Tudományos tévék miért mutathatják be a szellemvadászós sorozatokat büntetés nélkül úgy mintha lenne tudományos bizonyíték mögöttük és nem átverés lenne az egész?
A "tudományos tévék" nem "tudományosak", hanem "ismeretterjesztőek", nincs elszámolási kötelezettségük, nem felügyelik tudományos, akadémiai szervezetek, és - mint a kereskedelmi televíziók általában - a reklámokból élnek.
És milyen műsorral lehet nagy reklámbevételt realizálni? Hát nem akadémiai székfoglalókkal, hanem a tömegeket kikapcsoló szórakoztató tartalommal.
Panem et circenses.
Nincsenek tudományos tévék. Kereskedelmi tévék vannak. Egy adott csatorna felépítheti azt, hogy ő alapvetően tudományos ismeretterjesztő műsorokat vetít, de ha ehhez csak szegről-végről kötőd, vagy egyenesen áltudományos témájú műsortól, dokumentumfilmtől azt remélik, hogy többlet nézettséget, így több és drágább reklámot, azaz többlet bevételt hoz, akkor sajnos simán műsorra fogják tűzni, ha a profit a cél. Hogy a profit mennyire írhat felül elveket, azt meg a döntéshozók személyisége határozza meg.
Büntetést meg ki, milyen alapon, és milyen bizonyítékok alapján hozna?
Pedig egyszerű lenne megoldani:
1: Az adott műsor előtt és mögött jelezni kellene, hogy ez kitalált,
2: Az adott csatorna nem hirdethetné magát tudományosan.
Jelezd a képviselődnek, hogy ilyen törvényeket szeretnél.
"Az adott csatorna nem hirdethetné magát tudományosan."
Az hogy mit hirdet magáról, lényegtelen.
Az akadémiai közösség ezen kereskedelmi ismeretterjesztő csatornákat nem ismeri el tudományos forrásként.
Az meg hogy valaki elhiszi a benne látottakat - hát, ilyen a világ (a bűvészmutatványnál is "elhiszi" az egyszeri ember hogy az üres cilinderből került elő a nyúl, pedig átverték - mégis megveszik az előadásra a jegyet).
Mundus vult decipi, ergo decipiatur.
Nem lényegtelen.
A hamis reklámot a törvény tiltja.
Ezt konkrétan törvénybe kéne foglalni, és akkor nem tehetné.
"Nem lényegtelen.
A hamis reklámot a törvény tiltja."
De, lényegtelen.
Nem reklám - az a műsor közben van és független a műsortól - szórakoztatás. Lásd cirkusz, bűvésztrükk, mozi (közben vehetsz popcorn-t), satöbbi.
A kereskedelmi TV-k pedig erre építenek: a tömegeknek - a potenciális reklámfogyasztóknak - cirkusz kell (meg kenyér, illetve popcorn).
Attól még a hamis reklámot továbbra is tiltja a törvény.
TEHÁT egy szórakoztató műsort nem lehet tudományosnak hirdetni.
Ha pedig vegyesnek hirdetik, akkor a műsoron belül, vagy pedig egy külön magyarázatban jelezni kell, hogy melyik része tudományos.
"Attól még a hamis reklámot továbbra is tiltja a törvény."
1. Hol, melyik paragrafusban szerepel a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvényben a hamis reklám?
2. A műsor nem reklám. Az a szórakoztatás. Cirkusz, mozi, szemfényvesztés, kereskedelmi TV.
3. Aki tudományt akar, az forduljon a tudósokhoz, olvasson tudományos szakfolyóiratokat. Jó esetben nem csapják be.
"TEHÁT egy szórakoztató műsort nem lehet tudományosnak hirdetni."
Ilyen erővel a cirkuszi plakátokat is le kéne vetetni, mert csodákat tevő mágusokról hadoválnak.
De azt nem hirdetik tudományosnak!
Nem a műsor a reklám, hanem egy szórakoztató műsort NEM LEHET tudományosnak reklámozni, mert az hamis reklám!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!