Fékezésnél miért van ez?
Ha egy vonat például hirtelen fékez, akkor mikor megáll, mindig lehet egy rándulást érzékelni. De mindig megálláskor.
Vagy például autóval ha nem szabályosan fékezel, és nem engeded fel megállás előtt a fékpedált kicsit, akkor nagyon kellemetlen a megállás?
Ez a jelenség azért is érdekes, mert egy nagyobb tempónál való nagyobb visszafékezés alacsonyabb tempóra is kevésbé kellemetlen mint a megállás
A megálláskor/fékezéskor az autóban a súlypontváltozás miatt az első teleszkópok és rugók jobban összenyomódnak és a futóműgeometria tartja is ezt az álapotot a fék elengedéséig. Amikor a kerék már megáll a karosszéria a tehetetlensége miatt még továbbmenne ezért alakul ki a "bólintás" és ha ilyenkor engeded fel a féket akkor a rugó és a teleszkóp "visszarúg".
Vonatnál nem mindegy, hogy mozdonyos vonat vagy motorvonat. A hagyományos mozdonyos vonatok esetében - ha nincs elektromos ellenállásfékezés - lassításkor a vasúti kocsik fékeznek, a mozdony nem fékez ( a mozdony fékhatása önmagában kevés a szerelvény megállításához ). A megállás előtt közvetlenül, amikor a vonat már kellően lelassult akkor a mozdonyvezető elkezd a mozdonnyal fékezni és oldja a kocsikon a fékezést. Minél hosszabb a vonat annál több időt igényel a fékoldás, ezzel a módszerrel csökkenthető a megállóban tartózkodás ideje, mert amire megáll a vonat már csak a mozdony fékez, ott a fékoldás csak néhány másodperc.
A vonaton belül a személykocsik nincsenek teljesen fixen egymáshoz rögzítve,mint a motorvonat esetében így némi egymástól független mozgás előfordul ( még ha ez csak néhány mm esetleg 1-2cm is ) és amikor a fékező mozdony megáll a megállóban azt "utolérik" a nem fékező vagonok, az ütközőkben lévő energiaemésztők összenyomódnak és ezt érzékeled rándulásként.
Nagyobb tempóról fékezésnél azért nem érzel ilyet, mert az átlag járműveken nincs olyan fék, ami nagy tempónál is olyan fékhatást tudna kifejteni mint alacsony tempónál.
" amikor a vonat már kellően lelassult akkor a mozdonyvezető elkezd a mozdonnyal fékezni és oldja a kocsikon a fékezést"
Honnan van ez a téves információd?
Én 10 évig vonatoztam, több mint százezer km-t ezalatt, de nem tapasztaltam ilyet.
Addig satuzik amíg meg nem áll teljesen.
" ezzel a módszerrel csökkenthető a megállóban tartózkodás ideje..."
Ezzel nem nyer semennyi időt a megállóban. A fék kioldása megtörténik egy percen belül. Ennél több ideig tart a le és felszállás.
"Honnan van ez a téves információd?"
A fékváltást nem is nagyon veszed észre. Azokon a kocsikon tudod ezt utasként nyomonkövetni, ahol az előtérben a kapcsolószekrénynél vannak féknyomásmérő órák. Egyéb esetben megkérdezel egy mozdonyvezetőt vagy felülsz egy mozdonyra - ahogy én is tettem :D
"A fék kioldása megtörténik egy percen belül. Ennél több ideig tart a le és felszállás."
Persze, annyi idő elég. De ha nincs egy perces tartózkodás? Ha nem megállóban áll meg, ha térköz- vagy bejáratjelző előtt? Nincs végtelen kapacitású kompresszor és légtartályok a mozdonyon akkor? Nem véletlenül alakult ez így ki az elmúlt 100+ évben.
Ha nem így fékeznének akkor nem alakulna ki a vonaton megálláskor a klasszikus megállás utáni lökés, mert ha minden kocsi folyamatosan fékez akkor nem tudnak egymáshoz képest elmozdulni...
Az sem mindegy mikor és mivel vonatoztál. A V63-ban már volt villamos ellenállásfék üzem, a MÁV 1047-esek és Taurusok pedig így már visszatáplálni is tudnak. Ezért is írtam, hogy ha ilyen nincs, mert nyilván ahol van ilyen ott kicsit máshogy működik a dolog, mint egy V43+12 kocsis gyors esetében. Sőt vezérlőkocsival előre közlekedő ingavonatnál is más ( legalábbis a V43 ingáis esetében ) mert ott ha jól tudom nem is lehet külön a mozdonyt fékezni.
De ha nekem nem hiszel, kérdezz meg egy mozdonyvezetőt :D
" Azokon a kocsikon tudod ezt utasként nyomonkövetni, ahol az előtérben a kapcsolószekrénynél vannak féknyomásmérő órák."
Ott is nyomon követtem várva a leszállást.
Megállásig volt nyomás és még utána is.
Egyébként hallani is lehet a fék kioldását. Szuszog és gyakran nyikorog is (tekintve a kocsik kiváló műszaki állapotát).
Továbbá mellette állva látható is hogy megállás után engedi ki a féket.
Soha nem láttam ezt másképp.
"Ha nem így fékeznének akkor nem alakulna ki a vonaton megálláskor a klasszikus megállás utáni lökéss"
Én a kérdező "lökése" alatt azt értem amit akkor érez amikor megváltozik a rá ható erő iránya (ferdéről függőlegessé válik).
Ezt nem a vonatok fékezési sajátosságai vagy a közúti járművek bólintása okozza.
"Nincs végtelen kapacitású kompresszor és légtartályok"
Egy fékezéstől nem fog elfogyni a levegő.
"De ha nekem nem hiszel, kérdezz meg egy mozdonyvezetőt "
A saját szememnek hiszek.
Legalábbis ebben az esetben :)
"Megállásig volt nyomás és még utána is."
Ha van nyomás akkor fékezés nincs. Westinghouse óta nyomáscsökkentéssel fékeznek a vonatok. A kocsik akkor fékeznek amikor a fővezeték nyomása csökken :)
Do gondolom a következő kommentben majd ezt is kimagyarázod..
"Do gondolom a következő kommentben majd ezt is kimagyarázod.."
Nem, ha neked kényelmesebb az hogy így marad.
Nyilván tévedek. A mutató mozgását figyeltem.
A többi megállapításomra nincs valami hozzáfűzni valód?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!