Esős időben, esernyővel vasúti vezeték alatt átmenni mennyire veszélyes?
Történt a múltkor, hogy édesanyámmal átmentünk gyalogosan a vasúti vezetékek alatt. Az ő kezében esernyő volt, bár mondtam neki, hogy lehet nem a legjobb párosítás így. Abból a típusból vagyok én is, aki kb. a 0 szintjén van fizikából, mégis arra lett figyelmes, hogy ráz, mégmellé elég fájdalmasan. Én zúgó, tipikus eletromos hangot hallottam, bár ezt lehet csak úgy általában a vezetékek adták ki.
Egyik kérdésem: ez hogyan, mitől lehetséges? A második pedig ami a kérdés címe: le sem merem írni, de lehetett volna csúnyább kimenetele is?
Na, nézzük csak, mi is történik...
Ott van felettetek a vasúti felsővezeték. Ez 25 kV-os váltóárammal van megtáplálva. Összehasonlításként: az elektromos hálózat effektív feszültsége 230V és már azt sem illik fogdosni. Tehát eléggé nagy feszültség kóborol a fejetek fölött.
Mégsem ráz meg. Miért is? Azért, amiért az elektromos hálózat sem. Ahhoz, hogy megrázzon, bele kell nyúlni a konnektorba valami vezetővel. Vagyis ha nem vagy hozzákötve a felsővezetékhez, nem ráz. Márpedig nem vagy hozzákötve, mert ott van köztetek pár méternyi levegő. A levegő meg jó szigetelő, hiszen hiába teszed a villásdugót a konnektor közelébe, nem fog működni a merülőmixer, mert a levegő elszigeteli a gépet a konnektortól.
Viszont esős időben a levegő is párás, ez nem meglepő. A víz meg már csak olyan, hogy némiképp vezeti az áramot (persze csak akkor, ha fel ven benne oldva valami, de a levegőben található pára ilyen). Na, nem nagyon, de 25 kV esetén már bizony elég annyi is, hogy apró, alig érezhető áram folyjon át rajta, ha talál olyan pontot, ahová folyhat.
Ott van Ohm törvényének egyik átalakított változata, miszerint I=U/R. Itt az I az áram, az U a vezeték feszültsége, R pedig az ellenállás közted és a vezeték között. A párás levegő ellenállása jó nagy, ám ha a vezeték feszültsége is nagy, akkor valami kis áramerősség mégis lesz. De nem kell megijedni, ezek legfeljebb pár mA-es nagyságrendűek, halálos áramütéshez pedig (az ezzel foglalkozók szerint) 50 mA szükséges. Vagyis csíp, bizsereg, de nem fogsz ottmaradni.
Az esernyő azért rázott, mert szép, nagy fémváza van. Erre a fémvázra sok helyen tud "ívet húzni" a vezeték. Nem, ne a filmekből ismerős, jókora szikrákat képzeld el, hanem apró kisüléseket, amiket szabad szemmel nem is látsz. Viszont ezen kisülések nyomán áramok indulnak el a fémvázban, ami igen jó vezető és azon keresztül folynak le a földbe, aki fogja az ernyőt. Neki meg ez nem biztos, hogy tetszik. Viszont teljesen nyugodt lehet, ennél több sosem fog történni, legfeljebb bizsergés vagy csípő érzés lehet az, amit az ernyő produkál. Ha viszont annyira zavaró, le kell engedni és miután elhaladtok a vezetékek alatt, újra felhúzni.
Ja, és amire nem árt vigyázni: ha valakinek pacemakere van, annak már ekkora áramütés sem biztos, hogy egészséges.
"A vasúti vezetékek alatt kamionok vagy dízelvonatok is mennek, amik magasabbak, mint te és mégsem történik semmi."
Aha, csakhogy náluk nem érvényesül a csúcshatás. Egy esernyőnél viszont igen.
Csak arra kell vigyázni, hogy amikor a sínre lépsz, ne érintse a másik lábad a felső vezetéket. :)
dellfil
15:27
Hmm, érdekes, de elég logikus és érthető magyarázat, köszönöm szépen, mostmár tiszta és világos!
@dellfil: :-)))))
érdekes, de egy sima motorban(autó v motor motorja) a gyertya is képes több tízezer voltot előállítani, sőt elő is állít. Csak nincs áramerősség, de meg tud azért rázni.
Jegyezd meg, minden 1000V feszkó 1mm-t húz át az átlagos levegőben. 25KV 25mm-t. A 400KV-os nagyfeszkós vezeték már 40cm-t. Ez csak átlag, függ párától, stb.
18:55 - Na, ma is tanultam valami hasznosat, kösz szépen!;-)
21:55 - Ismét csak azt tudom mondani, hogy pont ezért csodálkoztam, de mostmár felfogtam hogy mi miért történt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!