Esős időben, esernyővel vasúti vezeték alatt átmenni mennyire veszélyes?
Történt a múltkor, hogy édesanyámmal átmentünk gyalogosan a vasúti vezetékek alatt. Az ő kezében esernyő volt, bár mondtam neki, hogy lehet nem a legjobb párosítás így. Abból a típusból vagyok én is, aki kb. a 0 szintjén van fizikából, mégis arra lett figyelmes, hogy ráz, mégmellé elég fájdalmasan. Én zúgó, tipikus eletromos hangot hallottam, bár ezt lehet csak úgy általában a vezetékek adták ki.
Egyik kérdésem: ez hogyan, mitől lehetséges? A második pedig ami a kérdés címe: le sem merem írni, de lehetett volna csúnyább kimenetele is?
az esernyő téma kamu. Nem rázhatott. a sínre lépni viszont ugyancsak nem javasolt, a biztosítóberendezés sináramköre pedig nem 24 voltos, hanem 72 volton megy, ami azért már tud csípni... (na jó rázni is :D ) Nem vicc. Amennyiben pedig éppen a sínszigetelés környékén mászkál a csóka, könnyen érheti meglepetés... a felső vezeték meg nem játék, hanem életveszélyes móka, bár a cigányok loptak már úgy feszültség alatt lévő felsővezetéket, ráadásul monornál, az ország legforgalmasabb vonalán, nappal, hétköznap. Úgy hogy sem zárlat nem volt sem hulla. a mai napig nem tudják hogy csinálták. Mert amikor leveretik zárlattal az alállomást, akkor az jelez és vannak olyan alállomási berendezések, amik korszerűsítve vannak és gyakorlatilag méterre pontosan jelzik a zárlat helyét. De fekete honfitársainknak még van egy "meglepetés" is miután leveretik zárlattal lopás előtt a védelmet. Mégpedig az hogy a védelem kb. 2 másodperc múlva un. vizsgáló ellenálláson keresztül visszakapcsolja a villanyt... Na most aki ezt nem tudja,az azonnal kampó. Ezt a rendszert azért találták ki hogy a mozdonyok csúcsterhelése esetén ne álljon le a vontatás. Pl. ha egy fázishatáron belül egyszerre indul meg két gigant pl. egy autószállító vagy vasérc, vagy szén, vagy kővonattal, ráadásul, ha nagyon szerencsétlenűl a feszültség csúcsértéken van éppen, akkor azt is érzékelheti zárlatnak. Vagy lehet egy pillanatnyi zárlat is. Nos ezért van utána vizsgálóellenálláson (mint áramkorlátozó eszközön) keresztül hálózatvizsgálat. Ha itt minden rendben akkor visszaadja a teljes kakaót. (ezért is van utasításban leírva, hogy pl. személyszállító vonat esetén a feszültség visszatérésétől számított egy perc múlva lehet továbbindulni.
Szóval veszélyes játék ez nem is kicsit. az is igaz hogy akár a 750 kv os távvezetéken is lehet "csüngeni" (dolgozni) feszültség alatt, de annak szigorú technológiája van és még így is életveszélyes móka. A mérnök fél lába a sitten... (a munkásnak meg a sírban ez a bizonyos fél láb...) volt már szerencsém egy két ilyen melóhoz, végigimádkoztam az egészet, nehogy valaki otthagyja a fogát...
(villamosmérnök, erősáramú szakvizsgával+ mozdonyvezetői képesítéssel)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!