A matematika a természettudományok közé számít?
Semmiképp nem sorolnám a készségtárgyak közé! Inkább az lehet, hogy az ismerősödnek nem megy, és savanyú neki a szőlő. Egyszerűbb neki azzal nyugtatni magát, hogy ez csak egy készségtárgy, minthogy beismerje, ő maga sem foglalkozik vele annyit, amennyit kéne.
Viszont nem is természettudományos, csupán a természettudományokban sokszor használnak matematikai összefüggéseket, képleteket.
Az irodalom, na az egy készségtárgy…
Amúgy a matematikaszakok általában a természettudományi karokon vannak egyetemeken. Ráadásul ma a természettudományok elég erősen a matematikára vannak alapozva.
Ha nagyon mélyen elgondolkozunk rajta, akkor talán lehet rokonítani a filozófiával, meg az absztrakt matematikához kell egy kis elborultság; de az a matematika, amit általános és középiskolában tanítanak az mindenképpen a természettudományok közé számít.
Igen, természettudomány.
Készségtárgy a matek? Hát ezt még soha nem hallottam.
A matek besorolása vitatott: szokás a természettudományok közé sorolni, de erről megoszlik a szakemberek véleménye.
Az biztos, hogy nem ún. "készségtárgy". (És az irodalom sem az.) Mindkettőhöz (és más tantárgyakhoz is) szükségesek bizonyos készségek és képességek, ezektől függ, hogy hogyan boldogul valaki velük.
A "tényleges" készségtantárgyak az ének-zene, a rajz, a technika és a testnevelés. Ezeket sokan "lenézik", azaz alacsonyabb rendűnek tartják a többinél, holott ugyanolyan értékesek lehetnek. (Művészek és sportolók pedig biztosan nálam jóval erősebben fogalmaztak volna... :D)
Amennyiben azt értik e készség alatt, hogy a matek komolyabb műveléséhez logikus gondolkodás tartozik, akkor van benne valami.
Az összes ilyen jellegű tanulmány ellenben azt a célt szolgálja, hogy pont azok, akik ilyen készséggel kevésbé rendelkeznek, ne legyenek elmaradva ezen a téren. Akinek van tehetsége a zenéhez, szeret rajzolni, vagy olvasni és esetleg sportolni, az meglehet, a képzés előtt már magasabb színvonalon űzi mindezt, mint a képzés után az aki kissé lenézően áll mindezekhez, pedig neki van rá szüksége a legjobban. A tehetségeseknek segítség lehet a kibontakozáshoz, de az alapokat mindenkinek ajánlatos megismerni.
A matek viszont annyira elvont tud lenni, de mégis annyira kapcsolódik mindenhez, hogy nyugodtam nevezhető tudománynak és ez a lényeg.
Nekünk így tanították egyetemen, és fősulin:
"nem tartozik oda, mivel ez kutatási- leíró módszertan"
Egy kedvenc idézetemet megosztom azért:
"
Reuben Hersh: Mit gondolsz, mióta vannak a számok körülöttünk?
Laura Hersh: Felfoghatóan hosszú idő óta.
R.: Beszéltetek már az iskolában a Nagy Bummról?
L.: Hallottam róla. Úgy 15 milliárd évvel ezelőtt volt. Amikor kialakult a Világegyetem.
R.: Mit gondolsz, a Nagy Bumm ideján is megvoltak már a számok?
L.: Igen, azt hiszem. Csak meg kellett számolni azt, ami keletkezett, tudod?
R.: És előtte? Létezett-e akárcsak egyetlen szám a Nagy Bumm előtt?
L.: Számok az Univerzum előtt?
R.: Mit gondolsz?
L.: Semmi sem lehetett azelőtt, mielőtt valami volt. Mégis, mintha a számok mindig léteztek volna, még ha nem is volt Világegyetem.
R.: Tegyük fel, hogy ... az egyes a harminchét nullával, valahogy világra jött, adj neki bármilyen nevet!
L.: Mit szólnál a „gazillió”-hoz?
R.: Jó. El tudsz képzelni egy gazilliónyit?
L.: Fenét!
R.: Ismersz bárkit is, aki el tudna számolni gazillióig?
L.: Nem ...
...
R.:No és mennyi egy gazillió meg egy gazillió?
L.: Két gazillió. Egyszerű!
R.: Hogy gondolod?
L.: Mert egy valami meg egy valami az két valami. Nincs itt semmi baj!
R.: ... Hogy van ez egy lánymajommal meg egy fiúmajommal?
L.: Te gúnyolódsz! Ez nem matematika, hanem biológia!
R.: Sohasem láttál egy gazilliót vagy valami hozzá hasonlót. Honnan tudod, hogy a gazilliók nem olyanok, mint a majmok?
Reuben Hersh: A matematika élménye Typotex, 2000, xviii. o."
A másik pedig innen van:
Werner Heisenberg: 2. A természet matematikai leírása
"Alapjaiban véve a természet matematikai leírásában való örömmel, anélkül hogy tudtam volna, minden iskolás tudatlanságom mellett is az európai gondolkodás egyik alapeszméjére bukkantam, ti. az elvi kérdésfeltevésnek a gyakorlati cselekvéssel való kapcsolatára. A matematika úgyszólván az a nyelv, amelyen a kérdést feltesszük s a választ megadjuk, maga a válasz azonban a praktikus materiális élet egyik folyamatára vonatkozik, a geometria például a mezőgazdasági terület felmérésére. Ennek az élménynek következményeképpen azután érdeklődésem több iskolaéven át inkább a matematikáé volt, mintsem a természettudományé vagy készülékeimé; s csak a két felső osztályban tolódott el újból a viszony a fizika javára, csodálatosképpen egy darabka modern fizika révén."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!