Repülögéppel gyorsabban odaérünk az adott helyre, ha a föld forgási irányával ellentétesen repülünk?
Igen. EZért is van, hogy hosszútávó repülöutaknál akár több mint 1 óra eltérés lehet egyik vagy másik irányba.(persze nem csak a föld forgása aszél is sokat számít).
Söt már régóta kisérleteznek olyan repülögépen, ami akár a légkör széléig felrepülne és utánna vissza. Vagy is így km-t sporolna, de gondolom ilyen magasságig iszonyat energia kell eljutni...
nem feltétlenül.
amiket a repülés során ki szoktak használni erre a célra, azok az úgynevezett "jet stream" áramlások, amik valóban nyugatról keletre fújnak, így bennük repülve a repülőgép gyorsabban tud haladni a földhöz képest.
ezek azonban korlátozott zónák, pontosabban csatornák amik nem is "egyenesek" úgyhogy erősen függ a dolog attól, hogy honnan, hova és mikor (mert az erősségük és alakjuk többek között évszakfüggő) akarsz utazni.
Általánosságban nincs válasz.
Attól is függ, hogy választott célállomásod az indulásitól nyugatra, vagy keletre van-e.
5÷600 km, netán még 2÷3000-ért sem érdemes megkerülni a Földet.
Bizonyos területen igen, máshol nem.
A föld légkörének vannak általános állandó áramlásirányai.
Ott tudsz időt nyerni, ahol az állandó áramlások a menetirányoddal egyezőek.
Ennek van köze a föld forgásához, az abból származó Coriolis-erőhöz, a levegő cirkulál az Egyenlítő és a sarkok közt fel- és leszállva, közben meg csavarodik a forgás miatt.
Nemrég voltam Los Angelesben, az odaút valami 16 óra volt... vissza már csak 12.
Inkább a széláramlatok miatt lehet ez, mivel a légkör a bolygóval együtt forog.
"Nemrég voltam Los Angelesben, az odaút valami 16 óra volt... vissza már csak 12."
Ez így van, és ha a légkör nem, vagy lassabban forogna, mint a Föld, akkor pont fordítva lenne, a szél keletről nyugatra fújna, ahogy a Nap jár, de ennél kicsit összetetteb a dolog.
Két Japán oda-vissza utamon másfél óra különbség volt irány szerint.
A jetstream már csak ilyen.
Mivel a légiutaknál nagyon odafigyelnek az üzemanyag-gazdaságosságra, próbálják is az oda-vissza utak pályavezetését a lehetőségek szerint eltolni egymástól, hogy az előnyt minél jobban kihasználják, a hátrányt minél inkább csökkentsék.
Persze ez csak bizonyos határok közt lehetséges, mert a kerülő távja többet ronthat, mint az ellenszél-csökkenés használ.
"-> Mint tudjuk, a Föld nem gömb alakú -lapos-; így semmilyen forgási irány, gravitáció nem hat közbe."
ffffufff, ez már mémnek is fárasztó. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!