Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogyan lehet bizonyítani azt,...

2xSü kérdése:

Hogyan lehet bizonyítani azt, hogy egy üreges gömb (gömbhéj) belsejében az eredő gravitációs erő nulla?

Figyelt kérdés

(Lehetőleg integrálok nélkül, középiskolai matematika tudással is érthetően.)

(Még mielőtt valaki a tankönyvhöz irányítana: 34/F vagyok.)


2011. szept. 8. 00:31
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:

Integrálással.

Sajnálom...

2011. szept. 8. 01:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%

Nem tudok az üzenetdobozba rajzolni, tehát képzelj egy kört, és egy B belső pontján átmenő két húrt (A-B-C, A'-B-C'), amelyeknek a körrel való metszéspontjaik az A és C illetve az A' és C' pontok. A BAA' és a BCC' háromszögek hasonlóak, mert az ABA' és a C'BC szög csúcsszög, az AA'C' és a ACC' szög azonos íven nyugvó kerületi szög.

A B pontból az AA' oldalhoz tartozó magasság hossza legyen m, A B pontból az CC' oldalhoz tartozó magasság hossza pedig legyen m'. Legyen az AA' szakasz hossza a, a CC' szakasz hossza pedig c! A háromszögek hasonlósága miatt a/m=c/m'.

Forgassuk meg az ábrát a magasságok egyenese körül a térben! Kapunk két kis gömbsüveget, az egyiknek a tömege a négyzettel, a másiknak a' négyzettel, távolságuk a B ponttól m-mel illetve m'-vel lesz arányos. Az egyik gömbsüveg felületén levő homogén anyag gravitációs ereje a B pontban levő tömegre egyenesen arányos a gömbsüveg felületével, és fordítottan arányos a gömbsüvegnek a B ponttól való távolságával, azaz F~a2/m2, a másiké ellenkező irányú de azonos nagyságú F'~c2/m'2, eredőjük 0. A gömbhéjon levő anyagot így egymásoz közeli húrok elforgatásával keletkező alkotójú kúpokkal egymással nulla eredőt adó gravitációs erejű darabka-párokra lehet osztani, ezért lesz 0 a belsejében levő minden pontja a gravitációs erő.

2011. szept. 8. 07:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
bocs, de ezt tényleg csak határozatlan integrálással tudod megcsinálni, mert végtelen sok húr megy át azon a ponton...
2011. szept. 8. 07:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Hát persze, hogy azzal, de ez a lényeg.

Sajnos, manapság nem tanítják még a határértéket sem, nemhogy a differenciálást és az integrálást. Ha elővenném, szörnyülködnének. Különben is, az volt a feladat, hogy anélkül bizonyítsam be.

2011. szept. 8. 08:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 bongolo ***** válasza:

Nagy Ferenc gondolatmenete nagyon tetszett, nem gondoltam volna, hogy integrál nélkül megválaszolható a kérdés.


Viszont azt hiszem, van vele néhány baj. Lerajzoltam, azzal jobban látszik.

[link]

- A magasságok nem egy egyenesben vannak. Ez valószínű még nem igazán baj.

- A magasságvonalak nem mennek keresztül a gömb középpontján, ezért megforgatás után a kapott gömbsüvegek nem lesznek rajta az eredeti gömbön.

- A magasságvonal nem felezi az AA' (illetve BB') szakaszt, ezért nem egy gömbsüveg lesz, hanem kettő. Pontosabban a két süveg közötti vastag gömbhéj lesz.


De a gondolatmenet tetszetős, úgyhogy megpróbáltam valami hasonlót összehozni. Itt van hozzá egy ábra:

[link]


Nézzük a gömbnek a metszetét. A P pontban keressük a gravitációt. Legyen A és B a kör olyan átmérője, ami átmegy P-n. Az S pont az AP szakasz egy tetszőleges pontja. AP-re merőlegest állítunk S-ben, ez kimetszi a körvonalon a C pontot. A CP egyenes másik metszéspontja a körvonallal a D pont, ezt a pontot rendeljük hozzá C-hez, S-hez pedig D AB-re vett vetületét, T-t.

A CPS valamint DPT háromszögek hasonlóak (mindhárom szögük egyforma: δ, 90°, 90°-δ), a hasonlóság aránya n: ha a CP oldal hossza r, akkor DP hossza n·r. A CS illetve DT magassságok is m illetve n·m hosszúak.


Csináljunk a C pontból egy icipici CC' körívet úgy, hogy a C' pont nagyon közel van C-hez. A C' pont képe a túlsó oldalon D' lesz. Az ábrán ezekhez az ívekhez tartozó dα illetve dβ középponti szögek vannak felrajzolva, ezekkel az ívek hossza R·dα illetve R·dβ lesznek, ahol R a gömb sugara. (Az R-rel való szorzást elfelejthetjük, mert konstans.)


Be kell látni, hogy dβ = n·dα határértékben, vagyis akkor, ha C' egyre jobban közelít C-hez. Valójában azt kell belátnunk, hogy a DD' ív hossza n-szerese a CC' ív hosszának:

Hátha nem tanult a kérdező határértékszámítást, kicsit pongyolán fogok fogalmazni:


Ha C' közelít C-hez, akkor a C'P szakasz hossza közelíteni fog CP-hez (a túloldalon D'P is DP-hez). A köztük lévő icipici szöget nevezhetjük dδ-nak (a túloldalon is pont annyi). Ha már nagyon közel vannak, akkor vehetjük a szakaszok hosszait egyformának, vagyis r-nek (illetve a túloldalon n·r-nek), ezért a köztük levő ívet pedig vehetjük úgy, hogy az r (illetve n·r) sugarú kör íve. Annak a hossza pedig r·dδ illetve a túloldalon n·r·dδ, tehát tényleg az n-szerese.


Most megforgatjuk az icipici keskeny CC' (R·dα hosszú) illetve DD' (R·dβ hosszú) íveket az AB átmérő körül. A keletkező gömbövek felülete 2mπ·R·dα, illetve 2nm·π·R·dβ. Vagyis a D oldalon n²-szerese a C oldalinak.


Nézzük az egyik (C) gömböv gravitációs hatását.

A P-re ható gravitációs erő "függőleges" (SC irányú) komponenseinek eredője nulla lesz, mert minden ponttal szemben van egy másik az övön, viszont a "vízsintes" (SP irányú komponensek összeadódnak. Pl. a C pontban 1/r²-tel arányos erő hat CP irányában, a "vízszintes" komponense 1/r²·cos δ. A cos δ itt most konstans, tehát nyugodtan elhagyhatjuk, az erő arányos lesz 1/r²-tel. A D pont oldalán ugyanígy az jön ki, hogy az erő arányos 1/(nr)²-tel.


A teljes öv hatása pedig arányos lesz a felülettel (szorozva valami kis vastagsággal meg sűrűséggel, de az megint nem számít) és fordítottan arányos ezzel az r² illetbe (n·r)²-tel. Mivel a felületek között n²-szeres volt a különbség, és a sugarak között is, az erők pont egyformák lesznek.


Ugyanezt meg tudjuk csinálni tetszőleges S pontra A-tól P-ig, az ottani gömböv gravitációs ereje pont kiegyenlíti a hozzá rendelt D oldali gömbövét. Ahogy S végigfut A-tól P-ig, úgy T végigfut B-től P-ig, tehát a gömbövek a gömb teljes felszínét le fogják fedni.


Megjegyzés: Az ábrán az Fc illetve Fd erők képlete nem teljes képlet, csak arányosság. A 2π meg a cos δ nyugodtan elhagyható lett volna, ha már pl. az R-et meg sok mást is (sűrűség, vastagság) elhagytam...


Másik megjegyzés: Azt hiszem, kár volt dα-t meg dβ-t bevezetni, elég lett volna dδ is. De most már mindegy, nem rajzolom újra az ábrát...

2011. szept. 8. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
100%

Kedves Bongolo!

Köszönöm az ábrát és a kiigazítást.

A lényeg tehát az, hogy a húrok által alkotott háromszögek hasonlóak, és minden kis darabnak a gömb felszínén megvan a gömb túlsó oldalán az ellendarabja, amely kompenzálja a gravitációs erejét, mert a darabkák területének és a belső ponttól való távolságuk négyzetének a hányadosa azonos.

A kérdező kívánsága szerint integrálás és határérték nélkül kellett levezetnem a megoldást.

Hallgatólagosan feltételeztük, hogy gömbhéjak homogének, az anyaguk sűrűsége csak a gömb középpontjától való távolságuktól függ.

Hogy miért és kik törölték a középiskolai tananyagból a differenciál- és integrálszámítást, és mi róluk a véleményem, az itt off-topic és a rendtartásba ütközik.

2011. szept. 9. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:

Induljunk ki a térből, vegyünk fel három pontot a gömbhéjon úgy, hogy a belső pontból a hozzájuk húzott magasság legyen merőleges a három pont síkjára ... bizonyítsuk a hasonlóságot ... finomítsuk a felosztást!

[link]

2011. szept. 10. 15:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. Tulajdonképpen már az első válasz rávezetett a megfelelő szemléletmódra, a többi meg segített a az „aha!” pillanat megszületésében. Látom azért sokat dolgoztatok a megoldás leírásával, lerajzolásával. Köszönöm a segítséget, az általam felvázolt kérdés megválaszolására áldozott időt és energiát.
2011. szept. 11. 15:50
 9/11 A kérdező kommentje:

Dr. Nagy Ferenc:


Hogy miért nem tanítanak középiskolában differenciálszámítást, integrálást? Szerintem általánosságban nincs rá szükség. Egy gimnazista úgyis továbbtanul, ha meg nem, akkor max. titkárnő lesz belőle. Egy technikus sem gyakran ütközik olyan problémába, ami ilyen szintű matematikát igényelne. Ráadásul rengeteg olyan szakma van, ahol abszolút nincs rá szükség. Én pl. informatikus vagyok, de a tényleges munkám során nincs szükségem nagyobb tudásra, mint amennyit általános iskolában összeszedtem.


Amúgy a megoldás valóban integrálást kíván, ha teljesen egzakt matematikai leírást akarunk adni, de nem kellett egyetlen függvény integrálját sem kiszámítani ahhoz, hogy a megoldás belátható legyen, maximum az integrálás fogalmát kell érteni hozzá. (Ennyire még azért én is vágom a matematikát.)

2011. szept. 11. 15:59
 10/11 anonim ***** válasza:

> Hogy miért nem tanítanak középiskolában differenciálszámítást, integrálást? Szerintem általánosságban nincs rá szükség.

Nincs a fenét! Hiszen a legegyszerűbb fizikai fogalmakat, a sebességet, a gyorsulást differenciálszámítással lehet tisztességesen definiálni, a munkát meg integrálással.

2011. szept. 12. 07:04
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!