Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Egy számítógép az feltudja...

Egy számítógép az feltudja fogni a 4. térdimenziót? Hogyan?

Figyelt kérdés

https://www.youtube.com/watch?v=5xN4DxdiFrs


pl ez az animáció, nem jöhetett volna létre, ha a számítógép nem tudja felfogni, a 4. térdimenziót, de mégis, hogyan? miként lehet ezt leírni egy programnak?


nem vagyok programozó csak laikus érdeklődő



2015. febr. 8. 18:16
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
57%

A számítógép nem tud felfogni semmit, a számítógép nem gondolkozik.


Matematikailag le lehet vezetni a 4D-t, tehát a számítógép remekül tud vele SZÁMOLNI. Gond nélkül ki lehet számoltatni vele, hogy egy 4D kocka élei milyen hosszúak :)

2015. febr. 8. 19:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 Vree ***** válasza:
37%
Te is fel tudod fogni. Tanultál geometriát és Euklidészt, nem? Fogod a 3 dimenziót, és hozzáadsz még egyet. Ha egy pont helyét eddig 3 számmal adtad meg, akkor most 4-gyel fogod. 3 dimenziónak is csak a 2 dimenziós vetületét látod a fél szemeddel és azt próbálod értelmezni; sok gyakorlás következménye, hogy többnyire helyesen. (nem keversz össze egy távoli 3 dimenziós tehenet meg egy kicsike, lapos tehenet, akkor sem, ha a 2D vetülete mindkettőnek ugyanúgy néz ki.) Az, hogy 4 dimenziót képes legyél vizualizálni, csak azon múlik, hogy mennyit néztél ilyen képeket és mennyire értetted meg, hogy az alapvető szabályok (mondjuk hogy néz ki egy egyenesre vetített térbeli test stb.) hogyan működnek.
2015. febr. 8. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
27%

Részben értek egyet. Attól függ, mit értünk "fölfogni" alatt. Nos "valamilyen szinten fölfogni" a 4 dimenziós geometriát gyakorlat kérdése, de vizuálisan nagyon sok gyakorlás után sem lesz olyan számunkra a 4d geometria, mint a 3 dimenziós. Bizonyos törvényszerűségeket azonban föl lehet ismerni és használni, továbbá alapvető kombinatorikus tulajdonságokat illetve szimmetriákat. Erre azonban kicsit nagyképűnek a tartom a fölfogni szót.


Koordináta geometriailag azonban egészen könnyű kezelni, nemhogy a 4d, hanem tetszőleges véges dimenziós euklideszi teret, sőt továbbmegyek, végtelen dimenziós esetet is lehet.

Valójában a 4d kocka éppen egy eléggé könnyen kezelhető objektum. Tetszőleges dimenzióban van kocka és a szimmetria tulajdonságai eléggé egyszerűen leírhatók. Márpedig a szimmetriái (szimmetriacsoportja) meg is határozza a testet (Whythoff konstrukció).


Mélyen egyetértek azzal, hogy a számítógép nem fog föl semmit, csak számol. Messze nem lehetetlen akár a 3 d térre vett vetületeit, akár a metszeteit kiszámíttatni és ábrázolni egy 4d kockának.


Hogy átérezd, hogy ez mennyire nem számítás-intenzív dolog ilyen program már volt a 80-as években. :)


Továbbá, hogy legyen képed a matematika fejlettségéről: az összes szabályos 4 dimenziós test (6-féle van) jó pár évtizede ismert, de az is lehet, hogy már a 19. század végére is ismertek voltak.

2015. febr. 8. 20:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 anonim ***** válasza:
Ha kicsit mélyebben érdekel a dolog, írj nyugodtan üzenetet. ;)
2015. febr. 8. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 Vree ***** válasza:
56%

Amúgy készül egy 4 dimenziós videójáték is :) (tervezett megjelenés: 2015.) Az a neve, hogy "Miegakure".


A játékban a karakter el tudja "forgatni" a tárgyakat a 4. dimenzióban, vagy játszhat a 4 dimenziós dolgok 3 dimenziós metszeteivel.


Nekünk az a szerencsénk, hogy már van egy 4. dimenziónk (az idő), ezért könnyen el tudunk képzelni egy 4. térdimenziót csupán azzal, hogy behelyettesítjük egy 3 dimenziós tárgy időbeli állandó sebességű elmozdulásával. Ezért is vannak ezek videókkal ábrázolva.


Vegyünk egy 4 dimenziós gömböt. Ha egy 3 dimenziós gömb áthaladna egy 2 dimenziós síkon, annak a "lakói" látnának egy pontot, ami megjelenik, egyre nagyobb körré nő, majd (amikor eléri az áthaladási ponton a saját átmérője vonalát) visszazsugorodik ponttá. Hasonlóan egy 4 dimenziós gömb "áthaladása" a mi világunkon is úgy nézne ki (a térdimenziót idődimenzióval behelyettesítve), mint egy egyre növekedő 3 dimenziós gömb, ami aztán visszájára fordul és semmivé zsugorodik.


Az, hogy hogyan "értelmezed" valaminek a kevesebb dimenziós lenyomatát, egy kicsit bonyolultabb. Egy 3 dimenziós gömb 2d vetülete mindig egy kör. Honnan tudjuk, hogy mekkora gömbé? Nem ad semmilyen információt.


De minél "szabálytalanabb" egy test, annál könnyebb a tulajdonságait megállapítani a vetület alapján.

Nem kell hozzá még gyakorlás sem, hogy felismerd, hogy ez a szabálytalan hatszög egy szabályos 3d tárgy vetülete:

[link]

2015. febr. 8. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 Vree ***** válasza:
38%

Amúgy hadd kérjem ki magamnak a számítógépek nevében az ilyen vitalista megjegyzéseket, mint hogy a számítógép nem gondolkodik. :D Ez csak egy fokkal jobb volt osztálytársam beszólásától, hogy az állat nem gondolkozik, az állatnak ösztöne van. Egy számítógépnek meg lehet tanítani, hogy "szeressen"; reprodukálni lehet az olyan jelenségeket, mint a sértődöttség, kinézet/beszédmodor preferencia, stb. Meg is tették, vannak ilyen programok (játékok). Csak éppen nincs sok értelme. Hogy a vitalistáknak betömjük a száját, lehetne faragni egy bábut (robotot) egy szoftverrel, úgy kezelni, mint egy (sérült) gyereket, beültetni iskolai órákra stb. Ilyen módon a "tapasztalatszerzés" módja is azonos lenne az emberével. Ha még elég sokáig élünk, biztos vagyok, hogy meg is fogják tenni (és aztán csöpögő szirupos hálívúdi filmek forrása lehet).


A lényeg az, hogy ha a számítógép ki tudja kalkulálni a 4 dimenziós paramétereket, akkor nem csak felfogja, de az embernél jobban felfogja, hogy micsoda (mert az emberek számolási sebessége (azokat leszámítva, akik matematikára specializálták magukat) jóval korlátosabb).

2015. febr. 8. 21:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
84%

Az a helyzet, hogy a videón lévő kis animációt akár papíron is ki lehet számítani, megrajzolni és rajzfilmként levetíteni. Akkor a papír és a filmszalag is felfogja a 4. dimenziót? :)

Ez csak matematika. Ki lehet számítani, hogy a mozgás során a 4D kocka csúcsai mikor hol vannak, és ezt le lehet vetíteni 3D-be, vagy a képernyő esetén 2D-be.


A felfogás egy más kérdés. Ebben nem értek egyet az egyik korábbi válasszal, mer az ember is nehezen fogja fel a 4D kockát. Értjük, tudjuk, mit jelent, számolni tudunk vele, de nem látjuk semmilyen kockának, nem lehet elképzelni, hiába látjuk a 3D-re vetített alakzatot. Az agy nincs rá felkészülve.

2015. febr. 9. 05:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 Wadmalac ***** válasza:
Ez a Miegakure hatalmas, köszönöm a figyelem-felkeltést. Alig várom, hogy megjelenken.
2015. febr. 9. 08:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:

Megnéztem egyébként a videót. A videón az ún. kettősforgatás eredménye látható. Ez egy olyan geometriai transzformáció (egy "mozgás"), ami háromdimenzióban NEM létezik. :)

Ellenben koordináta geometriailag (vagy mondhatni lineáris algebra szempontjából) nagyon könnyen kezelhető.


Ellenben vizuálisan elképzelni emberi ésszel, csaknem lehetetlen.

Ez a szép a matematikában, hogy mennyire kell hozzá fantázia és hogy hogyan lépheti át az ember a saját korlátait. :)

2015. febr. 9. 10:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:

Jelenleg nem tudjuk, hogy egy program képes-e bármit felfogni. De számolni azt tud vele, sőt, kivetíti neked a sok dimenziós forgó testeket, de ettől nem biztos, hogy okosabb leszel.

Ezekhez a számításokhoz már komoly matematika kell.

2015. febr. 9. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!