Élelmiszer-kémia: mi a különbség a hidegen sajtolt és a szűz kókuszolaj között? Illetve előállításuk között?
Annyi egymásnak ellentmondó véleményt olvastam ebben a témában.
Mi az igazság?
"A nemzetközi szóhasználat a szűz és hidegen sajtolt kifejezéseket szinonimaként használja, ám ez nem pontos mivel a tudományos jelentésük mást takar."
Cocos nucifera, Oleum Cocois, kopra
Nos, itt valóban van némi keveredés, amint én ki tudtam szűrni, a szűz mintha csupán azt takarná, hogy nem finomított, nem hidrogénezett, nem szűrt.
A hidegen sajtolt meg a friss (nem szárított) kókuszhúsból mechanikusan sajtolt olajat jelenti.
Szóval nekem úgy tűnik, a két fogalom mást takar az eljárásban és lehet átfedése is.
Mindkettő tisztítható szűréssel,ülepítéssel. A hidegen sajtoltat mechanikus úton,kipréselve állítják elő.
A szűznél több olaj kinyerése érdekében hőkezelés megengedett.
Igen, a hidegen sajtolt és a szűz között vannak átfedések is, DE!
Ahogyan "Cirmoscica, haj" is értelmezte, szerintem is úgy van, hogy az egyik hidegen sajtolt, a másikat lehet hőkezelni.
Az a nagy probléma, hogy rengeteg terméknél - nézzétek meg a keresővel - az szerepel a reklámszövegben (+termékleírásban), hogy hidegen sajtolt, szűz!
A kettő szerintem ellentmond egymásnak a kókuszolaj esetében, tehát vagy hidegen sajtolt, vagy szűz, a kettő együtt nem lehet, de mégis így hirdetik.
Ráadásul az is kiderült a neten keresgélés közben, hogy:
"Which brings us to the term “cold pressed”. Some companies go to great efforts to maintain a temperature below 90 degrees Fahrenheit when pressing the oil. In Europe the term “cold pressed” is regulated and oils cannot exceed that temperature. But in the US, there is no such regulation. Cold pressed could mean anything under 400 degrees…"
Óriási különbség van tehát az európai és az amerikai elvárások között hideg sajtolásra vonatkozóan.
(Európa: 32,2 °C, USA 180 °C alattit tartja hidegen sajtoltnak, legalábbis a cikk azt írja.)
Mi kerül a fogyasztók elé, azt ki tudja - szerintem akik szövegezik a termékek címkéit, nekik sincs fogalmuk az egészről.
Akit még érdekel:
Codex Alimentarius Hungaricus 2-4211.sz.irányelv 3§.
Az az érzésem, hogy a jó nagy durranásnak szánt reklámszöveg érdekében minden jelzőt egybehajítanak.
Aztán itt is a keveredés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!