Miért váltogatják a repülőtereken a landolás/indulás irányát?
- Elsődlegesen szélirány
- Másodlagosan honnan érkezik, vagy merre várakozik
- Esetleg a leszállást segítő rendszer (pl. ILS) melyik végére van téve a pályának
Nagyon nagy mertekben függ a torony, vagyis a legiiranyitok döntesetöl (igazabol ök utasitjak a pilotat).
Az ö döntesük pedig az elöttem valaszolok adatai alapjan keletkezik, figyelembe veve a forgalmat is, amikor több gep egyszerre var landolasi engedelyre.
Ha nagyobb szél van, akkor a szélirány dönti el, hogy merről érkeznek és indulnak.
Ha szélcsend van, akkor a helyi sajátosságokat veszik figyelembe (pl. Budapesten a 31-es, azaz északnyugati irányokat használják, hogy a leszálló gépek hangja ne zavarja a városlakókat, különösen éjjel).
Ahol több különböző irányú (pl. egymásra merőleges) pálya van, ott pl. a célreptér helye is számíthat.
Fel nem foghatom, miért van minden válasz lepontozva.
A döntéshozó az a gépen, aki repüli. A torony utasítását felülbírálhatja (persze meghatározott kereteken belül).
De nem ez a lényeg.
A fel- és leszállás széllel szemben történik. Minden repülőtér elsődleges futópályája az uralkodó széljáráshoz van igazítva.
Nálunk ez 310 fok, innen jön a pálya megjelölése is (31-es).
Ha éppen ellenkező irányból fúj a szél, akkor a leszállás is ellenkező irányból történik.
Persze az alapképletet sok dolog felülírja.
Pl. a szél nem tudja, hogy csak 310 fokos lehet, vagy 130 fokos. Fúj is össze-vissza.
Írod az elhasználódást. Na annak semmi jelentősége sincs ebből a szempontból.
Ha az A és a B futópálya egyike használhatatlanná válik, akkor kizárják a forgalomból, amíg meg nem javítják.
A bal és jobb használata a pillanatnyi forgalomtól függ.
Katasztrófafilmekben lehet olyant hallani, hogy a pilóta egyenes bevezetést kér. Itt arról van szó, hogy elvileg kellene egy iskolakört repülni a biztonság kedvéért.
Az egyenes bevezetés ennek mellőzését jelenti.
Ha nagyon nagy a baj, akkor nincs lehetőség az optimális irányból érkezni, bármerről is fúj.
Ilyenkor a földi irányításnak az a dolga, hogy mindent eltakarítsanak a bajban lévő gép útjából.
Budapest esetében él egy rendelet, mely a sok lakossági panasz miatt született, s megtiltja a város felőli leszállást. De mint írtam, a döntés azé, aki repüli a gépet.
Sokszor felül is bírálják.
Nem vagyok repülős szakember, ha butaságot írok, akkor bocs, ezt hallom, olvasom olyanoktól akik értenek hozzá:
A taxizás (földön gurulás) költséges mulatság, s Vecsés irányából hosszabb a taxiút az állóhelyekig. Ezért nem onnan száll le sok gép.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!