Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Fékezésnél miért van ez?

Fékezésnél miért van ez?

Figyelt kérdés

Ha egy vonat például hirtelen fékez, akkor mikor megáll, mindig lehet egy rándulást érzékelni. De mindig megálláskor.


Vagy például autóval ha nem szabályosan fékezel, és nem engeded fel megállás előtt a fékpedált kicsit, akkor nagyon kellemetlen a megállás?


Ez a jelenség azért is érdekes, mert egy nagyobb tempónál való nagyobb visszafékezés alacsonyabb tempóra is kevésbé kellemetlen mint a megállás



2022. júl. 24. 17:42
1 2
 11/11 anonim ***** válasza:

Munkaidőben nem lehet gyakorizni :D


"Én a kérdező "lökése" alatt azt értem amit akkor érez amikor megváltozik a rá ható erő iránya (ferdéről függőlegessé válik).


Ezt nem a vonatok fékezési sajátosságai vagy a közúti járművek bólintása okozza."


Lehet arra gondol, hogy amikor megáll alatta a jármű akkor az ő teste a tehetetlensége miatt még menne tovább vagy nem tudom.


De az autós leírása alapján én inkább a másikra következtetnék. A sebesség csökkenésével a mozgási energiához arányosítva egyre nagyobb fékerő áll rendelkezésre. Autóval nagyon lassú tempónál, néhány kilométer/órás sebességnél brutál nagyot lehet fékezni és az is igaz, hogy ha nem óvatos a sofőr a megállásnál akkor utasként valamivel "kellemetlenebb az élmény" . Erre dob még a jármű sajátossága valamennyit.


"Egy fékezéstől nem fog elfogyni a levegő."


Persze, normális esetben nem fogy el a levegő, de nem is egy szempillantás alatt töltődik vissza az összes kocsi :)


"A saját szememnek hiszek."

Hihetsz neki. Klasszikus gyorsvonati fékes, gyorsvonatok ma már nem nagyon vannak az országban, ezek már mind kikoptak az ütemes IC-k/körIC-k bevezetése óta - már vagy 15 éve. Az ütemes menetrend előtt teljesen átlagos volt a 10-12 ( néha + ) kocsis gyorsvonat Szombathely/Keszthely és Sátoraljaújhely között ahol a fent leírt dolgot minden nap megtapasztalhattad. Ha felülsz egy "posta bhv-s" ingára ott ilyen nincs, mert ezeken gyorsvonati fék sincs ( hivatalosan ezt valami nagy teljesítményű féknek nevezik ) illetve ezek a csavarkapcsoknál az intercitykhez/Eurocitykhez hasonlóan feszesebbre vannak húzva. Egy ilyenen valóban azt foigod látni, hogy folyamatos fékezés van a megállásig - mert ez csak így tud megállni :D - de más vonatnemeknél ez nem így van. Tehát te láttál valamit, valahol ami lehet valóság,főleg ha vezérlőkocsival előrefelé megy, mert ott meg szintén csak a szerelvényt lehet fékezni, másra nincs lehetőség. De volt nagyon nagyon sok vonat ( talán még akad ma is ) ahol nem ez volt az általános eljárás.

2022. júl. 25. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!