Tényleg a robbanómotor csak egyszerűbb szerkezete és olcsósága miatt terjedt el az autózásban a 20.században, mivel a gőzgép komplikáltabb és jóval drágább volt?
A gőzkocsik az 1890-es évektől kerozinnal üzemeltek. Gyorsabbak voltak, csendesek voltak, nagyobb nyomatékkal és gyorsulással rendelkeztek benzines társaiknál, önindító sem kellett hozzájuk, és meg tudtak tenni 1000km-t is egyetlen feltöltéssel.
Példa videó:1925 Doble E-20 Steam Car - Jay Leno's Garage
Azt autó kipróbálása a technikai részletek után a 19. perctől kezdődik:
A gyorsjáratú gőzgépeknek (gőzmotor) magasabb a hatásfoka mint a benzines motoroknak.
Összekevered a gőzmotort a tradicionális lassú gőzgépekkel amelyeket hajókban mozdonyokban használtak.
A gőzmotor nem nagyobb a benzinmotornál.
Olvass: [link]
És a 30 as években... vagy a 40 es években?
Egyszerűen a benzinest könyebben gyorsabban lehetett fejleszteni abban az időben. Ha vissza mész még száz évet a lovak jobbak voltak mint az első gőzgépek. Egyszerűen az adott kor technikáján kihozták belőle a legjobbat és nem volt tovább, a benzineseknél volt
Akkor gondoljuk végig a dolgot!
A belsőégésű motorba benzin és levegő kell, ebből a levegőt nem kell magával vinnie (kivéve ha tengeralattjáróban üzemelne).
A gőzmotorba az üzemanyag mellett kell levegő és víz is, és itt már a vizet is magával kell vinnie (kivéve ugye a tengeralattjáróban üzemelő gőzmotornál, ott továbbra is csak levegő kellene :) ).
Szóval kétféle anyagot kell tankolni bele, macerás...
A belsőégésű motorban az üzemanyag és a levegő égése zajlik a hengerben, ami sokkal tisztább folyamat, mint a vízből fejlesztett gőz munkára fogása a gőzmotor hengerében (a vízben lévő szennyeződések komolyan károsíthatják a hengert és a dugattyút, emiatt a karbantartása, javítása gyakoribb, drágább).
A gőzmotornál a kinyerhető teljesítmény a rendelkezésre álló gőz mennyiségétől függ, amit azonos időintervallumot nézve sokkal szűkebb tartományban lehet csak változtatni, azaz egy ilyen motor jó mondjuk egy kötöttpályás járműnél, vagy egy viszonylag egyenletesen haladó autónál, de például a városi közlekedésben pillanatról pillanatra változó teljesítményigényekhez sokkal kevésbé tud alkalmazkodni, mint a belsőégésű motor.
Mindent összevetve a gőzmotor egy sokkal macerásabb üzemeltetést jelent.
És mit láttunk a videóban? Hol hasított, hol a forgalomban araszolgatott, másutt kielőzött, majd a lámpánál csak a második váltásra ment át, vagy az volt a videón, hogy gyakorlatilag sík úton egyenletesen gurult?
A gőzmotor abból a gőzből tud gazdálkodni, amit folyamatosan termel az üzemanyag elégetésével. Ez egy viszonylag egyenletes folyamat, nemigen lehet annyira rugalmasan szabályozni mint a belsőégésű motorok teljesítményét. Persze lehet a rendszerbe puffereket építeni, de ezek rontják a hatásfokot és növelik a tömeget és méreteket, valamint nem nagyon szeretnék egy marha nagy tartály gőzzel balesetet szenvedni. Jó a gőz egy hajóba, még egy vonatba is, de autóba nem való.
Igen, araszolgatni kell a Ferrarival néha nagy forgalomban, ha nem akarsz balesetet. Mi ebben neked a meglepő?
Ennek az autónak 3X nagyobb nagyobb a nyomatéka, jobb a gyorsulása mint a korabeli robbanómotoroknak. A 125 LE teljesítménye pedig a korabeli autók teljesítményének kb. duplája.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!