Kedden utazunk a párommal Londonba. Még soha nem utaztunk repülővel. Debreceni repülőtérről indulunk. Segítséget kérnénk abba hogy mit hogyan kell, csekkolni, mennyivel kell hamarabb kell ott lenni stb? Kérem mellőzük a rosszindulatú megjegyzéseket.
Igen, elég a telefonon, de nem árt, ha mindkettőtök telefonján meg van a másiké is, mert egy telefonnal bármi történhet, lemerülhet, összetörhet, elhagyhatod, ellophatják. Az sem irreális óvatosság, ha a biztonság kedvéért kinyomtatjátok, ne ezen múljon.
Főleg, ha először repültök épp elég újdonság lesz (minden menet közben), ne kelljen még azzal is külön időt töltenetek, hogy a telefonban elő kell keresni, mi is a kód, jajj rosszul ütötted be.
Kinyomtatod, ott van papíron, beteszed az útlevélbe, együtt tartod őket, nincs vele gond.
Nem árt, ha van nálatok egy toll is, amikor kiírják hogy melyik kapuhoz kell menni, ráírod a beszálló kártyára, így nem fogod elfelejteni - bár van több képernyő is, amin meg lehet nézni, de megint csak egyszerűbb, ha leírjátok egy papírra és kéznél van bármikor.
Ahogy #7-es is írta, nincs külön jegy, a beszálló kártya maga a jegy.
A foglalási azonosítód lényegében a jegyed száma és csak ez számít. Igazából a QR kód a fontos belőle, azt scannelik mindenhol, ami a foglalási azonosítódat kódolja.
Ehhez az azonosítóhoz tartozva tárolják a neved, járat számodat, ülőhelyedet, igénybe vett szolgáltatásokat, pl. azt is, hogy mennyi és mekkora csomagot vihetsz magaddal a gépre.
Arra mindenképp fontos figyelni, hogy a jegyedhez mennyi és milyen poggyász tartozik és betartani az ezekre vonatkozó szabályokat.
Nagyon sok mindent befolyásolhat, hogy a reptéri személyzet épp milyen hangulatban van. Ha nagyon unatkoznak, kapkodnak, kipihentek, fáradtak, rossz vagy épp jó napjuk van, nagyon más irányba befolyásolhatja, hogy mennyire állnak le szőrözni apróságokon, mennyire kötnek bele mindenbe, vagy épp mennyire nagyvonalúak, rugalmasak, jó fejek.
Debrecen kisebb méretű és forgalmú reptér, eleve kisebb forgalomhoz szokott személyzettel. Ez akár nagyobb rugalmasságot is jelenthet, de akár több szigort is - viszont azt se felejtsd el, hogy visszafelé is jönni fogtok. Luton viszont egy nagyon nagy forgalmú reptér, hatalmas embertömeggel és ahhoz szokott személyzettel - ami jót és rosszat egyaránt jelenthet. Készüljetek arra, hogy meg tudtok felelni a szabályoknak, akkor nem érhet kellemetlen meglepetés.
A hagyományos nagy légitársaságok általában rugalmasabbak ebben (bár velem már ők is volt, hogy akadékoskodtak), a fapadosok kimondottan szeretnek szívózni rajta, hogy megfelelő-e a poggyászod, vagy be tudnak hajtani érte egy kis felárat, ami drágább utólag fizetve, mint ha megvetted a jeggyel együtt.
Debrecen úgy tudom, fapados reptér, úgyhogy gondolom WizzAirrel utaztok (van ott más is?). Nézzétek meg a poggyász szabályzatot, meg hogy milyen poggyászt foglaltatok.
A kis kézipoggyász WizzAirnél 40 x 30 x 20 cm max 10kg díjmentesen felvihető a fedélzetre, ez alapból jár minden jegyhez, ezért nem kell külön fizetni. (Ha nem WizzAirrel utaztok, akkor a méretek bármelyik irányba eltérhetnek és akár a súlyhatár is lehet más. Van ahol pl. csak 7kg-ot engednek.)
A kis kézipoggyásznak el kell férnie a lábadnál az előtted levő ülés alatt, nem teheted a fej feletti poggyász tartóba - ha extra lábhelyes ülést foglaltál, ami általában a vészkijáratoknál van, akkor ott nem lehet a lábadnál a kézipoggyász, ilyenkor kivételesen a fej feletti tárolóba teszik őket.
Semmi esetre se érd be azzal, hogy a táskádra esetleg ráírták, hogy kabin méret, ellenőrizd le, hogy megfelel-e a mérete, mert a legtöbb kabin méretű táskát nem erre a méretre gyártják - lásd később a fedélzeti kézipoggyász címszó alatt.
Mostanában sem a WizzAir, sem a Ryanair nem szokott annyit szívózni, mint régebben. Ha nem feltűnően nagyobb a csomagod már ránézésre is és nem azt látják rajtad, hogy megszakadsz, amikor meg kell emelned, akkor nem nagyon méregetik a csomagokat.
Gurulós bőröndöket inkább szoktak mérni, mert ott könnyebben előfordul, hogy a bőrönd merev fala, kerekek, fogantyúk miatt kilóg a keretből, vagy túlsúlyos (némelyik gurulós bőrönd 3-5 kg üresen), ezért lehet rá felárat számítani. Láttam már olyan utast, aki a reptéren állt neki letörni a kerekeket, fogantyúkat a bőröndről, mert olcsóbb volt új bőröndöt venni, mint kifizetni a felárat. Az meg szinte mindennapos, hogy emberek a beszállítási sorban állnak neki átpakolni a bőröndöt, hogy beleférjenek a mérőkeretbe.
A szabály az, hogy nem lehet erőltetni, nem gyömöszölheted bele, egyszerű mozdulattal bele kell férnie. Ha rugalmas falú a táskád és egy kicsit pofozgatni kell, hogy a benne levő dolgok olyan formájúra álljanak be, ami a keretbe befér, az nem gond, de ha eleve nagyobb a bőröndöd, akkor nem préselheted bele a keretbe.
Ha egy puhább falú hátizsákba pakolsz, akkor a táska lehet akármekkora méretű, csak bele tudd tenni a benne levő dolgokkal a keretbe.
Súly méréssel már jó régóta nem találkoztam a beszállításnál, de azért érdemes figyelni rá, hogy ne nagyon legyen több a táska teljes súlya, mint a megengedett. Érdemes felkészülni rá lélekben, hogy ha netán azt mondják, hogy túlsúlyos, akkor néhány pólót, inget, pulcsit, akármit magadra tudj kapni, mert ha rajtad van, akkor a ruhád része, nem poggyász, így a táskád könnyebbé válhat. Pulcsit, kabátot eleve érdemes felvenni, derekadra kötni, hogy ne a táskában legyen, annak méretén és súlyán is spórolva.
Fontos, hogy ha csak az alap kézipoggyásszal utaztok, akkor ebbe mindennek bele kell férnie. Ha csak egy kis retiküll, övtáska, vagy fényképezőgép lóg a nyakadban, az már külön kézipoggyásznak minősül, ha nem tudod betenni a táskádba, vagy a ruházatod zsebeibe (pulcsi, kabát zsebeit is bele értve), akkor felárat fizettethetnek érte.
Előfordulhat, hogy egy kisebb telefon tokból, esetleg picike retiküllből nem csinálnak még ügyet, az is lehet, hogy pulcsi/kabát alatt akár egy nagyobb övtáskát/retiküllt sem vesznek észre, vagy nem foglalkoznak vele, de hivatalosan megtehetik és van, hogy meg is teszik.
A nagyobb fedélzeti poggyász WizzAirnél 55 x 40 x 23 cm max 10kg már feláras extra a fapadosoknál, míg hagyományos légitársaságoknál ez szokott a normál, ingyenes kézipoggyász méret lenni. (Ha nem WizzAirrel utaztok, akkor a méretek bármelyik irányba eltérhetnek kisebb nagyobb méretben és akár a súlyhatár is lehet más. Van ahol pl. csak 7kg-ot engednek.)
A nagyobb fedélzeti kézipoggyászt a fej feletti csomag tárolókba teszik, ebbe mindenképp bele kell férnie. Ha nem fér be, akkor átminősítik feladott poggyásszá és átteszik a gép gyomrába, feladott poggyászként kapod meg.
A legtöbb kabin méretű táskát ekkorára (sőt, mivel a nemzetközi szabvány minden irányba pár centivel ennél is nagyobb, ezért előfordulhat, hogy még nagyobbra) gyártják. Mindenképp fontos ellenőrizni, hogy a táskád mérete megfelel-e a légitársaság előírásainak.
A fedélzeti poggyászt akkor viheted magaddal a fedélzetre, ha elsőbbségi beszállást váltasz a jegyed mellé. Korábban volt olyan lehetőség, hogy eldöntheted, hogy a gépre viszed magaddal kézipoggyászkánt (ilyenkor a kézipoggyász biztonsági szabályok vonatkoznak rá), vagy még a biztonsági átvilágítás előtt ingyen feladhattad a check-in pultnál (ekkor a feladott poggyászra érvényes biztonsági szabályoknak kellett megfelelnie, mivel nem viszed át a biztonsági ellenőrzésen). Úgy tudom, ez a választási lehetőség már megszűnt, így nem adhatod fel, csak kézipoggyászként viheted magaddal a gépre.
Viszont megmaradt az a lehetőség a légitársaságok számára, hogy ha túl sok a fedélzeten a kézipoggyász, bármikor mondhatják, hogy többet nem lehet felvinni ezekből a nagyobbakból, hanem a beszálláskor tesznek rá egy csomag azonosító címkét, aminek a matricáját odaadják neked (általában az útlevélre ragasztják) és elveszik tőled a bőröndöt, felteszik a gép gyomrába, viszont ennek ilyenkor semmi díja nincsen. Macerával viszont járni fog, mert feladott poggyászként kapod majd meg érkezéskor, vagyis külön sorba kell érte állnod és várnod kell rá a poggyászkiadónál - és ugyanazoknak a veszélyeknek is ki van téve, mint a többi feladott poggyász is. Emiatt nagyon fontos ilyenkor az értékeket, törékeny dolgokat kivenni a feladottá átminősülő kézipoggyászból - lásd a feladott poggyászoknál írtak.
Ahogy már írták, ha csak kézi poggyászod van (mindegy, hogy csak az ingyenes kisebb, vagy elsőbbségi beszállással egy nagyobb is), akkor nem kell a check-in pulthoz mennetek. A reptérre érkezve mehettek rögtön a biztonsági ellenőrzéshez, aztán a beszállító kapuhoz és fel a gépre.
A kézipoggyász tartalmára minden biztonság szabályozás vonatkozik, ami rád is, amikor átmész az ellenőrzésen. Erről majd egy külön válaszban írok inkább. A hivatalos tájékoztatás ez - a Debreceni reptér oldala nem túl informatív, de a biztonsági szabályok nemzetköziek, mindenhol ugyanaz érvényes.
Ha van feladott poggyász is, akkor előbb megkeresitek a járatotoknak megfelelő poggyász feladó/check-in pultot. Amikor sorra kerültök, megmutatod a beszálló kártyát és az útlevelet, felteszed a mérő pultra a feladós poggyászt, megmérik, ha túlsúlyos, akkor kifizettetik a felárat érte. Ha megfelel a súlya (vagy kifizetted a felárat), akkor kap egy poggyász azonosító címkét, aminek egy darabját a beszálló kártyádra/útleveledre ragasztják, hogy nálad is legyen egy azonosító példány belőle és futószalagon elviszik. Ez után mehetsz a biztonsági ellenőrzésre a kézipoggyászoddal, majd beszállni a gépbe.
Viszont mivel a poggyász feladásnál van a pultban mérleg, előfordulhat, hogy itt mindjárt leméretik veled a kézipoggyászt is, hogy megfelel-e a szabályoknak. Úgyhogy ha van feladós poggyászod, akkor érdemes már úgy készülni a poggyász feladásra, hogy a kézipoggyászod is ellenőrzésre készen álljon, nem csak a feladós.
A feladott poggyász WizzAirnél 149 x 119 x 171 cm méretű és a megváltott jegyedtől függően 10, 20, 26 vagy 32 kg lehet. Érdemes biztosra menni és nem kicentizni, mert ha csak 1-2 kg több a táska a reptéren akár a mérlegek közti pontossági eltérések miatt, akár azért, mert pl. esőben vitted megszívta magát vízzel, ha átléped az előre kifizetett súlyhatárt, akkor felárat kell fizetni érte.
Ha viszont a check-in pultnál döntesz úgy, hogy mégis feladod a fedélzeti kézipoggyászodat, vagy egyel több bőrönddel mész oda, mint amennyire jegyet vettél, akkor nagyon súlyos felárat kell fizetned a plussz bőröndért (az aktuális reptéri díjazást nem ismerem, de nekem volt olyan, hogy többet akartak kérni a plussz bőröndért, mint a teljes repjegyem ára volt, így inkább nem utaztam el - ugyanis egyszer fizettetni akartak a plusz egy bőröndért, aztán annak a bőröndnek a súlya után kilónként is).
A feladott poggyász előnye biztonsági szempontból, hogy míg a kézipoggyászban nem lehet sok folyadék, kés, egyebek, addig a feladottba nyugodtan tehetsz ilyeneket. Szinte bármit, nagyon kevés kivétellel. Ilyenek pl. a gyúlékony, tűzveszélyes anyagok. Ezek közé tartozik minden akkumulátor is, ezért elektromos fogkefe, fényképezőgép, kamera és minden más akkumulátor a kézi poggyászba kell, hogy kerüljön, ha nem kivehető az akkumulátor, akkor az egész eszköz. Elektromos rollert, gördeszkát, általában egyáltalán nem lehet repülőn szállítani.
A feladott poggyász hátránya, hogy amikor a reptérre érkezel, elsőként adod ki a kezedből, aztán miután megérkeztek és leszálltok a gépről, utolsó lépésként kapjátok vissza. Ez időben is tovább tart, mert még várnotok kell rá, hogy kipakolják a gépből, megérkezzen, megtaláld a futószalagon, esetleg reklamálj miatta, ha valami történt vele.
A feladás és visszakapás között tőletek függetlenül utazik a feladott poggyász két reptér csomag továbbító futószalagjain, rakodó munkások pakolásszák szalagról kocsira, kocsiról repülőbe, repülőből kocsira, kocsiról futószalagra. Eközben nem tudni, hogy mi minden történik vele, ki hogyan bánik vele. Valószínűleg dobálni, ütni vágni, egymásra halmozni fogják őket, akár lophatnak is belőle és az állandó nagy kérdés, hogy vajon előbb összetörnek-e benne az értékek, mint ellopnák őket.
Éppen ezért értékes és/vagy törékeny dolgokat (pénz, ékszer, elektronikai eszköz, napszemüveg, drága parfüm, smink holmik, stb) kimondottan nem ajánlott bele tenni. Ha folyadékot teszel bele, akkor érdemes nagyon alaposan védeni, hogy minél kevésbé sérüljön az ütések, dobálás, terhelés hatására, mert ha eltörik, akkor jó eséllyel eláztatja minden ruhádat, amik közé betetted - és akár a táskát is.
A feladott poggyászok másik veszélye, hogy el tud keveredni. Elvben elég komoly csomag továbbító rendszerek dolgoznak rajta, hogy a csomagod is oda jusson, ahova te utazol. Ha nem átszállással utaztok, általában nem szokott gond lenni, mert rögtön arra a gépre teszik a csomagokat, ahova mentek. A komolyabb problémák általában inkább átszállásoknál fordulnak elő. De azért nem lehetetlen, hogy közvetlen útnál is elkeveredhessen a feladott poggyász. Ha pont lemarad a gépről, vagy másik gépre kerül véletlenül, akkor akár csak napokkal később kapod vissza. Emiatt érdemes feladott poggyásszal utazás esetén is tenni a kézipoggyászba legalább 1-2 váltás ruhát, fehérneműt, zoknit, meg a fontosabb gyógyszereket, hogy ne maradjatok teljesen ruhák nélkül, legalább pár napot át tudjatok vészelni, mire megjön a feladott poggyász. (Ilyenkor persze kártérítést fizet a légitársaság, de azért ruhák nélkül macerásabb a nyaralás, ha mindenből újat vesztek, akkor az költséges (és nem biztos, hogy mindent fedez a kártérítés), ráadásul az újonnan vett cuccokat haza is kell hozni, így a súly határokkal lesztek visszafelé gondban.
És még ha időben megérkezik a feladott poggyászotok, akkor is fenn áll a veszélye, hogy elloptak belőle valamit, vagy a dobálás miatt akár csak maga a bőrönd megsérült. Ezt fontos rögtön a kézhezvételkor ellenőrizni és rögtön panaszt tenni, hogy elinduljon a kártérítési eljárás.
Én még akkor repültem Debrecenből Lutonba amikor Anglia Eu tag volt így nem kellett útlevéllel sz@rakodni. Egyébként a Luton egy ritka tróger reptér, nem véletlenül a Wizz egyik bázisa és hát a Debrecenhez hasonló Kelet-Európai városok reptereiről hordja nagyrészt a vendégmunkásokat be Angliába.
Lehet, hogy már változott Luton, de akkor mikor ott voltam simán lépcsőn kellet leszállni a gépről ahogy Debrecenben is, nem volt sehol átjáró híd a terminálba. Maga a terminál is elég gagyi persze sokkal nagyobb mint a Debreceni. Onnan kijutva a kijáratnál, ha jól emlékszek automatából lehetett venni jegyet a buszra ami elvisz a Luton vasútállomásig, vagyis az nem is vasútállomás csak egy vasúti megállóhely. A vasút meg bevisz Londonba. A vonatjegyet is automatából vettem, mivel Angliába több vasúttársaság van egyáltalán nem mindegy melyik vonatra szállsz fel, én pl. totál más vonatra szálltam fel mint amire a jegyem szólt, de ugyanúgy bement Londonba és szerencsére nem volt ellenőrzés meg semmi. A St Pancras állomáson szálltam le, na az már állomás, egyébként Londonban minden nagy vasút állomás hihetetlenül király, érdemes megnézni. Ami viszont durva Londonban, hogy már akkor tele volt román nyelvű reklámokkal a metró, szinte mindenütt lengyelekkel, románokkal, meg magyarokkal lehet össszefutni, no meg a sok pakisztáni, indiai és a hihetetlen mennyiségű arab és néger amivel tele a város, angol már csak mutatóban ha akad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!