Alapszínek, ezt most nem értem hogy van ez?
Additív színkeverésnél: piros, zöld, kék (RGB)
Szubtraktív színkeverésnél: ciánkék, bíbor, sárga (CMY)
Ezeket szokták alapszínnek választani.
Hagyomány szerint viszont a piros, sárga, kék - et nevezik alapszíneknek, de őszintén fogalmam sincs, hogy miért.
Gondolom a festészetben így használták vagy valami ilyesmi lehet.
Szóval igazából valahol mindkettőtöknek igaza van.
Igazából önkényes, mit tekintünk alapszínnek (amíg különböző hullámhosszúságú fényt tartalmaznak), ez egyfajta koordinátarendszer, ami alapján a konkrét színeket komponensek alapján meg lehet határozni. A vörös-kék-zöld hármas azért kézenfekvő, mert ennek a háromnak vannak megfelelő érzékelői az emberi szemnek, a többi színt az agyunk abból hozza létre, hogy a különböző csapsejtek ilyen arányban ingerlődnek a retinán. Vagyis a szemünk valójában nem látja a sárga színt, az érzetet az agyunk hozza létre abból, hogy a vörös és zöld színt érzékelő csapsejtek egyszerre kapnak ingert. Persze ettől függetlenül a sárga szín létezik, rendelhető hozzá konkrétan egy hullámhossz, ezért jelenik meg a szivárványban. Mivel a csapsejtek érzékelési intervalluma átfed, ezért a sárga hullámhosszú fény egyszerre ingerli a vörös és a zöld szín érzékeléséért felelős csapsejteket.
A szemünk ezért additív, azaz összeadódó színkeverést használ, mert fényhullámok konkrét frekvenciája az, ami meghatározza, hogy mely sejtek ingerlődnek. A szubsztraktív, azaz kivonó keverés azért jön képbe, mert a legtöbb tárgy nem rendelkezik saját fénnyel, hanem csak visszaveri azt. A tárgy színét pedig az határozza meg, hogy melyik hullámhosszú fényt nem nyeli el, mert az verődik vissza róla, a többi színt kivonják a rájuk eső fényből. Ezért a keverés éppen fordítva működik, mint a fényhullámok esetén, a színkivonási tulajdonságok adódnak össze, ezért lesz a teljes keverés fekete, mert annál minden színt kivontunk a fényből.
A CMY (türkiz, bíbor, sárga) színkeverést a nyomdászat használja leginkább, ezért is van ez a nyomtatókban. Azért hasznos, mert könnyen származtatható az RGB színkeverésből, így adott monitoron megjelenő (additív) színből könnyen számítható a festékszínek (szubsztraktív) megfelelő aránya. A festészetben inkább az ember színfogalmaihoz közelebb álló vörös-sárga-kék színhármast használják.
A monitoron zöldből és pirosból lesz a sárga.
Ha egy nagyítóval megnézel egy lcd monitort, akkor látni is fogod a zöld-piros pixeleket.
Érteni értem, csak fel nem foghatom :D
Ha zöldet és pirosat a festékes tálkámban összekeverek, abból barna lesz. A monitoron miért látom ezt sárgának?
"Ha zöldet és pirosat a festékes tálkámban összekeverek, abból barna lesz. A monitoron miért látom ezt sárgának?"
Mert a monitor nem "összekeveri" a színeket, hanem különböző hullámhosszú sugárzást állít elő, amit az agyad egy adott színnek érzékel.
Erről egyébként itt egy jó kis demonstráció azoknak akik elég jól beszélnek angolul: https://www.youtube.com/watch?v=UBX2QQHlQ_I&t=659s
A színt a szem érzékelése alapján az agy határozza meg. Mivel ez (röviden szólva) három színérzékelő receptorsejt (csap) segítségével történik, és ezek a rövid (kék), közepes (zöld) és hosszú (vörös) hullámhosszra érzékenyek, ezért klasszikusan ezek az alapszínek.
A színnek három fő tulajdonsága van: árnyalata (hullámhossza), telítettsége (azaz hány százalékban tartalmaz szürkét) és világossága (azaz hány százalékban tartalmaz fehér színt).
Egy másik problémakör, ha egy színt megjeleníteni akarunk. Ekkor a helyzet nagyban függ a megjelenítő eszköz tulajdonságaitól. És itt az a kérdés, hogy az eszköz mi által közvetíti a keverékszint. A papíron a különböző színű apró pontok (amelyeket külön nem érzékel a szem) összhatását az agy másképp dolgozza fel, mint egy energiát sugárzó monitorról, természetes tehát, hogy más a technológia és a keverés ugyanannak a hatásnak az elérése érdekében.
A színek hordozói sokfélék, a hatás feldolgozása is az agyban, ezért van többféle alapszín skála. A hordozó sajátosságai döntik el, miként lehet a legolcsóbban a legtermészetesebb hatást elérni. És akkor még szó se esett a színek fiziológiai hatásáról, ami szintén befolyásolja az előállítási technikát.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!