Egy gepkocsi a celjahoz vezeto ut elso felen 40 km/h allando sebesseggel halad. Mekkora volt a sebessege az ut masik felen, ha az egesz utat 50 km/h atlagsebesseggel tette meg?
összes út / összes idő = átlag sebesség
na most az összes út az állandó és igazából mindegy is hogy mennyi, de a szemléletesség kedvéért mondjuk azt, hogy 1km-es távról van szó
különböző sebességekkel megtett távolság időben azonban eltérő
idő : v=s/t ből s/v=t
ismerjük az út felét (tökmindegy mennyi, arányszám) 0,5 km és az egyik sebességet
innentől az egyenletünk
1/(0,5/40)+(0,5/x)=50
beütöttem a szgépbe : 66,67 km/h
nem tudom van-e jobb megoldás, talán ki is lehet ejteni s-t nem voltam jó sose fizikából
ez tök ugyan az az egyenlet és még csak nincs is a képletre rendezve
van egy tanácsom kérdező, ha nem muszáj levezetni hogy jött ki (ez nem matekóra) akkor ismerkedj a számológéped solver funkciójával
adatok -> egyenlet -> végeredmény > esetleges konklúzió
Legyen
S - a teljes távolság
t - az össz idő
t1 - az első szakasz
t2 - a második szakasz megtételéhez szükséges idő
va = 50 km/h - az átlagsebesség
v1 = 40 km/h - az első szakasz
v2 = ? - a második szakasz sebessége
Az átlagsebesség: Teljes táv/Össz idő
va = S/t
Írjuk fel az időegyenleget
t = t1 + t2
S/va = S/2*v1 + S/2*v2
S-el egyszerűsítve
1/va = 1/2*v1 + 1/2*v2
Mindkét oldalt 2-vel szorozva lesz
(A) 2/va = 1/v1 + 1/v2
ebből az átlagsebességet kifejezve
va = 2*v1*v2(v1 + v2)
ami nem más, mint a két szakasz sebességének harmonikus közepe!
Akár az utóbbi, akár a (A) egyenletből az ismeretlen v2 sebességet kifejezve
v2 = va*v1/(2v1 - va)
Ebbe már csak be kell helyettesíteni, mivel csupa ismert érték szerepel a képletben.
Még valamit érdemes megvizsgálni.
Akkor van csak valós megoldás, ha a jobb oldal nevezője nagyobb mint nulla.
2v1 - va > 0
2v1 > va
ill.
2 > va/v1
vagyis az állagsebesség és az egyik szakasz sebességének hányadosa kisebb kell legyen 2-nél.
Pl. v1 = 20 km/h esetén nem érhető el a va = 50 km/h átlagsebesség.
DeeDee
**********
A 6. válaszolónak:
Tiszteletben tartva a véleményed én ezt másként látom.
Ha jó azonosítottalak, akkor egy fentebbi válaszodban azt írod:
"...ha nem muszáj levezetni hogy jött ki (ez nem matekóra)..."
Naponta fordul elő olyan kérdés, aminek a végén a kérdező megjegyzi, hogy az órán nem értette a magyarázatot.
Ez lehet a tanár, de lehet a diák problémája is.
Akárhogy is van, szerintem nem követek el hibát, ha azt gondolom, matekórán vagyunk, és megpróbálunk egy problémát megoldani, kellő magyarázattal, akár levezetéssel segítve a megértést. Itt van idő, lehet kérdezni, egészen addig, míg nem világos a megoldás.
Lehet az is, hogy a kérdezőt nem érdekli a levezetés, csak a végeredmény, nem érdekli a feladatban rejlő mélyebb összefüggés, ami esetünkben a harmonikus közép.
De ha számára lényegtelen, talán valaki másnak nem az, és ő megjegyzi, majd máshol hasonló feladatot látva hasznosít is.
Mindent összevéve, számomra így kerek a megoldás, s ha úgy érzem, máskor is így fogok eljárni.
DeeDee
**********
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!