősítő jel-zaj viszonya 10 dB-el rosszabb lesz, mint a 20 W-os erősítőé.
Ennyit a szerinted „nettó baromságról”.
„ez az a negyszog jel ami megegeti a tekercset ami aztan surolni fog”
És mi van akkor, ha a bemenetre akkora négyszögjelet adnak, hogy az erősítő közel sem vezérlődik túl? Ha a lengőtekercsre négyszögjel kerül, de a teljesítmény például csak a tizede a hangszóra adható maximális teljesítménynek, akkor is leég?
„de ezek ahogy latom nem mai cikkek amik szamomra teljesen ertektelenek mivel akkoriban ahogy mar irtam kicsit masabb volt az egesz hangtechnika.
Éppen, hogy ezek a régi könyvek az értékesek, nem pedig a mai, interneten terjengő baromságok. Persze, hogy más volt, akkor a hangtechnika, mert nem volt ennyi idióta, mint most.
„de tessek itt van meg 2 nagy nev az egyik erositok is tervez es gyart”
Ezek nagy nevek? Persze csakis azért, mert azt írják, amit te hallani akarsz. Egyébként, akik azokat a régi könyveket írták tudásban ezt a két senkit, téged meg pláne messze felülmúlják.
100 W-os hangszóró – 200 W-os erősítő, a következő kérdésekre válaszolj:
−Zenei jel esetén hogyan állítod be hallás után úgy a hangerőt, hogy a hangszóróra valóban 100 W kerüljön és nem több?
−Mi van akkor, ha véletlenül a bemenetre nagyobb jel kerül, mint a szokásos?
−Mi van akkor, ha valaki feltekeri maximumra a hangerőt?
−Hogy lehet az, hogy a régi rádiókban akkor sem mentek tönkre a hangszórók, ha túlvezérelték az erősítőt?
Jó, akkor tegyük fel, hogy hiszünk neked, de akkor magyarázd el, hogy a torzított jeltől miért ég le a hangszóró?
49
Így van, régen a rádiókban és tv-kben levő erősítők teljesítménye többnyire 2-4 W, legtöbbjük csak monó, akkor az is elegendő volt. Vajda Zoltán: „Természethű hangátvitel” című könyvében egy átlagos lakószobában teljesen elegendőnek tartott egy 15 W-os (például 2×EL84-gyel működő) monó erősítőt (abban az időben nálunk még nemigen volt sztereó műsorforrás). Teljesen felesleges egy lakásban 100 W-nál nagyobb teljesítményű erősítő, sőt a legtöbb esetben már a 100 W sincs kihasználva. A rendszeresen, nagy hangerővel bömböltetett zenének nevezett ritmikus zaj, idő előtti, garantáltan visszafordíthatatlan, halláskárosodáshoz vezet. A hangminőség és a hangerő nem azonos fogalmak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!