A kamionozás nehéz szakma?
# 19
Hát az már más kérdés hogy nem kell minden szir-sz*r fuvart elvállalni a cégnek.
Én szinte csak dokkolós raktárakba szállítok. Munkáltatóm meg előtte egyeztet arról hogy milyen a lerakó. És ki is köti hogy milyen körülmények között teljesíti a megbízást.
Mert enélkül valóban a puszta közepére is vihetnél 17 paletta akármicsodát.
az Aldinál és hasonló multiknál teljesen mind1 mikor mész oda, szinte 99%-ban neked kell le-fel rakodni.
És mint mondtam ha félévente becsúszik egy békázás azt se te se a munkáltatód kontójára nem lehet felróni, mivel ha pl júliusban a tipikus uborka szezonban csak az az egy meló van a közeledben, ami úgy végződik hogy békázni kell, hát akk ez van, ha eddig szeretted a céget akkor ennyi szívesség belefér, vagy estleg megemlíti a főnököd hogy majd kifizeti ezt pluszba.
Ezzel még nem is lenne baj, de tapasztalataim szerint ez után már szinte elvárás lesz hogy ha ilyen lesz akkor ingyen és bérmentve dalolva megcsináld, és ezentúl mindig befognak próbálkozni.
Ez az egész kamionozás egy cigány meló, a Románokat se kell isteníteni, sokszor még az őrzött parkolót se fizetik nekik Calaisban és kint alszanak az út mellett a migránsoktól 1 méterre. Meg szerintem sokkal több régi szakadt euro 3-as fostalicska mászkál a nyugati utakon mint magyar :D
# 22
Senki nem istenítette a románokat :D
Nemzetköziben mondjuk Magyarországra sokszor roncsok jönnek,de ugyanez otthon is meg van.
Én 18 éve kamionozom.
Ebből 15 év Horvát Rudinál telt el.
Ott kezdtem,ott tanultam a szakmát.Emlékszem amikor a cég "öregjei" a foghíjas tolatást mutogatták két elég szűkre beállított pótkocsi közé.
15 évig ponyvással toltam,és 3 vontatót "fogyasztottam" el,vagyis 3x kaptam új vontatót mert régi elérte a futásteljesítmény határt. És eladták.
Nekem bejött a ponyvázás, Németországban csukott szemmel elnavigálnám magam.
15 év után váltottam, és egy jóval kisebb céghez mentem.
Ott a tulaj is kamionozott majdnem 20 évet,úgyhogy tisztában van a dolgokkal.
Rönkfát szállítunk, erre specializálódott a cég.
Főleg a Baltikumból le délre. Olasz,Görög esetleg Ausztria vonal néha Magyarország esetleg Csehország.
Éveken át 420 lóerős Scaniakkal nyomtam, a mostani gépem egy 650 lóerős 6x2 Scania. Teljesen új,kifejezetten nagy távolságú rönkszállításra készült. Agyon extrázva. De tényleg..amit lehet rendelni a Scanianal a fülkébe az minden benne van.
A Rudolfos gépeimhez képest összehasonlíthatatlan.
Vezetési élmény szintén.
Van egy varázsa a farönk szállításnak is, sokszor extrém körülmények,meg időjárás és hatalmas távolságok vannak.
De olyan tájakra jut el az ember,amelyekre mezei ponyvásként 90%-ban biztos hogy nem jutna el.
Teljesen más világ a korábbi lerakótól lerakóig tartó munkához képest.
Egyik kedvenc "long" rider irányom Oulu - Palermo vonal. Ez bizony csak oda 4500 km.
Nálunk ez nem probléma, a feleségem hozzászokott ehhez az életmódhoz.
Bár meg kell jegyeznem hogy a mostani cég ahol vagyok nem nagy cég. Családi vállalkozás. Viszont az átlagnál jobban család barátabb. És ez nem csak évente 1 x megrendezett családi napban nyilvánul meg.
Feleség és gyerek nyugodtan jöhetnek az útra. Nem kell könyörögni,beülnek és jönnek...
A cég tulajdonos ezt tovább fejlesztette és van amikor egy-egy lerakó és felrakó közötti 1, 1,5 napot is kijön a család és kikapcsolódunk.
Tavaly sajnos a házassági évfordulón úton voltam.
De a főnököm titokban megszervezte hogy a feleségem kijöjjön Olaszországba. Intézett mellé egy pót sofőrt,és nekem csak annyit üzentek hogy várjak Róma mellett a parkolóban.
Aztán megjelent a feleségem és a pót sofőr.
Ő elvitte a fuvart,én meg a feleségem aznap elmentünk vacsorázni és 1 éjszakát szállodában.
Mindezt a tulajdonos kontojára.
24. voltam
Azért én jót mosolygok jó páran itt milyen ódákat zengenek a kamionos cégekről. Még hogy ők diktálnak, hogy már pedig nem rakodnak :D Nagy szavak... Leírom akkor én is a tapasztalatomat. 28 éves vagyok. Már abbahagytam a kamionozást, pedig óvodás korom óta a kamionozás volt az álmom. Édesapám egész életében kamionos volt, nagyapám is kamionozott egy ideig. Szóval a tapasztalataim:
1. munkahelyem
45 kamionból álló cég volt ez. Mozgópadlós pótkocsit húztam. Az autóval nem volt gond, egy MP2-es Actros volt. Viszont a pótkocsi egy hulladék volt. Ömlesztett árut és raklapos árut egyaránt hordtam. Elküldtek rakodni Várpalotára ömlesztett aluminiumért, hátul a gerenda a póton szét volt rohadva, le is szakadt. Nem lehetett a hátsó ajtót becsukni. Vissza le kellett rakodni. Utána kaptam egy másik pótkocsit, de a annak meg szakadt volt a ponyvája. Mit mondtak erre nekem? Menjek be a Tescoba és vegyek fóliát amit a festők használnak és azzal takarjam le az árut amikor esik az eső. Sopronba elküldtek sört rakodni anélkül, hogy megkérdezték volna a rakodás időpontját is. Ott derült ki, hogy este 3/4-ed 7-es felrakóm volt (én 7-re értem oda egyébként) és másnap reggel 6-os lerakóm lenne Herceghalomban. Na mindegy, tudtam nem érek oda reggel 6-ra, mert a pihenőt is ki kell venni. Lényeg a lényeg, 26 paletta sört békáztam be én, mert nekem kellett. És 1 paletta olyan magas volt, hogy arra már nem tudtam fóliát rárakni. Ráadásul folyamatosan hozta a targoncás, idő se lett volna rá (amúgy is örültek nekem a mozgópadlós pót miatt, mert azt csak hátulról tudták rakodni, nem úgy mint a ponyvást, hogy oldalról). Utána jött az eső, a sör kissé elázott és én voltam a hibás. :D Utána fel is mondtam inkább. Egyébként kifele osztrákba fűrészport/aprítékot hordtam általában. Télen belefagyott a pótba, csákányozni kifele, nyáron meg... 35 fokban, tűző napon is rakodás után fel a pótra, gumicsizmában, hosszú nadrágban, derékig süppedve a fűrészporban és ellapátolni, hogy ne legyen púpos, mert a rendőr azért büntet. Hordani kellett háztartási hulladékot is ömlesztve, amibe szintén bele kellett menni derékig süppedve, hogy ellapátoljam, hogy ne legyen púpos a teteje.
2. munkahely
Ez nem volt igazi munkahelyem, mert csak 1 próbahetet voltam. Főnök is meglássa én hogy dolgozok, és én is meglássam milyen náluk dolgozni. Kb 40 kamionja volt a cégnek, ponyvásak. Csak hát öreg autók... Azaz korongosak. Nem véletlenül. Dobáld a korongot. 24Ft/km díjért :D Na megköszöntem a lehetőséget és elbúcsúztunk.
3. munkahely
Mozgópadlós és billencs pótkocsit kellett húzni. A pénzzel semmi gond nem volt, de kiszámíthatatlan volt a hazajövetel. 1-2-3-4 hét, de előre sosem tudtad. Volt olyan, hogy már jöttem haza, beléptem magyarba, akkor szóltak, hogy mégse jövök haza. Kollégával pótot cserélek, én megyek vissza olaszba. A lényeg nem is ez, hanem, hogy nem engedtek vissza a telephelyre Bp mellé a kamionnal, csak ritkán. Mindig az osztrák vagy szlovén határon kellett hagyni. Volt erre a célra céges furgon, haza jönni, de sokszor elvitték a szerelők, olyankor stoppolni kellett haza. De ha ott is volt, megérkeztél mondjuk pénteken, be kellett várnod a kollégát szombat délutánig és úgy együtt jönni haza. De hétfő hajnalban már megint kellett menni.
4. munkahely
Kb 100 autója volt a cégnek (nyerges, 12t, 7,5t, furgon)
Hol ponyvás, hol dobozos pótot húztam. Már rögtön első fuvar után kimutatták a foguk fehérjét. Kiküldtek Brassó mellé, visszajöttem, újra kiküldtek (szintén Brassó mellé, de másik céghez). Mondták hétvégére haza is érek. Kiértem, kiderült a kinti cég nem dolgozik aznap, így buktam a dolgot, kint ragadtam hétvégére. Ezzel semmi gond nem is volt. Kedd kora reggel értem vissza Gyöngyösre (ott volt a lerakó), gondoltam beugrok a Tescoba kajáért. Összesen 30 percet voltam bent. Addigra 10 nem fogadott hívás a telefonomon. Irodista kiscsaj volt az. Hívom vissza, ordibál a telefonban, hogy mit képzelek én, hogy megállok kaját venni, takarodjak azonnal a lerakóra... 10 perccel később oda érek a lerakóra, kérdem ilyen sürgős volt? Azt mondják nem, még várakoznom is kell. :D
Köv. fuvar: Nyergesre vettek fel eredetileg, de hiány volt a kisebb autókon, el kellett mennem franciába egy fuvar erejéig egy 7,5-essel. Indulás előtt 1 órával szóltak, hogy nem nyergessel kell menni. Nekem nem volt szivargyújtós hűtőm, mivel nyergesekben ugye van, de a kisautókban nincs, de azzal még nem jártam és nem is arra vettek fel. Nyár is volt... Mondom akkor kifelé menet megállok veszek konzerveket. Aha... Már csörgött a telefon, hogy mit képzelek én... Köv. fuvarnál már közölték, hogy ha kifelé menet megállok kaját venni, az az állásomba kerül.
Darabig még dolgoztam náluk, mert összességében a pénz az viszont nem volt rossz. De a munkamorál az.... Időben sosem tudtak szólni. Volt olyan, kedd este megjöttem lengyelből, diszpécser írja az sms-t este 10-kor, hogy holnap reggel is meló. Írok vissza, hogy mennyi időre készüljek stb... De ő csak arra reagál vissza, hogy másik kamionnal kell menni, ebből pakoljak ki. Reggel várom hívjanak mikorra menjek be, semmi hívás. Délelőtt 11-kor már én hívom őket. Másik diszpécser vette fel. Kérdeztem mikorra menjek be, meg hova kell menni majd, mennyi időre stb? Reakció: "Azt mondták neked, hogy menned kell? Nem is vagy beírva. Utána nézek és visszahívlak." Elfelejtett visszahívni :D Délután 2-kor újra hívom őket, hogy akkor mivan... Mondják nem kell menni, legyek nyugodtan. Délután 4-kor csörög a telefon, este 8-ra gyere be, irány Párizs, 5 lerakó. Este 7-kor hívnak vissza, menjek 8-ra, de mégse Párizs lesz, hanem Amszterdam, onnan meg jövök hazafelé vissza majd. Bemegyek, kiderült telepen még meg is kell rakodni (nekem kellett békázni és nem volt választás). Nézem a CMR-t, hollandnak holland, de nem is Amszterdam, hanem Venlo. Kimentem, rakodok le Venloban, úgy volt onnan hazafelé jövök, hát nem, irány Anglia :D
Céges telefon volt, de nem sofőrnek járt, hanem autóhoz volt. Töltő viszont már nem volt. Ha lemerült a céges teló és az én telóm töltője nem volt jó hozzá, akkor a saját telefonom kellett munkára használni.
Mint mondtam mindezektől függetlenül a pénz nem volt rossz, de 1x jogtalanul szó nélkül vontak le 34 000Ft-ot. Ugyanis minden fuvar után a telephelyen a sofőrnek egy sima kerti slaggal le kellett mosnia a kamiont (mosóba nem engedtek). Karácsony előtt Angliából jöttem meg, de már nem bírtam Fóton aznap este lerakodni. Másnap a belföldes vitte el lerakodni. Leraktam rakodtan a kamiont a telepen, le is mostam, belül is kitakarítottam. Viszont másnap a belföldes ugye elvitte... Koszosan letette. Januárban nézem a fizum, gyanúsan kevesebb. Kiderült 34 000Ft-ot szó nélkül levontak koszos autóra. Utána meg mindenki egymásra mutogatott az irodában, hogy ez felelős ezért, az felelős stb, végül vissza se kaptam a pénzt.
Utolsó fuvaromnál meg este 6-kor telefonáltak, hogy még aznap este éjfélre menjek be (70km-re volt tőlem a cég) és menni kell németbe és hollandba. Ezt megcsináltam még, de utána fel is mondtam.
Én irigylem azokat az embereket akik előző hozzászólásokban azt írták, hogy megmondták nem rakodnak meg stb :D Itt a legutóbbi cégnél nekem konkrétan azt mondta a diszpécser, hogy "ha én azt mondom neked, hogy 5x menj körbe a körforgalomban, akkor 5x mész körbe" :D
Úgy hogy én abbahagytam az egész kamionozást inkább és jelenleg saját vállalkozásban dolgozok teljesen más területen. Anyagilag is jó életem van, munkában sem szakadok meg. Maga a kamion és a csavargás az ami hiányzik, de ennyi. A többi nem.
De még pár konkrét tapasztalat:
Elhúzódik a rakodás, és a főnök ki van akadva miért nem haladsz. De arról nem a sofőr tehet, hogy ha megvárakoztatnak vagy éppen 4 órás a rakodás, mert nincs kész az áru. Meg amikor azzal jön a főnök, hogy ő számítógépen kiszámolta, hogy 70km/h átlaggal X idő alatt hány km-t kéne megtennem. Csak hogy a számítógép nem egyenlő a valósággal. Párizs környéke mond valamit? Vagy Frankfurt repülőtér környéke? Olyan stauk szoktak lenni...
De még egy konkrét példa: hibás tachográf. Sokszor pihenőidő közben fogta magát a tachográf és átrakta kalapácsra, vagy éppen kidobta a kártyát stb... Másik sofőrnek az ő kártyájával szintén ugyanezt csinálta. Erre mit mond a főnök? Tuti a kártyával van gond, nem a tachográffal. Elakart küldeni új sofőrkártyát csináltatni. :D Megkérdeztem egy szakembert, ő is azt mondta itt tachográf gond van. Még így se akarta a főnök elhinni. Végül ő vette fel a kapcsolatot egy szakemberrel, így már végül elhitte. Ettől függetlenül persze a tachográfot nem csináltatta meg :D Úgy kellett volna tovább járni a kocsival. Mondtam felejtős :D
hát ha rám céloztál esetleg, akkor azt hozzátenném hogy Waberersről volt szó, ahol lasszóval fogdossák az embereket és ilyen apróság miatt nem akarnak elveszteni egy sofőrt, de egy másik cégnél meg olyan volt hogy ha 1x is mondtam volna hogy én nem pakolom le akkor biztos vagyok benne hogy kirúgnak, de lehet ott a helyszínen kibsznak az út szélére, igaz ez ilyen 50 autós "kis"cég volt, és gyökér szlovák irányítás volt. 40 percenként jelentést kellett írni mindenről, ha 5 órán át pakoltak le akkor is minden 40 percben "még mindig pakolnak...", és a fedélzeti gépen mindig be kellett állítani az állapotot, ha nem már jött is az üzenet hogy TRANSICS ?! :D
Ezt addig tehetik meg a sofőrök amíg emberhiány van, ha jön egy újabb válság és majd a munkakereslet lesz több mint a munkakínálat xar világ lesz :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!