Miért nem születnek újabb ünnepek?
Születnek. A kérdés inkább az, hogy miért nem népszerűek.
Logikus: egy akár vallási, akár mezőgazdasági munkákhoz, akár az emberi élethez kapcsolható, megszokott, hagyományos ünnep közelebb áll az emberekhez, mint egy új, semmitmondó ünnep.
Gondoljunk csak a zsidókra, meg az indiaiakra, akik több ezer éve ünneplik ugyanazokat a fő ünnepeket. A pészah például van vagy 3500 éves. A holi szintén van vagy annyi. Ami későbbi, az amúgy is kisebb ünnep.
Az ünnepek általában pogány eredetűek. A keresztényeknek nem voltak saját ünnepeik. A rómaiak vették át az ünnepeket, csak átnevezték és keresztény tartalmat adtak nekik. A kereszténység előtt egyébként rengeteg ünnep volt, csak gondolom a pogány hagyományokat visszaszorították.
Aztán ott vannak a győzelmi ünnepek, de ezeket sem régóta tartjuk. A március 15 szerintem a legrégebbi. Aztán ott van a nők napja, meg a fák meg mindenféle más dolgok napjai, ezekből rengeteg van és lesznek újak is folyamatosan.
#6.
A legfőbb keresztény ünnepek zsidó származásúak. A pészah és a sávuót a kereszténységben húsvétként és pünkösdként él tovább. Az Újszövetség zsidó környezetben alakult ki, nyilván ezeken a jeles napokon történtek más jeles események is. Elmondanád miért vették volna át a korai zsidókeresztények a rómaiaktól az ünnepeiket, ha üldözték őket a rómaiak? Gyakorlati probléma, hogy ezek az ünnepek azért mozognak, mert a zsidó naptár nem csak a Nap, hanem a Hold fázisait is figyelembe veszi, ez alapján húsvét mindig a pészah (tavaszi nap-éjegyenlőséget követő első holdtölte) utáni vasárnap. A pünkösd pedig az azt követő 50. nap, ahogy a sávuótnál is. Az első nem zsidó alapokon nyugvó ünnep a vízkereszt volt, amit egyiptomi ókeresztények, pontosabban gnosztikus, misztériumokban hívő őskeresztények (Bazilidész követői) ünnepeltek először, majd a főáramú őskeresztények is ünnepelni kezdték. Szintén miért vették volna át a rómaiaktól, akik üldözték őket, és a föld alatt kellett gyakorolniuk a vallásukat. Ami különösen érdekes, hogy amúgy nem is volt római ünnep húsvétkor, meg pünkösdkor, meg vízkeresztkor, szóval gyakorlati okokból sem lehetett volna átvenni. XD A karácsony sokkal, de sokkal későbbi ünnep a felsoroltakhoz, vagy akár a mindenszentekhez képest. Ennek a dátumára valójában több javaslat is született, de végül a PERZSA eredetű Mithrász-kultusz nevű misztériumvallás ünnepével egy napra esőt fogadták el, ami sokáig a kereszténység szintén keleti eredetű vetélytársa volt a görög-római vallás felváltásában. Ekkor szintén nem volt római ünnep, hiszen Aurelianus császár pont azért tette erre a dátumra Mithrász ünnepét, mert ekkor sem a perzsák, sem a rómaiak már vagy még nem ünnepeltek. A szaturnália eleve dec. 16-án este kezdődött, és a leghosszabb kiterjedésében is dec. dec. 23-ig tartott (ekkor volt 10 napos, ami a rómaiaknál a legnagyobb fesztiválokra volt jellemző). [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!